کهن الگوهای یونگی؛ از خودآگاه یونگ تا ناتمامیت گودل

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، کهن الگوهای یونگی (از خودآگاه یونگ تا ناتمامیت گودل) نوشته رابرت رابرتسون با ترجمه بیژن کریمی و توسط نشر دف منتشر شده است.

کهن الگوهای یونگی؛ از خودآگاه یونگ تا ناتمامیت گودل

این کتاب که مقدمه اختصاصی مولف را برای ترجمه فارسی به همراه دارد و حاصل آشنایی و ارتباط محبت آمیز مولف و مترجم است ،نخست در سال 1987 به عنوان رساله دکتری مولف منتشر شده است و در سال 1995 باز نویسی شده است و تاکنون به زبان های مختلف ترجمه شده و هزاران نسخه از آن به فروخته شده است .

رویکرد میان رشته ای این کتاب که هدفش برقراری پیوندی میان روانشناسی ، فلسفه و ریاضیات است و خواسته تاروابطی را میان این دانش ها بازنمایی و بازکاوی کند در نوع خود بینظیر است . به تعبیرمترجم در این کتاب سعی شده تا سنخیت بنیان های نظری دو قلمروی متفاوت ریاضی و روانشناسی به نمایش گذارده گردد.

مولف در مقدمه اختصاصی اش برای کتاب خاطر نشان می نماید انگاره کهن الگوهای ناخود مطلع جمعی خود مفهومی کهن الگویی است که از ناخوداگاه به طور همزمان در حوزه های گوناگون دانش برون جوشیده. البته در این کتاب به طور اختصاصی به ریاضیات ،فلسفه و روانشناسی پرداخته شده اما تکامل های همزمان در هنر ،موسیقی ،فیزیک و ادبیات نیز مورد توجه قرار گرفته است .

کتاب کهن الگوهای یونگی در نظر دارد تا نشان دهد انسان در دوره بلوغ خود سر می برد و در این دوران بلوغ دنیا نو و مسائل خاص خودش را تجربه میکند . یکی از این مسائل گگرددن فضای تازه ای به نام دانش میان رشته ای است . این کتاب با شناخت از مفهوم کهن الگو در اندیشه یونگ و ناتمامیت در اندیشه گودل رهیافتی را برای فرا رفتن از دنیا های متعارف پیشنهاد می نماید.

کتاب علاوه بر جذابیت های افزون حرفه ای ناشر در انتشارش که کاری بسیار متفاوت و با جلوه ای زیبا در حوزه نشر محسوب می گردد ، پیوست خوبی از مترجم با عنوان توضیح برهان گودل در ضمیمه دارد. همچنین از سوی ناشر لوح فشرده ای حاوی مستندی ساخته شهرام ابیانه با عنوان لذت چشیدن یک رویا همراه کتاب است که براساس موضوع کتاب ساخته شده .

لازم به ذکر است مترجم کتاب که خود سالها در آمریکا به تحصیل در رشته ریاضی، فیزیک و فلسفه علم مشغول بوده متاسفانه در اسفند ماه گذشته حدود یک ماه بعد از انتشار کتاب بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشته است .

منبع: همشهری آنلاین

به "کهن الگوهای یونگی؛ از خودآگاه یونگ تا ناتمامیت گودل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهن الگوهای یونگی؛ از خودآگاه یونگ تا ناتمامیت گودل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید