غصب با چه منفعتی انجام می گردد؟

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، در قانون درباره غصب و منافعی که از آن به دست می آید صحبت شده و منافع آن بیان شده است.

غصب با چه منفعتی انجام می گردد؟

به گزارش خبرنگار ، غصب زمین های بیت المال با ترفند و شگرد های خاص علاوه بر آسیب های محیط زیستی مشکلاتی را گریبانگیر ساکنان شهار میکند از این رو بد نیست کمی بیشتر با مفهوم غاصب آشنا شویم.

شاهد هستیم افراد زیادی زمین های بیت المال را با ترفند هایی غصب نموده که به این افراد غاصب گفته می گردد یعنی افرادی که مال دیگری را بر خلاف میل و رضای او تصرف کند.

غاصب در قبال منافع مغصوب، ضامن است؛ ماده 366 قانون مدنی بیان می نماید هرگاه کسی به بیع فاسد (خرید و فروش فاسد)، اقتصادی را قبض کند، باید آن را به صاحبش برگرداند و اگر آن مال، تلف یا ناقص گردد، ضامن عین و منافع آن خواهد بود عین به معنای خود مال و منافع به معنای منفعت هایی است که از مال به دست می آید.

البته منافع خود اقسامی دارد مانند منافع مستوفات و غیرمستوفات که هر کدام تعاریفی دارند.

منافع مستوفات، به این معنی است که شخص پس از تسلط بر مال دیگری از آن بهره مند می گردد و منافع غیرمستوفات، منافعی است که غاصب و مالک از آن بهره مند نشوند.

در تشریح منافع مستوفات می توان گفت که غاصب آن را استیفا نموده است مثلا از شیر گوسفند غصبی استفاده نموده که در این صورت باید مزد آن را بپردازد.

منافع غیر مستوفات؛ به منافعی گفته می گردد که تلف شده، زیرا غاصب از آن استفاده ننموده و مالک هم از آن محروم شده است.

باید توجه داشت صرف محروم کردن مالک از استفاده از مال عمل غصب محسوب نمی گردد؛ در ماده 309 قانون مدنی آمده، هرگاه شخصی، مالک را از تصرف در مال خود مانع گردد، بدون آنکه خود فرد تسلط بر آن مال پیدا کند غاصب محسوب نمی گردد. بعلاوه اتلاف مال در ماده 309، شامل اتلاف منفعت هم خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "غصب با چه منفعتی انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غصب با چه منفعتی انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید