هشدار درباره نفوذ گندم های آلوده و مانده در انبارها به چرخه مصرف مردم

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، حدود 3 میلیون تن گندم تولیدی در سال زراعی 97-98 از جهت خرید تضمینی خارج شد. سرنوشت این گندم ها که با نام گندم های سرگردان معروف شده اند نامشخص است، بعضی می گویند گندم ها سرگردان همچنان در انبار کشاورزان یا دلالان هستند و بعضی دیگر می گویند خوراک دام و طیور شده اند.

هشدار درباره نفوذ گندم های آلوده و مانده در انبارها به چرخه مصرف مردم

به گزارش ایلنا، در این میان کارشناسان معتقدند سرنوشت این گندم ها هر چه باشد نباید اجازه داد که سر از کارخانه های آرد درآرود و یا با گندم ها سال زراعی جدید اختلاط شوند چرا که بی شک آلوده هستند.

عباس کشاورز، معاون وزیر جهادکشاورزی، در ابتدای ماه جاری گفت: یکسال زراعی گذشته و از مناسب ترین سال های فراوری گندم بود و بیش از 14 میلیون تن از این محصول در کشور فراوری شد.

وی اضافه نمود: اما شرایط خرید تضمینی باعث شد تا کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و به همین دلیل 3 میلیون تن گندم در انبارها مانده است.

به رغم اعلام معاون وزیر جهادکشاورزی درباره انبار همگی 3 میلیون تن گندمی که به دولت فروخته نشد اگر فرض را بر این بگذاریم که حدود یک میلیون تن آن به مصارف دیگر رسیده باشد همچنان 2 میلیون تن گندم در انبارها وجود دارد که می تواند به طرق مختلف به شبکه مصرف مردم نفوذ کند. گندم های که با اطمینان می توان که عمده آن ها شرایط نگهداری مناسبی ندارند و افت کیفیت و بروز آفات و بیماری ها در آن ها اتفاق افتاده است.

یک عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی درباره گندم های سرگردان و نتایج نفوذ آن ها به ایلنا گفت: گندم های سرگردان به طمع افزایش قیمت گندم در انبارها نگهداری شده اند و اکنون که قیمت خرید تضمینی این محصول 2 هزار و 200 تومان اعلام شده است به بازار برای مصرف عرضه خواهند شد.

علی خان محمدی زمان عرضه این گندم ها را زمان خاتمه خرید تضمینی گندم یعنی خاتمه ماه جاری گفت.

وی گفت: با خاتمه یافتن زمان خرید تضمینی گندم قیمت این محصول در بازار آزاد تا حدودی بالا می رود کسانی که اقدام به انبار محصول نموده اند آن ها را به بازار عرضه خواهند کرد.

خان محمدی دلیل دیگر اقدام به عرضه گندم در زمان عنوان شده را قیمت پایینی دانست که دولت برای خرید تضمینی گندم در امسال اعلام نموده است.

به اعتقاد وی هزینه انبارداری بیش از قیمت مشخص شده توسط دولت خواهد بود ضمن اینکه گندم های انبار شده از گزند آفات و بیماری ها در امان نخواهند بود.

خان محمدی با تاکید بر شرایط انبارداری گندم های سرگردان نامناسب است، اضافه نمود: اما مهمترین تهدید نه زیان گندمکاران بلکه نفوذ گندم های سرگردان به بازار مصرف است چرا این گندم ها همگی آلوده به کپک و آفت هستند و افت کیفی بسیار بالایی داشته اند.

وی همچین تاکید نمود که نباید امکان اختلاط گندم های سرگردان آلوده با گندم های سال زراعی جدید را نادیده گرفت.

به گفته خان محمدی؛ این احتمال نیز وجود دارد که بخشی از گندم های سرگردان که صاحبان آن ها پیروز به فروششان نشده اند با گندم های سال زراعی جدید مخلوط و وارد راستا خرید تضمینی شوند.

این عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی تنها راه حل جلوگیری از اتفاقات مذکور را نظارت دقیق دانست.

خان محمدی گفت: برای جلوگیری از تکرار این مشکل بزرگ برای سال زراعی جدید لازم به تجدیدنظر در قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو است.

براساس این گزارش؛ دلیل به وجود آمده مشکل گندم های سرگردان هر چه باشد در حال حاضر مهمتر از آن این است که اجازه نفود گندم های آلوده به چرخه مصرف مردم داده نشود چرا که روزهای خاتمهی خرید تضمینی نزدیک است و نفوذ گندم های انبار شده به بازار به زودی اتفاق خواهد افتاد.

منبع: همشهری آنلاین

به "هشدار درباره نفوذ گندم های آلوده و مانده در انبارها به چرخه مصرف مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره نفوذ گندم های آلوده و مانده در انبارها به چرخه مصرف مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید