رئیس جمهوری قزاقستان از مقام خود استعفا داد

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، تهران - خبرنگاران - نور سلطان نظربایف 79 ساله رئیس جمهوری قزاقستان پس از حدود 30 سال در دست داشتن قدرت، امروز سه شنبه در اظهاراتی تلویزیونی استعفای خود را از این سمت اظهار داشت.

رئیس جمهوری قزاقستان از مقام خود استعفا داد

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو ، منابع خبری لحظاتی پیش در خبری فوری از آستانه،از کناره گیری نور سلطان نظربایف خبر دادند.

کناره گیری نظربایف از قدرت در حالیست که 22 فوریه (سوم اسفند) کابینه وزرای این کشور را برکنار کرد.

نظربایف در توجیه این اقدام غیرمنتظره خود گفته بود: در سال های اخیر وضعیت حوزه های اجتماعی و مالی تغییری نکرده لذا من امروز تصمیم مهمی برای کشور گرفتم. شهروندان نیازمند به یاری های اجتماعی به دلیل کم کاری وزرا، تحت پوشش دولت قرار نگرفتند. اعضای دولت ارتباط مستقیم با مردم ندارند و از مسائل آنان خبردار نیستند.

نظربایف از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از 25 آذر 1370 تاکنون رییس جمهوری قزاقستان بوده است.

بر اساس قانون اساسی قزاقستان در صورت استعفای رئیس جمهوری ، این وظیفه را تا مشخص رئیس جدید رئیس مجلس آن کشور به عهده خواهد گرفت.

دسامبر سال 1991 نظربایف در نخستین انتخابات سراسری ریاست جمهوری قزاقستان بدون رقیب ، با کسب بیش از 98 درصد آرا پیروز شد. سال 1995 زمان ریاست او بر اساس یک همه پرسی بیشتر شد . نورسلطان نظربایف، همین طور، در انتخابات ریاست جمهوری سالهای 1999، 2005، 2010 و 2015 با اکثریت آرا پیروز شد.

در سال 2010 قزاقستان قانونی را در باره رئیس جمهوری تصویب کرد که بر اساس آن به نظربایف عنوان ایلبس یا پیشوای ملت داده شد.

قزاقستان با حدود 16 میلیون نفر جمعیت با کشورهای روسیه ، چین ، قرقیزستان و ازبکستان مرز مشترک دارد. این کشور به دریای مازندران نیز مرتبط است.

اروپام**9041**2040**1663**

منبع: ایرنا

به "رئیس جمهوری قزاقستان از مقام خود استعفا داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهوری قزاقستان از مقام خود استعفا داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید