مسائل فنی کامپیوترتان را خودتان برطرف کنید

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، شما نیز می توانید با به کارگیری راه چاره های متداول، مسائل ماوس، صفحه کلید و سایر تجهیزات کامپیوتری خود را حل کنید.

مسائل فنی کامپیوترتان را خودتان برطرف کنید

مهم نیست که چقدر از رایانه خود مراقبت می کنید، در نهایت مسئله ای پیش می آید. مشکل همواره خود دستگاه نخواهد بود، بلکه ممکن است از ابزاری باشد که به آن وصل نموده اید.

ابزار های جانبی (ماوس، صفحه کلید، گیم پد، وب کم و چاپگر) گاهی اوقات می توانند آزاردهنده باشند. ممکن است کار ننمایند یا مسائلی در سخت افزار و نرم افزار رایانه شما ایجاد نمایند.

اما قبل از برقراری تماس (بالقوه گران) با یک متخصص پشتیبانی فنی، سعی کنید خودتان مشکل ابزار خود را عیب یابی کنید. مراحل خاصی وجود دارند که می توانند در همه حالات مفید بوده و مشکل سخت افزار شما را حل نماید.

تست رایانه دیگر

قبل از عیب یابی هر مشکل فنی، باید دقیقا بدانید که مشکل کجا است. برترین راه برای انجام این کار این است که دستگاه جانبی خود را در رایانه دیگری آزمایش کنید. این مرحله را نادیده نگیرید؛ حتی اگر مجبور باشید برای استفاده از دستگاه یکی از دوستان یا خویشاوندان بهره ببرید. اگر دستگاه جانبی شما کار کند، متوجه می شوید که مشکل از ابزار نبوده بلکه مربوط به دستگاه شما است.

رویکرد مشابهی را با هر چیزی که به وای فای متصل می گردد مانند چاپگر، در پیش بگیرید. قبل از آغاز به جدا کردن دستگاه جانبی، مطمئن شوید که شبکه بی سیم شما هنوز فعال است. یک راه خوب برای انجام این کار این است که هر دستگاه دیگری مانند تبلت یا تلفن هوشمند را به وای فای خانگی خود متصل نموده و آنالیز کنید که آیا هنوز می توانید آنلاین شوید یا خیر.

دانستن بیشتر در خصوص مشکل لزوما رویکرد شما را در کوشش برای برطرف آن تغییر نمی دهد؛ اما ممکن است به روند کار سرعت ببخشد. برای مثال، اگر صفحه کلیدی روی لپ تاپ شما کار می نماید، اما روی رایانه رومیزی شما کار نمی نماید، باید قبل از پرداختن به هر چیزی که مربوط به خود صفحه کلید باشد، تنظیمات و نرم افزار روی دسکتاپ خود را آنالیز کنید.

تنظیمات سیستم را آنالیز کنید

اگر دستگاه های جانبی شما روی رایانه های دیگر کار می نمایند، یا اگر به خوبی کار می نمایند و به طور ناگهانی دچار نقص شده اند، با آنالیز تنظیمات مربوطه در Windows یا macOS ادامه دهید. این به شما یاری می نماید تا معین کنید که آیا رایانه شما دستگاه جانبی را به درستی شناسایی می نماید یا خیر و اطمینان حاصل می نماید که آن طور که می خواهید تنظیم شده است.

در ویندوز از تنظیمات به بلوتوث و دستگاه ها بروید. جایی که گزینه هایی برای پیکربندی ماوس، پد لمسی و سایر دستگاه ها خواهید یافت. ما نمی توانیم در این جا همه گزینه ها را با جزئیات پوشش دهیم؛ اما از چاپگر همواره مشکل دار به عنوان مثال استفاده می کنیم. روی Printers & Scanners کلیک نموده و یک دستگاه را انتخاب کنید. سپس می توانید برای آنالیز اتصال روی چاپ صفحه آزمایشی کلیک کنید یا برای انجام یک سری آنالیز های کلیدی روی دستگاه، عیب یاب را اجرا کنید.

در macOS می توانید مجموعه ای از گزینه های مشابه را با باز کردن منوی Apple، انتخاب System Preferences و پیمایش به صفحه ای که مربوط به دستگاه جانبیتان است، بیابید. فرض کنید با یک صفحه کلید بلوتوث متصل مشکل دارید، روی صفحه کلید کلیک کنید تا از اتصال آن مطمئن شوید. پیکربندی کلید (از جمله سرعت تکرار کلید) را آنالیز کنید. ممکن است همواره نتوانید راه حلی در این جا پیدا کنید، اما ارزش آنالیز را دارد.

دانلود درایور های نو

درایور ها نرم افزار های کوچکی هستند که می توانند تفاوت بزرگی در نحوه تعامل دستگاه های جانبی با دستگاه شما ایجاد نمایند. آن ها اساسا پل بین دستگاه خارجی و سیستم رایانه شما هستند و اطمینان حاصل می نمایند که هم به درستی ارتباط برقرار نموده و هم تبادل اطلاعات مورد احتیاج خود را دریافت می نمایند.

بیشتر اوقات، نصب و به روزرسانی درایور در پشت صحنه اتفاق می افتد. بنابراین احتیاجی نیست نگران آن باشید. برای مثال، کافی است یک وب کم نو را وصل کنید، در آن صورت دوباره فعال می گردد؛ اما گاهی اوقات مسئله ای پیش می آید، در این جا نصب مجدد درایور ها می تواند همه چیز را دوباره راه اندازی کند.

برای آغاز، به وب سایت رسمی سازنده دستگاه جانبی خود بروید تا نوترین درایور های دستگاه خود را بیابید. به احتمال زیاد آنچه را جست و جو می کنید در یک صفحه نرم افزار یا پشتیبانی خواهید یافت. برای بازگشت به مثال قبلی، اگر وب کم لاجیتک را به رایانه خود متصل نموده اید، می توانید نرم افزار مربوطه را در صفحه پشتیبانی پیدا کنید. تنها باید فایل را دانلود کنید، آن را باز نموده و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

همه چیز های دیگر را از برق بکشید

در یک دنیای ایده آل، دستگاه های جانبی بدون هیچ مسئله ای با هم کنار می آیند؛ اما درگیری ها به وجود می آیند. گاهی اوقات به هر دلیلی، نصب یک دستگاه نو برای دستگاه موجود مشکل ایجاد می نماید و هر دو ممکن است به درستی کار ننمایند. اگر اخیرا یک تغییر سخت افزاری در رایانه خود ایجاد نموده اید و چیزی کار نمی نماید، هر ابزاری که آخرین بار دریافت نموده اید ممکن است مقصر باشد.

برای شناسایی این که دقیقا چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است، سعی کنید رایانه خود را خاموش کنید و هر چیزی را که به آن متصل است، از برق بکشید. رایانه را دوباره روشن نموده و دستگاه جانبی مشکل ساز را دوباره به آن وصل کنید. اگر به نظر می رسد درست شده است، ممکن است با یک دستگاه جانبی دیگر در نقطه ای از خط مشکل داشته باشد.

دستگاه های دیگر خود را یکی یکی به برق وصل کنید تا ببینید آیا می توانید محل وقوع تضاد را تشخیص دهید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، سعی کنید آخرین درایور ها را برای هر دستگاه دانلود نموده و با سازندگان برای پشتیبانی تماس بگیرید.

متاسفانه اگر مشکل همچنان ادامه دارد و سازندگان سخت افزار هنوز راه حلی ارائه ننموده اند، ممکن است نتوانید از این دو وسیله جانبی با هم بهره ببرید.

دستگاه را دوباره راه اندازی کنید

خاموش و روشن کردن مجدد یک ابزار چیزی شبیه به یک کلیشه عیب یابی فنی است، اما همچنان موثر است. به همین ترتیب، حذف یک دستگاه از سیستم شما و سپس نصب مجدد آن از ابتدا می تواند مسائل را حل نموده، هر چیزی که اشتباه بود را بازنشانی کند و داده هایی را که ممکن است خراب یا نابه جا شده باشند، پاک کند.

برای بعضی از تجهیزات جانبی، مانند ماوس سیمی، فقط باید آن را از برق کشیده و دوباره وصل کنید. برای سایر تجهیزات مانند وب کم ها و چاپگرها، باید آن ها را به درستی از سیستم خود حذف کنید. در ویندوز به بلوتوث و دستگاه ها و سپس Devices از تنظیمات بروید. در macOS، System Preferences را از منوی Apple باز کنید، سپس روی نوع ابزار جانبی که می خواهید حذف کنید کلیک کنید.

ممکن است لازم باشد قبل از اتصال مجدد یک نرم افزار مرتبط (یا دو) را حذف یا نصب کنید. از تنظیمات ویندوز، برنامه ها و ویژگی ها را انتخاب کنید، سپس روی سه نقطه کنار برنامه کلیک نموده و آن را حذف کنید. اگر از macOS استفاده می کنید، به Applications در Finder بروید و برنامه ای را به سمت نماد سطل زباله در داک بکشید تا از شر آن خلاص شوید. با انجام این کار، قبل از نصب مجدد دستگاه جانبی، رایانه خود را مجددا راه اندازی کنید.

بیشتر بخوانید

منبع:popsci

وبلاگ انجمن گفتگو فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مسائل فنی کامپیوترتان را خودتان برطرف کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل فنی کامپیوترتان را خودتان برطرف کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید