آخرین وضعیت درخواست 30 میلیون یورویی برای واگن های مسافری

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران آخرین وضعیت درخواست 30 میلیون یورویی با ارز دولتی برای واگن های مسافری که به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است را تشریح کرد.

آخرین وضعیت درخواست 30 میلیون یورویی برای واگن های مسافری

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، از 15 دی ماه امسال بود که توقف فروش بلیت قطارهای پرسرعت در دستور کار نهاده شد و اعلام شد که شروع به کار مجدد فعالیت قطارهای پرسرعت (ترنست ها) احتیاجمند اعتبار 30 میلیون یورویی است. در آن موقع نیز مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا به وبلاگ انجمن گفتگو گفت که از دو ماه قبل نسبت به توقف فروش بلیت قطارهای پرسرعت از 15 دی ماه امسال هشدار داده و این موضوع به راه آهن اعلام و به صورت بخشنامه ارائه شد، چرا که امکان فعالیت این قطارها با توجه به هزینه های بسیار بالای تعمیر و نگهداری و نبود بودجه کافی و لازم امکان پذیر نبود.

رجبی همچنین تاکید نمود که در صورت فعالیت مجدد ترن ست ها باید حدود 30 میلیون یورو ارز دولتی که به کالاهای اساسی اختصاص می یابد مدنظر قرار گیرد و درحالی که در دهه 80 به رجا یارانه تعلق می گرفت، اما متاسفانه از سال 1388 به بعد یارانه رجا قطع شده است و طی 9 سال اخیر هیچ پولی به این شرکت تخصیص نیافته است.

با این وجود چند روز پس از توقف فروش بلیط قطارهای پرسرعت، مجددا فروش بلیت این قطارها (ترنست) پس از یک هفته در دستور کار نهاده شد، هرچند رجا به وبلاگ انجمن گفتگو گفت که مسائل مالی کماکان وجود دارد و امیدوار است با توجه به پیش بینی های اجرا شده یارانه قطارها توسط سازمان برنامه و بودجه از ابتدای سال 1398 تخصیص داده گردد و در حال حاضر علی رغم وجود بعضی مسائل با یاری های اجرا شده از سوی سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت مربوط به ترن ست ها را از سرگرفته ایم.

اما سید حسن موسوی -معاون مسافری راه آهن- در گفت وگو با وبلاگ انجمن گفتگو، در تشریح آخرین وضعیت درخواست 30 میلیون یورویی با ارز دولتی برای واگن های مسافری، گفت: درخواست مربوطه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است و باید در کارگروه وزارت صنعت مورد آنالیز و تصویب قرار گیرد و پس از آن در کمیسیون اجتماعی دولت نیز آنالیز خواهد شد و درنهایت پس از آنالیز و تصویب در کمیسیون مالی دولت، به هیات دولت جهت تصویب ارجاع خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر با درخواست 30 میلیون یورویی برای واگن های مسافری با ارز 4200 تومانی موافقت گردد این میزان ارز در اختیار شرکت های حمل و نقل مسافری قرار می گیرد و در تامین قطعات با کمترین مشکل روبرو خواهیم بود. در مجموع بعضی از قطعات قطارهای مسافری از خارج از کشور وارد می گردد و با توجه به تلاطم های ارزی هزینه های مربوط به این واگن ها چند برابر شد و از سوی دیگر امکان تامین به سرعت و در زمان مناسب فراهم نشد.

معاون مسافری راه آهن در خصوص قطارهای تندرو (ترن ست) اعلام نمود: وضعیت قطارهای ترن ست حادتر است و به دلیل اینکه این قطارها به وسایل و تجهیزات خاصی احتیاج دارند، خودکشش هستند و دارای لوکوموتیو و واگن اند، بنابراین به قطعات بیشتری احتیاج دارند.

موسوی با بیان اینکه مشکل به وجود آمده در تامین قطعات قطارهای تندرو (ترن ست) مسائلی را به وجود آورد، گفت: این مسئله موجب شد تا پیگیری های قبل و بعد توسط راه آهن در دستور کار قرار گیرد تا اگر این امکان وجود دارد که به شرکت های مسافری ارز 4200 تومانی تعلق گیرد، این موضوع عملیاتی گردد.

وی ادامه داد: این درخواست در دستور کار و آنالیز نهاده شده است و امیدوار هستیم که با درخواست 30 میلیون یورویی برای واگن های مسافری موافقت و تامین اعتبار موردنظر مصوب گردد تا تا شاهد هیچ گونه مسئله ای برای شرکت ها در خدمت رسانی نباشیم.

به گفته معاون مسافری راه آهن ج. ا. ا چند روز بعد از مسائل پیش آمده که منجر به توقف فروش بلیت شد با توجه به جلسات برگزار شده و نیز تامین اعتبار و یاریی که به شرکت حمل و نقل ریلی رجا شد بلافاصله فعالیت های لازم در دستور کار نهاده شد و قطعات مورد احتیاج تامین شد و تعداد قطار مورد احتیاج برای جابجایی مسافران در سیر نهاده شد و با پیش بینی های اجرا شده در پیک نوروزی نیز مسئله ای نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آخرین وضعیت درخواست 30 میلیون یورویی برای واگن های مسافری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین وضعیت درخواست 30 میلیون یورویی برای واگن های مسافری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید