آتش بس موقت افغانستان،آزادی 2 هزار زندانی طالبان

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، - اقدام گروه طالبان برای آتش بس در سه روز به مناسبت عید فطر با استقبال دولت، کشورها و نهادهای بین المللی روبرو شد و دولت افغانستان هم در واکنش به این اقدام، فرمان آزادی 2 هزار زندانی دیگر این گروه را صادر کرد.

آتش بس موقت افغانستان،آزادی 2 هزار زندانی طالبان

گروه طالبان جمعه گذشته در اقدامی یک طرفه از جنگجویان خود خواست که در سه روز عید فطر، از جنگ دست کشیده و تنها در موضع دفاعی قرار گیرند. این گروه همچنین به جنگ جویان خود اجازه نداد که به مناطق تحت کنترول دولت بفرایند.

این اقدام طالبان با استقبال دولت افغانستان روبرو شد و اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور هم به نیروهای دولتی دستور داد که آتش بس را رعایت و از حمله به مواضع گروه طالبان خودداری کنند.

این آتش بس با استقبال مردم افغانستان، نهادهای ملی، کشورهای خارجی و نهادهای بین المللی روبرو شده و ابراز امیدواری کردند که با این اقدامات کاهش خشونت در این کشور ادامه یافته و صلح تأمین شود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز از اقدامات مثبت و سازنده اجرا شده توسط حکومت افغانستان و گروه طالبان، جهت برقراری آتش بس و کاهش خشونت ها در ایام عید سعید فطر عمیقا استقبال کرد.

سفارت ایران ابراز امیدواری کرد که این ابتکار گامی موثر در راستای اعتمادسازی بیشتر و در پیش دریافت راستا حل اختلافات از طریق مسالمت آمیز و همچنین آغازی برای انجام مذاکرات بین افغانستانی و برقراری صلح پایدار در این کشور باشد.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در توئیتی از اعلام آتش بس سه روزه طالبان و دولت افغانستان در روزهای عید سعید فطر استقبال و تأکید کرد که مردم این کشور مستحق دوری از خشونت هستند.

این سازمان از دو طرف خواسته است که برای متوقف کردن دایمی جنگ تلاش کنند تا گفت وگوی بین افغانستانی هرچه زودتر آغاز شود.

زلمی خلیل زاد کننده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، ضمن استقبال از آتش بس سه روزه از سوی طالبان و دولت افغانستان، همچنان بر توافق دو طرف برای آغاز مذاکرات بین افغانی تأکید کرده است.

خلیل زاد گفته است که پس از سرانجام آتش بس سه روزه گام های مثبت دیگری باید به صوری فوری دنبال شود.

وی به رهایی زندانیان باقیمانده از هر دو طرف اشاره کرد و افزود: همانگونه که در توافقنامه آمریکا و طالبان مشخص شده، برنگشتن به خشونت ها و توافق روی تاریخ جدید برای آغاز مذاکرات در افغانستان کار شود.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در توئیتی گفته که از اعلام آتش بس سه روزه عید فطر از سوی حکومت افغانستان و گروه طالبان استقبال می کند و تمام طرف ها باید از این فرصت برای صلح و منفعت همه افغان ها استفاده کنند.

پیترپروگل سفیر آلمان در افغانستان نیز از آتش بس سه روزه به مناسبت عید استقبال و ابراز امیدواری کرد که این اقدام دولت و گروه طالبان زمینه آتش بس دایمی بشردوستانه، رهایی بیشتر زندانیان و آغاز مذاکرات صلح در این کشور را فراهم کند.

اشرف غنی، هم دیروز (یکشنبه) پس از ادای نماز عید گفت که در مقابل اعلام آتش بس از سوی گروه طالبان و حسن نیت دولت دو هزار زندانی دیگر این گروه را آزاد می کند و فرمان رهایی آنها را صادر کرد.

بر اساس توافقنامه آمریکا و طالبان قرار است که 5 هزار زندانی گروه طالبان از زندان ها و هزار زندانی دولت از طرف طالبان آزاد شوند. دولت افغانستان تا به امروز هزار زندانی و طالبان هم حدود 200 زندانی را آزاد کرده اند.

حدود یک هفته پیش به دنبال شدت دریافت خشونت ها، دفتر شورای امنیت ملی افغانستان بیان نمود که فرایند آزادی زندانیان طالبان متوقف شده است.

طی یک ماه گذشته جنگ در افغانستان بشدت افزایش یافت و سازمان ملل متحد در گزارشی از افزایش 25 درصدی تلفات غیر نظامیان در یک ماه گذشته میلادی نسبت به همین ماه در سال گذشته خبر داده بود.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "آتش بس موقت افغانستان،آزادی 2 هزار زندانی طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش بس موقت افغانستان،آزادی 2 هزار زندانی طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید