چطور متوجه شویم در یک رابطه عاطفی یک طرفه قرار داریم؟

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، روابط عاطفی، عشق، علاقه، دلبستگی، وابستگی و غیره این ها همه جزئی از زندگی بشر محسوب می شوند که شاید برای برخی پیامدهای منفی داشته باشد.

چطور متوجه شویم در یک رابطه عاطفی یک طرفه قرار داریم؟

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی وبلاگ انجمن گفتگو؛ روابط عاطفی، از جمله روابط مهم و حیاتی محسوب می گردد که احساسات انسان را درگیر می نماید. احساساتی که شاید با ترک خوردن آن یک انسان از بین برود و یا حتی پیامد های منفی دیگری را داشته باشد.

اما به راستی یک رابطه عاطفی چه ویژگی هایی دارد و در چه زمانی باید به یک طرفه شدن آن شک کرد؟!

وبلاگ انجمن گفتگو قصد دارد تا امروز به آنالیز ویژگی های یک رابطه عاطفی سالم و همچنین علائم هشداردهنده ای که نشان از یک طرفه بودن آن می دهد، بپردازد. پس با ما همراه باشید.

ویژگی های یک رابطه عاطفی سالم چیست؟

اینکه ما بتوانیم با فردی دیگر رابطه عاطفی سالمی برقرار کنیم بسیار مهم تر از صرف برقراری ارتباط است. بسیاری از افراد صرف نظر از توجه به سلامت روابط خود، فقط به دنبال برقراری ارتباط یا ازدواج با جنس دیگر هستند، بگذریم از اینکه همه می گویند یک رابطه عاطفی خوب می خواهم. وقتی که ما یک رابطه عاطفی نا سالم را به همان شکل ادامه می دهیم، دیر یا زود از آن رابطه آسیب می خوریم و چه بسا مجبور به ترک رابطه می شویم.

بیشتر بخوانید: نقش مهارت های ارتباطی در برقراری روابط عاطفی چیست؟

داشتن یک رابطه عاطفی سالم یکی از مهم ترین مسائل زندگی است که باید بسیار برای آن وقت و انرژی صرف کنیم، زیرا تاثیر بسیار زیادی بر زندگی و روان ما دارد.

1- در یک رابطه عاطفی سالم، طرفین از یکدیگر انرژی مثبت دریافت می نمایند

در روابط عاطفی سالم تمامی هیجانات چه مثبت و چه منفی، می توانند حضور داشته باشند، اما آنچه بسیار اهمیت دارد این است که دو طرف رابطه بر یکدیگر تاثیر هیجانی مثبتی بگذارند. در روابطی که پر از ناراحتی، شکایت، رنجش، خشم و متمرکز بر اختلافات و تفاوت ها است، هرگز نمی توان شادی و سرزندگی را برای مدتی طولانی تجربه و حفظ کرد. در روابط عاطفی سالم وقتی زن و مرد رابطه در کنار هم قرار می گیرند، حتی اگر حال خوشی نداشته باشند هم به خاطر تاثیرگذاری مثبت طرف مقابل حالشان تغییر می نماید. البته ناگفته نماند که قرار نیست این اتفاق همیشه رخ دهد و گاهی میان دو طرف بحث اتفاق می افتد یا هر دو طرف حال خوشی ندارند و غیره، اما غالبا این طور خواهد بود که رابطه به هر دو طرف احساس شادی و آرامش بیشتری می دهد. این انرژی مثبت خود به خود به وجود نمی آید، بلکه ناشی از مهارت های برقراری ارتباط دو طرف در رابطه است که باعث می گردد به یکدیگر انرژی مثبت، شادی و آرامش منتقل نمایند، مانند مهارت گوش دادن فعال یا گفتگوی موثر.

2- در یک رابطه عاطفی سالم، افراد با هم اختلاف نظر دارند و به راحتی می توانند با هم درباره تفاوت هایشان صحبت نمایند

اگر در رابطه ای دو طرف رابطه نتوانند اختلاف نظر یا تفاوت های خود را بیان نمایند رابطه به قالب انکار و عدم پذیرش می رود، در این صورت وابستگی، پنهانکاری، شرم و ترس از جدایی رخ می دهد. با وجود این تبعات رابطه آلوده شده و احتمال جدایی بسیار بالا می رود. در روابط سالم دو طرف رابطه می توانند نظری مخالف یکدیگر داشته باشند یا با هم تفاوت هایی داشته باشند، اما با پذیرش یکدیگر به رابطه خود ادامه دهند. در بسیاری از موارد، آنچه روابط را به هم می زند تفاوت های افراد نیست، بلکه عدم پذیرش یکدیگر و عدم همدلی با یکدیگر است. آنچه یک رابطه را سالم نگه می دارد در حقیقت این است که دو طرف بدانند که تفاوت هایی با یکدیگر دارند، این تفاوت ها را بشناسند، یکدیگر را با این تفاوت ها بپذیرند و با هم همدلی نمایند. البته گاهی این تفاوت ها آنقدر فاحش است که موجب می گردد دنیای طرفین به کلی با هم تفاوت داشته و قابل جبران نباشد، در این صورت اصلا بهتر است که رابطه ای شکل نگیرد.

این مطلب را از دست ندهید: آیا می دانید چقدر به همسرتان اعتماد دارید؟! / راه هایی برای اعتماد به همسر!

3- نقش حرمت و احترام در روابط عاطفی سالم بسیار پر رنگ است

یکی از مهم ترین ارکان رابطه سالم حفظ حرمت، حریم و احترام یکدیگر است. توهین و بی احترامی به یکدیگر، تجاوز به حریم و خط قرمز های یکدیگر و خدشه دار کردن حرمت ها رابطه را آلوده می نمایند. بسیاری از افراد بی احترامی و توهین به یکدیگر را صمیمیت می دانند، چنین کاری هرگز صمیمیت نیست، بلکه صمیمیت سالم رابطه را نیز از بین می برد.

این مطلب را از دست ندهید: نشانه های عشق واقعی در یک رابطه عاطفی

بنابراین، اگر می خواهید رابطه عاطفی سالمی داشته باشید، به خط قرمز های یکدیگر که فردیت و ارزش فردی را معین می نمایند، تجاوز نکنید، با یکدیگر محترمانه صحبت کنید، یکدیگر را تحقیر نکنید و به هم برچسب های منفی نزنید، به آزادی های اولیه و قوه اختیار یکدیگر احترام بگذارید، اصولی برای رابطه تعریف کنید و هر دو طرف به آن پایبند بمانید.

4- در روابط عاطفی سالم، طرفین حامی یکدیگر هستند

حمایت کردن، پذیرش و دوست داشتن طرف دیگر رابطه به او حس امنیت و اعتماد می دهد. رابطه عاطفی سالم تمامی این موارد را در خود جای می دهد. انسان ها با هم ارتباط برقرار می نمایند تا به آرامش برسند و رابطه ای که آرامش ندارد، رابطه سالمی نیست. در یک رابطه سالم دو طرف رابطه همدیگر را از لحاظ عاطفی، ذهنی و فکری، مادی، رشد شخصیتی، استقلال فردی و مادی حمایت می نمایند. احتیاج به توجه، تحسین، دوست داشته شدن و پذیرفته شدن در زمره احتیاج های عاطفی ای هستند که در رابطه باید به آن ها توجه داشت. احتیاج به همفکری و آرامش ذهن احتیاج ذهنی و فکری ای است که باید در یک رابطه از جانب هر دو طرف در نظر گرفته گردد. احتیاج به استقلال فردی، رشد و پیشرفت شخصیتی در یک رابطه باید تامین گردد. در روابطی که وابستگی و چسبندگی در آن ها زیاد است، یا از طرفی دیگر، در روابطی که بی توجی و بی میلی در آن ها زیاد است، این احتیاج ها تامین نمی گردد. بنابراین، این نوع روابط سمی هستند که یا باید از آن ها بیرون رفت یا با کوشش هر دو طرف آن رابطه را ترمیم کرد.

10 نشانه که هشدار می دهد رابطه عاطفی تان یک طرفه است

رابطه اصولا موضوع پیچیده و شنماینده ای است. این قضیه خصوصا در مورد دو نفر که در رابطه عاشقانه هستند، شدت بیشتری دارد. در اغلب مواقع بازگرداندن رابطه به وضعیت ابتدایی آن، ممکن نیست. وقتی احساس میان دو نفر از بین می رود، بازگرداندن آن به حالت اولش کار ساده ای نیست و در این مرحله است که برخی آغاز به دروغ گفتن می نمایند و ... که در ادامه به معرفی برخی از علائم هشداردهنده روابط عاطفی یک طرفه را می پردازیم.

چک کردن گوشی موبایل

این جمله را به خاطر داشته باشید: هیچ کس نمی تواند آرام بنشیند و ببیند دیگران وسایل شخصی او را کندوکاو می نمایند. این کار برای هیچ کس خوشایند نیست. فرض کنید خیلی اتفاقی گوشی موبایل همسرتان را برمی دارید و در آن سرکی می کشید.

این مطلب را از دست ندهید: 9 عامل سردی روابط عاطفی زوجین را بشناسید

از قضا واکنش او به این کار شما تندوتیز و منفی است. شما کاملا مطمئن هستید او از لحاظ روانی سالم است و این واکنش مربوط به کاری است که انجام داده اید. در این صورت شاید بتوان نتیجه گرفت که او کوشش می نماید چیزی را از شما پنهان کند.

تا دیروقت سرِ کار ماندن

گاهی اوقات کسانی که ادعا می نمایند تا دیروقت سر کار می مانند واقعا مشغول به کار هستند، اما در مواردی هم تا دیروقت سر کار بودن می تواند نشانه وجود رابطه عاشقانه ای در محل کار یا بی علاقگی به دیدن طرف مقابل باشد.

بیشتر بخوانید: وفاداری در رابطه زناشویی

سؤال اینجاست که این اتفاق به چه دلیل اتفاق افتاده است؟

شما باید جواب این سؤال را در یک گفتگوی آرام و به دور از تنش پیدا کنید؛ به امید اینکه بعد از حل موضوع هردوی شما بعد از کار، برای رسیدن به منزل و ملاقات یکدیگر لحظه شماری کنید.

بی دلیل حسود شدن

در حد مطلوب و کم، حسادت حسی فوق العاده است! و خصوصا در سال های اول رابطه این حس بسیار دلپذیر و مطلوب است، چراکه عشق شما را به طرف مقابل تان نشان می دهد، اما اگر معشوق یا معشوقه شما پس از گذشت سال ها از آغاز رابطه به طور دائم و بی دلیل به شما حسادت کرد، محتمل است که خودش در خیانت دستی بر آتش داشته باشد!

ناراحتی از توجه و علاقه زیاد

ما اغلب از طرف کسی که دوست مان دارد یا عاشق مان است کمبود توجه و ابراز عشق را احساس می کنیم. اغلب مردم از ابراز عشق و صمیمیت شریک عاطفی شان لذت می برند، اما اگر شما به شریک عاطفی تان توجه نشان می دهید و او از دریافت آن دوری می نماید و تمایلی به آن ندارد، بهتر است دست از این کار بکشید و تا دلیل آن را متوجه نشده اید از توجه نشان دادن یک طرفه دست بردارید.

از بین رفتن صمیمیت

صمیمیت عامل مهم و تأثیرگذار در یک رابطه هماهنگ است. شوروشوقی که در ابتدای یک رابطه وجود دارد طبیعتا پس از مدتی رنگ وبوی خود را از دست می دهد، اما از بین رفتن صمیمیت در رابطه نشانه خطرناکی است.

بیشتر بدانید: قصه عشق چه تاثیری بر روابط عاطفی افراد دارد؟

برای نجات رابطه تان بهتر است در این خصوص با شریک عاطفی تان صحبت کنید و از او بخواهید بگوید که در قلبش چه می گذرد و چرا مدتی است که نسبت به شما سرد شده است.

برنامه ریزی نداشتن برای آینده

کسانی که در یک رابطه سالم هستند مایلند برنامه هایشان را با شریک عاطفی شان در میان بگذارند. این موضوع خصوصا در سال اول رابطه شدت بیشتری دارد. موضوعات بحث می تواند متنوع باشد مثلا اینکه قرار است کجا زندگی کنید؛ در شهر یا در جای خلوت و آرامی در خارج از شهر؟ آیا هردوی شما دوست دارید حیوان خانگی داشته باشید؟ و موار مشابه. اگر یکی از شما تمایل ندارد درباره آینده مشترک با دیگری صحبت کند، باید کوشش کنید دلیل این امر را پیدا کنید.

بی دلیل و پشت سرهم هدیه دادن

همه هدیه دریافت را دوست دارند.

این حس خصوصا در مورد خانم ها قوی تر است.

آن ها وقتی هدیه می گیرند احساس می نمایند یک الهه هستند!

اما چه پیش می آید اگر کسی بیش از اندازه به شما هدیه بدهد؟

این مطلب را از دست ندهید: مهم ترین مهارتی که ضروری است برای حفظ رابطه عاطفی بدانید!

در ابتدا احتمالا هیجان زده خواهید شد، اما پس از مدتی شک و دلایل منطقی به سراغ تان می آید.

از خود می پرسید برای چه این کار را می نماید؟

آیا چیزی هست که بابت آن احساس گناه یا شرم می نماید؟

آیا این هدایا پوششی بر آنهاست؟

خلق و خوی خشن پیدا کردن

در زندگی همه ما شرایط سختی اتفاق می افتد که ما را تحت فشارِ استرس یا تنش قرار می دهد. به همین دلیل هیچ کس نمی تواند ادعا کند که همیشه خلق و خوی ثابتی دارد، اما اگر دفعات این نوسان زیاد است یا اطمینان دارید که دلیل آن استرس و فشار های کاری نیست، باید آن را جدی بگیرید. بهتر است در این مورد خودمانی و صمیمانه صحبت کنید تا متوجه شوید در رابطه تان چه می گذرد.

عوض کردن بحث در حین یک گفت و گوی جدی

واضح است که بلافاصله پس از رسیدن به منزل از سر کار یا وقتی برای خواب و استراحت آماده می شویم زمان های مناسبی برای یک بحث جدی نیستند، اما گاهی شریک عاطفی شما از بحث درباره هر موضوعی طفره می رود.

بیشتر بخوانید: ایجاد روابط عاطفی یک اصل مهم در خانواده

گویا او در کوشش است تا از صحبت کردن در خصوص آنچه شما مطرح نموده اید اجتناب کند. می توان گفت: این نشانه ای است که شما باید درخصوص آینده رابطه تان کمی نگران باشید.

معرفی نکردن شما به دوستان

اگر مدت هاست در رابطه هستید و شریک عاطفی تان چندان علاقه ای ندارد که شما را به دوستان صمیمی اش معرفی کند، می توانید آن را نشانه ای منفی درنظر بگیرید. اگر او در مورد شما جدی است، نباید در این مورد تردید نشان بدهد. آیا دائم می گوید آمادگی این کار را ندارد و حس می کنید برای این کار بهانه می تراشد؟! احتمالا در این شرایط شما نمی خواهید با حقیقت روبرو شوید. زیرا به نظر می رسد آن قدر ها هم که فکر می کنید در دل او جای ندارید!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چطور متوجه شویم در یک رابطه عاطفی یک طرفه قرار داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور متوجه شویم در یک رابطه عاطفی یک طرفه قرار داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید