گذری بر اوضاع اشتغال در 3 فصل، فرایند افزایشی بیکاری

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، آخرین شرایط اشتغال در ایران بیانگر فرایند رو به رشد بیکاران است؛ به طوری که در تابستان امسال نسبت به همین فصل در سال گذشته و بعلاوه بهار امسال تعداد بیکاران افزایش داشته است.

گذری بر اوضاع اشتغال در 3 فصل، فرایند افزایشی بیکاری

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، اخیرا مرکز آمار گزارشی از شرایط اشتغال و بیکاری در تابستان امسال منتشر کرد که جزئیات آن و مقایسه با فصول گذشته قابل تأمل است.

این در حالی است که در تابستان امسال حدود 62 میلیون و 976 هزار و 422 نفر در گروه سنی 15 سال و بیشتر قرار داشته اند که نشان می دهد تعداشان نسبت به تابستان سال گذشته حدود 709 هزار نفر بیشتر شده است.

اما از مجموع افراد 15 ساله و بیشتر، 25 میلیون و 900 هزار نفر جمعیت فعال هستند و به عبارتی مجموعه شاغلان و بیکاران را تشکیل داده اند که تعداد آن ها نسبت به تابستان پارسال که بیش از 26 میلیون نفر بوده، 0.7 درصد کم شده است، در بین جمعیت فعال هم بیش از 23.4 میلیون نفر شاغل بوده اند که تعداد آن ها هم در مقایسه با تابستان سال گذشته که حدود 23.5 میلیون نفر بود، 0.6 درصد کاهش داشته و به عبارتی بیش از 130 هزار نفر از تعداد شاغلان کم شده است.

شرایط بیکاری در تابستان امسال هم از این حکایت دارد که دو میلیون و 496 هزار و 86 بیکار در کشور بوده اند که این تعداد هم 0.1 درصد در مقایسه با تابستان پارسال که تعداد بیکاران دو میلیون و 477 هزار و 350 نفر بود افزایش دارد و نرخ بیکاری از 9.5 درصد به 9.6 درصد رسیده است.

این در حالی است که در بهار امسال جمعیت فعال 25 میلیون و 967 هزار نفر گزارش شده بود که بیکاران حدود دو میلیون و 291 هزار و 604 نفر و نرخ بیکاری 8.8 درصد بودند، بعلاوه تعداد شاغلان 23 میلیون و 676 هزار نفر بوده اند که نشان می داد به این مجموعه 713 هزار نفر افزوده شده است.

بر این اساس در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال افزایش تعداد بیکاران و کاهش شاغلان ثبت شده است که این فرایند نسبت به بهار امسال هم وجود دارد؛ به طوری که نرخ بیکاری نسبت به بهار 0.8 درصد و در مقایسه با تابستان پارسال 0.1 درصد افزایش دارد.

در مجموع آنچه که رخ داده بیانگر کاهش جمعیت فعال در دو سال گذشته است؛ به طوری که در بهار 1398 جمعیت فعال 27.4 میلیون نفر بوده که هنوز این تعداد برنگشته است، در این بین شیوع ویروس کرونا و تحت تأثیر قرار دادن مشاغل از جمله دلایل اصلی این موضوع مطرح می گردد که موجب خروج افراد از بازار کار شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گذری بر اوضاع اشتغال در 3 فصل، فرایند افزایشی بیکاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذری بر اوضاع اشتغال در 3 فصل، فرایند افزایشی بیکاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید