10 نشانه ای که می گوید شما بیماری کلیه دارید

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، در این مطلب قصد داریم شما را با علائمی که نشان می دهد بیماری کلیه دارید آشنا کنیم.

10 نشانه ای که می گوید شما بیماری کلیه دارید

به گزارش ، آمار ابتلا به بیماری های کلیوی در ایران بالاست، اما حدود 90 درصد از مبتلایان از بیماری شان بی خبرند. آنالیز ها نشان می دهد ابتلا به نارسایی های کلیه در کشور، به مرز هشدار رسیده، به طوری که بیش از 46 هزار بیمار نارسایی پیشرفته کلیه در کشور وجود دارند و هر سال 3 تا 5 هزار نفر به تعدادشان اضافه می گردد. براین اساس، پیش بینی می گردد تا 5 سال دیگر، تعداد بیماران کلیوی دوبرابر شوند.

متخصصان می گویند، یکی از مهمترین عوامل خطر ابتلا به نارسایی کلیه، چاقی است که این عامل تا 30 درصد احتمال ابتلا به این بیماری را در افراد بالا می برد، این موضوع هم، مردان را بیشتر از زنان تهدید می نماید، همه این ها در شرایطی است که حدود 29 میلیون نفر در ایران، درگیر چاقی و اضافه وزن اند و آنالیز ها نشان می دهد نزدیک به 80 درصد از ایرانیان، تحرک کافی ندارند. عامل خطر دیگر، فشارخون است. آمار ها نشان می دهد 17,5 درصد ایرانی های 15 تا 64 سال، مبتلا به فشارخون بالا هستند.

حالا هم اعلام می گردد که فشارخون بالا، احتمال ابتلا به کم کاری کلیه را 50 درصد بالا می برد. براین اساس، هر چقدر فشارخون و وزن بالاتر برود، خطر کم کاری کلیه ها هم افزایش پیدا می نماید.

دیابت و بیماری های قلبی و عروقی، عوامل خطر دیگر در ابتلا به نارسایی های کلیه به شمار می روند، درحالی که گفته می گردد 12 درصد جمعیت بالای 18 سال مبتلا به دیابت اند و شیوع بیماری های قلبی در ایران 20 تا 25 درصد است. به گفته متخصصان نفرولوژی، دیابت و بیماری های قلبی- عروقی، نقش 50 درصدی در ابتلا به کم کاری کلیه دارند. از آن طرف هم، چربی های مفید، شانس کم کاری کلیه را تا 36 درصد بالا می برند. حالا به همه این ها باید مصرف موادمخدر را هم اضافه نمود که نقش 24 درصدی در ابتلا به کم کاری کلیه دارد.

درد کمر و مفاصل ممکن است نشانه آسیب باشد، اما می تواند علامت عفونت کلیه هم باشد.

ممکن است خون وارد ادرار گردد، اما در اغلب موارد، فقط به وسیله میکروسکوپ می توان این را تشخیص داد. هرچند، کم شدن آب بدن هم باعث تیرگی رنگ ادرار می گردد. احساس درد در هنگام دفع ادرار علامت دیگری از بیماری کلیه است.

زیاد یا کم رفتن به دستشویی می تواند نشانه ای از وجود مشکل در کلیه باشد. حتی ممکن است احساس کنید باید به دستشویی بروید، اما نتوانید دفع ادرار کنید.

تجمع موادزاید که از بدن خارج نمی شوند، می تواند باعث ایجاد طعم فلز در دهان شما بگردد. همچنین بعضی ممکن است متوجه شوند که نفس شما بشدت بوی آمونیاک می دهد.

تجمع مواد زایدی که کلیه بیمار قادر به دفع آن ها نیست، در شما حالت تهوع و استفراغ ایجاد می نماید. تهوع می تواند به حدی شدید گردد که استفراغ کنید. این هم روش دیگری است که بدن به کار می برد برای خلاص شدن از غذایی که به درستی پردازش نمی گردد.

وقتی بدن قادر نیست مواد مغذی را که مصرف می کنید، پردازش کند، این مواد در بدن جمع می شوند. تجمع پروتیین و ناتوانی بدن در پردازش آن باعث می گردد تمایلی به خوردن پروتیین نداشته باشید. در واقع پروتیین اصلا خوب به نظرتان نمی رسد. البته این را هم باید درنظر داشته باشید که بیماری کلیوی می تواند به طورکلی اشتها را از بین ببرد. زمانی که کلیه خوب عمل نمی نماید، ممکن است تمایل به خوردن چیز های عجیب و غریب داشته باشید، مثلا جویدن یخ یا میل به خوردن مواد غیرخوراکی مثل خاک و گچ.

زمانی که برای دفع ادرار به دستشویی می روید، دقت کنید که ادرارتان کف آلود یا پرحباب نباشد. حباب ها می توانند نشانه ای از وجود پروتیین باشند که با ادرار دفع می گردد. معمولا پروتیین توسط بدن استفاده می گردد. پس اگر متوجه این علامت هشداردهنده شوید، مبتلا به بیماری دفع پروتیین توسط کلیه هستید.

ضعف می تواند دلایل زیاد داشته باشد، اما اگر با علایم دیگر در این نوشتار ترکیب گردد، قطعا نگران نماینده است. کم خونی می تواند با بیماری کلیوی مرتبط باشد و شاید همین باعث بروز خستگی در شما گردد.

کم خونی یکی از علایم بیماری کلیوی است، زیرا کلیه ها به حمل اکسیژن در خون یاری می نمایند. وقتی کلیه ها بیمار باشند، تعداد سلول های قرمز خون کاهش می یابد. خستگی شدید می تواند باعث اغتشاش ذهنی گردد.

ورم کردن نشان می دهد مایعات در بدن انباشته شده اند، درحالی که باید به وسیله ادرار دفع شوند. زمانی که کلیه خوب کار نکند، نمی تواند مایعات اضافی موجود در بدن را مدیریت کند. ورم می تواند در هر قسمتی از بدن رخ بدهد. این نوع ورم خیز یا ادم هم نامیده می گردد. کلیه نمی تواند مایعات را از بدن خارج کند و بدن آب و نمک را حفظ می نماید.

وقتی سنگ در کلیه گیر می نماید، می تواند منجر به ایجاد درد در طرف درگیر بدن گردد. ممکن است درد شدید ناگهانی را تجربه کنید که به صورت موجی تشدید می گردد. همچنین می تواند سبب درد پشت، پهلو، کشاله ران و اندام های تناسلی گردد. این درد به قدری شدید است که آدم ها آن را بدترین درد زندگی شان می دانند.

این درد می تواند آغاز گردد و قطع گردد یا یکنواخت باقی بماند. قولنج کلیوی ناشی از حرکت سنگ درون کلیه است؛ ممکن است عرق کنید یا از شدت درد احساس تهوع کنید. تغییر حالت بدن درد را تسکین نمی دهد.

اگر شاهد خون در ادرار همراه درد شکم بودید، این نشانه سنگ کلیه است. ساییده شدن سنگ به دیواره حالب می تواند سبب خونریزی گردد، که باعث قرمز یا صورتی شدن ادرار می گردد.

افرادی که سنگ کلیه دارند، اغلب دچار عفونت مجاری ادراری به همراه تب و درد در هنگام ادرار هستند.

اگر مطمئن نیستید که علایم سنگ کلیه را دارید یا نه، زمان درد را ثبت کنید. اغلب اوقات درد ناشی از سنگ کلیه صبح آغاز می گردد، چون معمولا ساعات زیادی را بدون ادرارکردن سپری نموده اید.

این شایع ترین و یکی از نشانه های ابتدایی سنگ کلیه است. احساس می کنید فورا باید ادرار کنید، حتی اگر مایعات مصرف ننموده باشید و هنگامی که ادرار می کنید، مقدار آن خیلی کم است.

این ها نشانه های ابتدایی سنگ کلیه است. علتش این است که وقتی کلیه ها به خوبی کار نمی نمایند، تنها راه بدن برای دفع مواد زاید، به وسیله استفراغ است.

رنگ ادرار تغییر می نماید و بوی آن تند می گردد و به خاطر وجود مواد شیمیایی اضافی و سموم تیره می گردد.

اگر سنگ بزرگ باشد، می تواند نشستن یا درازکشیدن را سخت کند، چون در قسمت درگیر سنگ فشار زیادی ایجاد می نماید. ممکن است در حالت ایستاده کمی تسکین بیابید.

منبع: روزنامه شهروند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "10 نشانه ای که می گوید شما بیماری کلیه دارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نشانه ای که می گوید شما بیماری کلیه دارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید