آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر از آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب اطلاع داد.

آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، مهدی جمعه پور در جلسه مشترک شورای سلامت و امنیت غذایی و کارگروه جامعه ایمن که در محل فرمانداری برگزار گردید، به بازدید اجرا شده از کاشت محصولات کشاورزی و آبیاری آن ها با پساب فاضلاب اشاره نمود و گفت: در این خصوص با جهاد کشاورزی بازدیدی صورت گرفت و مقرر شد اقدامات لازم برای ممنوعیت آبیاری صورت گیرد.

وی بیان نمود: در این خصوص پرونده قضایی تشکیل گردیده که باید پیگیری لازم در ادامه صورت گیرد.

قرارداد استفاده از پساب فاضلاب تا سال 1401

در همین خصوص مدیر امور آبفای شهری کاشمر گفت: در متن گزارش مربوط در خصوص آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب آمده که معین شد آب های سطحی جمع آوری گردیده شهر از کانال ضلع جنوبی میدان امام حسین منتهی به کانال قوژد به این مکان راهنمایی می گردد.

علیرضا عباسی با اشاره به اینکه به این کانال آب های سطحی سطح شهر راهنمایی می شوند، مطرح نمود: براساس آنچه در گزارش آمده نشان می دهد طبق قرارداد مشارکت مدنی شهرداری این آب ها براساس قرارداد برای مصرف فاضلاب است.

وی با اعلام اینکه این قرارداد به مدت 6 سال است و تا سال 1401 ادامه دارد، اظهار کرد: براساس این قرارداد قرار است از خروجی فاضلاب استفاده گردد.

مدیر امور آبفای شهری کاشمر با بیان اینکه دستگاه های مربوطه باید به جد پیگیر پرونده قضایی این معضل باشند، بیان نمود: متاسفانه در این گزارش به محل مورد نظر اشاره ای نگردیده است.

وی با اشاره به اینکه در محل مورد نظر خاک برداری اجرا شده و با حفر گودالی فاضلاب از آن بهره برداری می گردد، اضافه کرد: اکنون محل همانند باتلاقی گردیده که به دلیل نبود حفاظ اگر هرکسی در این گودال بیفتد بدون شک جان خود را از دست خواهد داد.

عباسی از محیط زیست به عنوان اولین متولی آب و فاضلاب کاشمر در این خصوص نام برد و گفت: باید محیط زیست پاسخگو باشد که تاکنون چند گزارش محیطی زیستی به استان ارسال نموده است.

مرگ و میر به دلیل سوانح و حوادث

در ادامه جلسه مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر یکی از ابزار ارتقاء سلامت در جامعه را مشارکت مردم و نهادهای بین بخشی دانست و اضافه کرد: اگر بهداشت بخواهد به تنهایی در حوزه سلامت کار کند تنها 25درصد می تواند در سلامت مردم موثر باشد.

محمدجواد یزدانی با اشاره به اینکه برای استفاده از ظرفیت های مردمی و بین بخشی برای ارتقاء سلامت در دولت تدبیر و امید معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت تشکیل شد، گفت: اجتماعی شدن سلامت یکی از سیاست های مهم وزارت بهداشت است.

وی در ادامه دغدغه اصلی حوزه بهداشت را مرگ و میر به دلیل سوانح و حوادث دانست و اضافه کرد: سالیانه تعداد بسیاری در کشور به دلیل سوانح و حوادث و عدم رعایت مسائل ایمنی جان خود را از دست می دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کاشمر با بیان اینکه اغلب این افراد قشرهای جوان و مولد جامعه هستند، بیان نمود: اخیرأ جامعه ایمن از حالت دولتی تبدیل به یک سازمان مردم نهاد گردیده و در سطح کشور فعالیت خود را ادامه می دهد.

امکان بومی شدن بیماری سالک در بخش کوهسرخ

در این جلسه همچنین مدیر مرکز بهداشت کاشمر با اشاره به شش مصوبه کارگروه قبلی شورای سلامت و امنیت غذایی گفت: مصوبه اول در خصوص ساماندهی عرضه نان در سوپرمارکت ها بود که در این خصوص باید در راستای ساماندهی از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم صورت گیرد.

مجتبی قائمی تشکیل جلسه هماهنگی با حضور نهادهای مرتبط برای پیشگیری از شیوع بیماری سالک را از دیگر مصوبات جلسه قبل دانست و مطرح نمود: به توجه به اینکه در جهت شیوع بیماری سالک نگرانی هایی در بخش کوهسرخ وجود داشت در همین راستا جلساتی تشکیل شد.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 36 مورد بیماری سالک در شهرستان گزارش گردیده است، اظهار کرد: از این تعداد 23 نفر ساکن روستا و باقی افراد ساکن شهر بودند.

مدیر مرکز بهداشت کاشمر با بیان اینکه سال گذشته در منطقه کوهسرخ موردی از سالک گزارش نگردیده است، گفت: از ابتدای امسال تا سرانجام شهریورماه 13 مورد بیماری سالک در شهرستان داشته ایم که 9 نفر ساکن شهر کاشمر، دو نفر ساکن شهر ریوش و دو نفر ساکن روستاهای بخش حومه بوده اند.

وی با اشاره به اینکه عمده سالک هایی که در منطقه داریم سالک شهری هستند، پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری سالک را بسیار مهم دانست و مطرح نمود: در این خصوص در شهر ریوش جلساتی در بخشداری برگزار و آموزش خانواده ها صورت گرفت.

قائمی با بیان اینکه پس از چک حشره شناسی در بخش کوهسرخ متاسفانه حشرات شهر ریوش آلوده به سالک بودند، بیان نمود: امکان بومی شدن بیماری سالک در این منطقه وجود دارد.

وی با اعلام اینکه در آنالیز های به عمل آمده برخی مناطق با مشکل دفع فاضلاب خانگی، نخاله های ساختمانی و بافت های مخروبه روبرو بودند، مطرح نمود: خوشبختانه در سه ماهه اخیر موردی از بیماری سالک در بخش کوهسرخ نداشته ایم.

در این جلسه همچنین معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی فرمانداری کاشمر با بیان اینکه در خصوص ساماندهی عرضه نان در سوپرمارکت بنایی بر برخورد نداریم و باید برای ساماندهی کوشش کرد، گفت: باید در راستای رعایت نکات بهداشتی مراکز پخت نان خانگی را یاری کرد.

مرادعلی احمدزاده با تاکید براینکه باید بر منازلی که اقدام به پخت نان خانگی و توزیع در سطح شهر می نمایند نظارت بیشتری صورت گیرد، اضافه کرد: باید نسبت به ساماندهی این مراکز اقدامات لازم هرچه زودتر صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبیاری محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید