همه چیز درباره واکسن آنفلوآنزا

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، امسال در آستانه نزدیک شدن به فصل شیوع آنفلوآنزا در حالی که کرونا نیز همچنان قربانی می گیرد تزریق واکسن آنفلوآنزا به افراد و به ویژه گروه های پرخطر توصیه می شود. هر چند به گفته متخصصان، واکسن آنفلوآنزا به هیچ عنوان برای بیماری کووید19 ایمنی ایجاد نمی کند.

همه چیز درباره واکسن آنفلوآنزا

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، دریافت واکسن آنفلوآنزا در پاییز و زمستان امسال، به امری مهم بدل شده است. چون استفاده از آن می تواند به کاهش شیوع بیماری های تنفسی کمک کند. کاهش بیماری های تنفسی هم باعث می شود تا فشار کمتری بر سیستم درمانی وارد شود. اهمیت این موضوع باعث شد تا از مدتی پیش تامین واکسن آنفلوآنزا فصلی دردستور کار دولت قرار بگیرد.

علی ربیعی سخنگوی دولت در این باره، اظهار کرده است: خوشبختانه فرایند تولید واکسن آنفلوآنزا را از ماه های گذشته در کشور شروع کرده ایم و به پیشرفت های مناسبی رسیدیم تا محصول ایرانی واکسن آنفلوآنزا را با کیفیت جهانی به بازار برسانیم و شرکت های دانش بنیان ما این کار را شروع کرده اند و امیدوارانه پیش می فرایند. اما یک فرایندشناسی در وزارت بهداشت نشان می دهد که رعایت پروتکل های بهداشتی همچون ماسک و دستکش در مورد کرونا، خود باعت شیوع کمتر آنفلوآنزا در پاییز و زمستان امسال می شود، اما در هر حال تولیدات داخلی در این زمینه کفاف ما را نمی دهد و بر این اساس هفت میلیون واکسن آنفلوآنزا را هم سفارش داده ایم که به کشور وارد شود.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفته است: مردم نگران کمبود واکسن آنفلوآنزا نباشند. وی افزوده است: امسال با توجه به شیوع کرونا و احتمال تشدید این بیماری با آنفلوانزای فصلی در پاییز، تلاش کردیم چند برابر سال قبل، واکسن آنفلوانزا را تهیه و تأمین کنیم. به گفته او، کار توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه ها بزودی شروع می شود.

ولی آن طور که معلوم است توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا مانند هر سال نیست. چنانچه حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره نحوه عرضه واکسن آنفلوآنزا به مردم، اظهار کرده است: اینطور نیست که مردم برای تهیه این واکسن نیاز به نام نویسی داشته باشند. بلکه هر فرد به داروخانه مراجعه می کند و با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می تواند واکسن را تهیه کند. علت این اقدام نیز آن است که هر فرد بتواند یک واکسن تهیه کند و در نتیجه هر فرد نمی تواند بیش از یک واکسن خریداری نماید.

همچنین قرار است تا توزیع واکسن آنفلوآنزا قبل از انتها شهریور ماه صورت گیرد. مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این باره تأکید کرده است که این سازمان تلاش می کند تا انتها شهریور ماه بخش اعظمی از واکسن ها را وارد کند و توزیع آن ها را انجام دهد. وی با بیان اینکه بخشی از واکسن های آنفلوآنزا به کشور وارد شدند، افزوده است: قصد داریم تا میزان واکسن هایی که به کشور وارد می شوند، بیشتر شود تا توزیع آن ها را انجام دهیم. علاوه بر این، به گفته او واردات واکسن آنفلوآنزا بیشتر از کشور های فرانسه، هلند، روسیه و... است، اما قیمت تمام شده آن برای مردم هنوز تعیین نیست.

گروه های پر خطر اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا

به گفته مسئولان امر اولویت تزریق این واکسن با افرادی است که باید حتماً این واکسن را بزنند. شانه ساز در این باره بیان کرده است، چون مردم برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، از ماسک استفاده می کنند، شرایط این بیماری تا حدودی خوب شده و این طور نیست که همه بخواهند حتماً واکسن آنفلوانزا را بزنند؛ بنابراین تنها گروه هایی خاص باید از این واکسن استفاده کنند.

محمدی نیز گفته تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر توصیه می شود و اصلا توصیه نمی کنیم که سایر مردم آن را تزریق کنند. زیرا به دردشان نمی خورد، بلکه تزریق آن برای گروه های پرخطر جهت پیشگیری از ابتلای آن ها به آنفلوآنزا است. برای سایر مردم صرفا نوعی هزینه اضافه است.

از این منظر سالمندان، مادران باردار، بیماران دیابتی، مبتلا به نقص ایمنی، بیماران زمینه ای و بیمارانی پیوندی و بیمارانی که سابقه جراحی قلب و ابتلا به سرطان دارند جزء گروه های پرخطری هستند که نیاز به واکسن دارند.

اما آمیتیس رمضانی مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران گفته است به دلیل همزمانی شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزا بهتر است که عموم مردم از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند تا در تشخیص هر چه بهتر بیماری به کار درمانی کمک شود به این صورت که اگر فردی از واکسن آنفلوآنزا استفاده کند قطعاً از این بیماری مصون خواهد بود و اگر علائم مشابهی داشت احتمال تشخیص مبتلا بودن به بیماری کرونا راحت تر می شود.

وی همچنین درباره نگرانی بسکمک از مردم درباره خطر واکسن آنفلوآنزا اظهار کرده است: به طور کلی همه افراد می توانند از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند به جز افرادی که نسبت به مواد واکسن حساسیت داشته باشند.

به گفته او کادر درمانی که به صورت دائم با بیماران در ارتباط هستند، افراد بالای 65 سال و همچنین زنان باردار و همچنین افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند در معرض خطر آنفلوآنزا هستند و باید هر چه سریعتر از واکسن آنفلوآنزااستفاده کنند.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

رمضانی همچنین بهترین زمان برای تزریق واکسن را از اواخر شهریور تا اواسط مهرماه برمی شمرد، اما برخی منابع این محدوده را اوایل مهر تا اواسط این ماه می دانند. به گفته کارشناسان زمان برای تزریق این واکسن مهم است، چون واکسن آنفلوآنزا اگر خیلی زود تزریق شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی، از بین می رود و اگر هم دیر تزریق شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی سازی رخ دهد. با توجه به سن و مسائل زمینه ای، میزان ایمنی سازی در برابر بیماری آنفلوآنزا تعیین و در بیماران پیوندی دو هفته پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا، ایمنی لازم ایجاد می شود.

منبع: فرارو

به "همه چیز درباره واکسن آنفلوآنزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره واکسن آنفلوآنزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید