هنر در مقام الهیات؛ ارتباط میان هنر و دین از عصر پسامدرن تا قرون وسطی

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو؛ کتاب هنر در مقام الهیات با عنوان فرعی از عصر پسامدرن تا قرون وسطی نوشته آندرئاس آندرئوپولوس، با ترجمه ابراهیم رنجبر و به همت انتشارات نگاه راهی کتاب فروشی ها شد. این کتاب نخستین بار در سال 2006 منتشر شد.

هنر در مقام الهیات؛ ارتباط میان هنر و دین از عصر پسامدرن تا قرون وسطی

آندرئوپولوس در سال های 1994- 1995 نگارش انتها نامه اش در دانشکده الهیات دانشگاه دورهام زیر نظر اندرو لوت را با موضوع هنر در عرصه الهیات به اتمام رساند که بعدها نتایج پژوهش ، آنالیز و تحلیل های او در قالب کتابی با عنوان هنر در مقام الهیات: از عصر پسامدرن تا قرون وسطی گردآوری شد.

این کتاب در بخش های نگرشی دینی به تاریخ هنرها، در ستیز با لئوناردو، مرگ هنر در فلسفه پسامدرن، هنرمند دینی در این ایام: از پسامدرن به قرون وسطی، نتیجه گیری، یادداشت ها و کتابنامه نگاشته شده است.

مذهب و معنویت از مسایل کلیدی و اساسی هنر معاصر هستند. در قرون وسطی هنر، نماد مذهب بود به این ترتیب آثار هنری بسیاری در این حوزه خلق شد که در قالب نقاشی های کلیسایی از آن جمله هستند. همیشه هنر سهم به سزایی در نمود و پردازش بصری معنویت ایفا نموده است، این درحالی ست که در اواخر قرون وسطی هنر شخصیت مقدس خود را به مرور از دست داد.

آندرئاس آندرئوپولوس در کتاب هنر در مقام الهیات ارتباط میان هنر و دین را در نمایشنامه های یهودیان باستان، تراژدی یونانی، رنسانس، نماد بیزانس و کلیسای جامع قرون وسطایی آنالیز می نماید.

آندرئاس آندرئوپولوس می گوید: من از همان روز اول رویکردی دوگانه به هنر داشتم. ده سال آزگار استغال به موسیقی برای آنالیز هنر چون پدیده های نظری و انتزاعی و دارای اهمیت فرهنگی کافی نبود؛ تجربه بی واسطه من برای راندنم به این جهت بسیار پرمایه بود. از دیگر سو، ورزه درونی من در هنر، چه تجاری چه کلاسیک، قطعا انگیزه فکری مدام من بوده، بیشتر اوقات مرا به یافتن چشم اندازهای دیگری در مسایل هنر معاصر، نقش هنرمند و به طور کل کارکرد هنر سوق داده است. گذشته از تجربه شخصی ام در مقام موسیقیدان، آنقدر خوش اقبال یا بیش از آن نظرنموده بودم که هنرمندانی بسیار متبحرتر از خودم دوروبر مرا بگیرند.

در برشی از کتاب می خوانیم: انسان تصویر و نوا را برای گفتن ناگفتنی های خود برگزید. در متن کتاب مقدس و در واقعه برج بابل زخمی روانی بر جان آدمی نشست که همیشه با او همراه خواهد بود، یعنی رنج حاصل از فتور و ناتوانی در گفتن آنچه از کلام گریزان است. نقصان ذاتی کلام در ساحت هنر هستی مستقلی برای خود دست و پا کرد و همین سبب شد هنر دیگر صناعتی صرف نباشد و به مجالی در بیان امر ناگفتنی بدل گردد. هنر آوردگاه امر ناگفتنی است، همان جایی که کلام یارای رفتن ندارد.

کتاب های رساله و توضیح آینده یک خیال(1927) نوشته زیگموند فروید، ملکوت و جنت(2020) نوشته جورجو آگامبن، فانتزی(1996) نوشته جولیا سیگال، لیبیدو(1997) نوشته راجر کندی و تراژدی: ما و یونانیان(2019) نوشته سایمون کریچلی از آثار ترجمه ای ابراهیم رنجبر به شمار می آید.

هنر در مقام الهیات نوشته آندرئاس آندرئوپولوس، در 336 صفحه، به قیمت 110 هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز، کاغذ بالک، با ترجمه ای از ابراهیم رنجبر و از سوی انتشارات نگاه به بازار کتاب راه یافت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "هنر در مقام الهیات؛ ارتباط میان هنر و دین از عصر پسامدرن تا قرون وسطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر در مقام الهیات؛ ارتباط میان هنر و دین از عصر پسامدرن تا قرون وسطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید