هنر مدرن در دستان نقاش البرزی

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، فرزاد عسگری- البرز - خبرنگار: ابوطالب قادری متولد 1356 ساکن نظرآباد است. قادری ابتدا تحصیلات خود را در دانشگاه تربیت معلم تهران با گرایش ریاضی ادامه می دهد و در نهایت به عنوان معلم در آموزش و پرورش منطقه نظرآباد استخدام می شود.

هنر مدرن در دستان نقاش البرزی

اما علاقه و عشق به هنر او را رها نمی کند تا جایی که بعد از 2 سال تدریس در مدارس ابتدایی، در کنکور سراسری هنر حضور پیدا می کند و در رشته نقاشی دانشگاه هنر یزد پذیرفته می شود. قادری تحصیلات آکادمیک خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه می دهد. قادری به سبک آبستره یا تجرید علاقه مند است و به طور تخصصی در این تکنیک از نقاشی مهارت دارد. وی همچنین افتخاراتی را در این حوزه کسب کرده است. گفت وگوی وبلاگ انجمن گفتگو با این هنرمند البرزی را در ادامه می خوانید.

  • چه چیزی باعث شد به سمت هنر گرایش پیدا کنید؟

ذات زیبای هنر هر کسی را که روح جست وجوگری داشته باشد به خود جذب می کند و من هم از این قاعده جدا نبودم. جاری و زنده بودن هنر، به ویژه هنر نقاشی برای من بسیار جذاب و دوست داشتنی بوده و هست.

  • کدام سبک از نقاشی را می پسندید و در آن مهارت دارید؟

دانشجویان دانشگاه هنر با همه سبک ها و فنون نقاشی آشنا می شوند. اما در میان این تکنیک ها، سبک مدرن آبستره یا تجرید دلخواه من بود که همچنان نیز در این راستا فعالیت می کنم.

  • آبستره به چه معناست و چه سبکی از نقاشی است؟

آبستره یعنی خلاصه کردن. در این تکنیک، هنرمند از زاویه دیگری به موضوع نگاه می کند. مردم اینگونه برداشت می کنند که نقاشی های آبستره، هدف و موضوع خاصی ندارند اما اینطور نیست. در سبک آبستره ممکن است نگاه نقاش به سوژه مورد نظرش، از فاصله بسیار دور یا بسیار نزدیک باشد، درنتیجه این سبک برای برخی از مردم غیرقابل درک و بی معنی است. آبستره نشانگر نگاه نوین هنرمند به موضوع یا سوژهاست. به طور مثال اگر یک نقاش سبک آبستره قصد نقاشی کردن یک درخت را داشته باشد، ممکن است زاویه دید خود را آنقدر به تنه درخت نزدیک در نظر بگیرد که روی بوم فقط آثار محوی از پوست درخت بکشد و در نگاه اول کسی متوجه نشود که این نقاشی از روی یک درخت کشیده شده است. علیرغم تصور عموم، موضوع در این تکنیک به هیچ وجه حذف نشده، فقط زاویه دید متفاوتی برای نقاشی کردن انتخاب می شود.

  • درباره یکی از فنون این سبک از نقاشی توضیح دهید.

بداهه نگاری یکی از تکنیک های اصلی و پرکاربرد در نقاشی مدرن است. در این تکنیک، هنرمند هیچ پیش زمینه ای از اثر ندارد، بنابراین سوار بر موج اتفاقات، روی بوم به طور بداهه نقاشی می کند. همین تاثیر فضای بیرون و احوالات درونی هنرمند روی نقاشی، جذابیت آن را چندین برابر

می کند.

  • چه چیزی در این سبک نظر شما را به خود جلب کرد؟

نقاشی هایی که با استفاده از این شیوه به وجود آمده اند، اگر چه مخاطب کمتری دارند اما به تماشاگر اجازه می دهند هر برداشتی از نقاشی داشته باشد. در واقع بازه معنایی نقاشی آبستره بسیار وسیع است. در این تکنیک شما به مخاطب خود اجازه تفکر و مشارکت در کشف معنای یک اثر را می دهید و این یعنی احترام گذاشتن به مخاطب. در این باره می توان گفت، در نقاشی مدرن، تعبیر و تصور هرکس از یک اثر هنری با فرد دیگری متفاوت است یعنی به تعداد مخاطب، نظر مختلف وجود دارد.

  • واکنش مردم در مواجهه با این سبک از نقاشی چیست؟

عکس العمل برخی از مردم بسیار جالب است. برخی معتقدند کشیدن این نقاشی ها به سبب دور بودن از موضوع و صرفا استفاده از رنگ روی بوم، راحت است و آنها نیز می توانند این کار را انجام دهند درحالی که این سبک، دنیایی از فنون و تکنیک ها را دارد. در واقع چون نقاشی آبستره، زاویه دید متفاوتی را ارائه می دهد و به نوعی خرق عادت است، گاهی برای برخی از مردم عجیب و غیرقابل درک به نظر می آید.

  • چگونه باید در نقاشی، به خصوص سبک مدرن آن به تسلط رسید؟

برای تسلط پیدا کردن بر شیوه های نقاشی آبستره نباید عجله کرد، بلکه باید زمان دهیم تا آرام آرام تجربه و مهارت در هنرمند درونی شود. نقاشی مدرن مانند سایر شیوه های نقاشی، هزاران تکنیک دارد که حتی برخی از آنها سخت تر از شیوه های معمول نقاشی هستند.

  • توقع و خواسته یک هنرمند از جامعه امروز چیست؟

هر هنرمندی خواستار بستری است که بتواند در آن هنر و آثار خود را بروز دهد تا مخاطب نیز در مقابل با نظرات و ایده های خود، به تجربه هنرمند بیفزاید. ارتباط بین هنرمند و مخاطب بسیار ارزشمند است و باید احترام خاصی برای آن قائل شد.

  • در سال های اخیر چه افتخاراتی در حوزه هنر کسب کرده اید؟

در بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی تهران، جشنواره هنری فجر استان و جشنواره پرسش مهر پیروز به کسب رتبه اول شده ام. در نخستین جشنواره هنرهای تجسمی عدالت و امید نیز به عنوان نقاش برگزیده کشور، انتخاب شدم. 7 نمایشگاه انفرادی در استان البرز و شهرستان برگزار کرده ام و اکنون نیز به عنوان داور در برخی از جشنواره های هنری در سطح کشوری و استانی شرکت می کنم.

  • و سخن آخر؟

ما همه می دانیم که اساس و ذات هنر به هیچ وجه بد نیست و هیچ هنرمندی برای انجام کار بد و یا دور از اخلاق به این سمت و سو نیامده، پس باید تمام زمینه ها را برای فعالیت هنرمند فراهم کنیم نه این که بخواهیم سد راه او باشیم. هنرمند راستا خود را برای ارائه آثار خلق شده اش پیدا می کند و مانند یک رود قدرتمند جاری می شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "هنر مدرن در دستان نقاش البرزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر مدرن در دستان نقاش البرزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید