آشنایی با آرامگاه کمال الملک در نیشابور

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، آرامگاه کمال الملک در نیشابور

نیشابور دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی، آرامگاه تعدادی از مشاهیر و شخصیت های معروف ایرانی را در خود جای داده است: عطار، خیام و کمال الملک از شخصیت های برجسته ایرانی هستند که در سفر به نیشابور می توانید به تماشا آرامگاه آن ها بروید. آرامگاه کمال الملک، از معروف ترین نقاشان ایران، در خارج از مرکز شهر نیشابور و در باغی زیبا قرار گرفته است، باغی که آرامگاه عطار را هم در خود جای داده است. بدون شک آرامگاه کمال الملک یکی از معروف ترین جاذبه های نیشابور است و هنردوستان زیادی در سفر به این شهر از آن بازدید می نمایند. می خواهیم درباره آرامگاه کمال الملک در نیشابور حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

آشنایی با آرامگاه کمال الملک در نیشابور

آرامگاه کمال الملک در نزدیکی آرامگاه خیام و در مجاورت آرامگاه عطار نهاده شده و به غیر از معماری جذابی که برای بنای یادبود آن به کار رفته، باغ زیبا و سرسبزی دارد که راه رفتن و گشت و گذار در آن برای هر طبیعت دوستی خوشایند است. محمد غفاری معروف به کمال الملک، نقاش برجسته ایرانی مدتی نقاش دربار بود و در این مدت 170 تابلوی نقاشی زیبا را خلق کرد که بدون شک معروف ترین آن ها تالار آینه است، همان تابلویی که باعث شد ناصرالدین شاه لقب کمال الملک را به این نقاش دهد.

آرامگاه کمال الملک نسبت به دو آرامگاه معروف دیگر نیشابور یعنی خیام و عطار کمتر شناخته شده است اما معماری جالب توجه آن حتما نظرتان را جلب می نماید. طراحی بنای یادبود آرامگاه کمال الملک مثل آرامگاه های ابن سینا و خیام به دست مهندس هوشنگ سیحون صورت گرفته است، کسی که در سال 1337 شمسی، برای ساخت بنای یادبود کمال الملک طرحی را به انجمن آثار ملی ارائه داد: طرحی به مساحت زیربنای 28 متر مربع شامل شش ایوانچه مقعر که داخل فرورفتگی های آن با کاشی های معرق لاجوردی و سفید تزئین شده بود. طرح مورد موافقت نهاده شد و ساخت بنا در کنار آرامگاه عطار در سال 1341 شمسی به سبک تازه و مشبک با شش ایوان به وسیله چند کارگر نیشابوری آغاز شد.

برای ساخت بنای این مقبره از ترکیبی از معماری سنتی و معماری نوین استفاده شده و اوج هنر معمار به نمایش در آمده است. در نقشه کلی این مقبره هم درست مثل آرامگاه خیام هندسه اهمیت پر رنگی دارد. در واقع برای ساخت این بنا، 6 قوس نیمدایره و 4 قوس متقاطع بکار رفته که بر روی قطرهای مربع بنا شده اند و همین طرح جالب، ظاهری خارق العاده و یکتا را به آرامگاه کمال الملک بخشیده است.

مقبره کمال الملک درست در کنار آرامگاه خیام قرار گرفته است به طوری که اگر با این باغ آشنایی نداشته باشید شاید در نگاه اول فکر کنید این دو مقبره در واقع یک بنا هستند، از آنجا که دو مقبره در کنار هم هستند طراحی آن ها هماهنگی زیادی با هم دارد. برای ساخت مقبره کمال الملک از معماری شهر کاشان، زادگاه کمال الملک الهام گرفته شده است. در این بنا از تزئینات کاشی معرق استفاده شده که زیبایی خاصی را به آن داده است و کاشی کاری ها آنقدر هنرمندانه است که با نزدیک شدن به خط تقارن قوس ها مقدار طراح ها کوچک تر می گردد. سنگی که بر روی مزار کمال الملک نهاده شده بافتی خشن دارد و از جنس گرانیت است. در بالای مقبره هم نقش برجسته ای از کمال الملک به چشم می خورد که به وسیله شاگرد او حجاری شده است.

بازدید از آرامگاه کمال الملک

آرامگاه کمال الملک در جنوب شرقی نیشابور در باغی بزرگ قرار گرفته است؛ کافیست به میدان فضل، خیابان عرفان بروید و راستا خیابان عرفان را آنقدر ادامه دهید تا به باغ بزرگ و آرامگاه کمال الملک برسید. این راستا اتوبوس ندارد و برای رسیدن به باغ باید از تاکسی بهره ببرید. آرامگاه هر روز از 8 صبح تا 8 شب باز است و ورودی آن 2500 تومان می باشد. بازدید از آرامگاه کمال الملک، آرامگاه عطار و همینطور باغ زیبای آن حدود 1 ساعت زمان می برد و بعد از آن می توانید به بازدید از دیگر جاذبه های شهر مشغول شوید. از جاذبه های نزدیک این آرامگاه می توان به آرامگاه خیام، شهر تاریخی شادیاخ، آسمان نمای خیام و مقبره استاد مشکاتیان اشاره نمود.

کمی درباره کمال الملک

کمال الملک در سال 1224 شمسی در کاشان و در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد. در آن موقع عموی او از نقاشان معروف بود و پدرش هم در طراحی چشم انداز و چاپ سنگی استاد بود. پدر کمال الملک همین که متوجه استعداد او شد با خرید مداد و کاغذ او را تشویق به این کار کرد. کمال الملک بعد از سفر به تهران برای تحصیل در رشته نقاشی به مدرسه دارالفنون رفت. سال سوم تحصیل کمال الملک در این مدرسه بود که روزی ناصرلدین شاه به بازدید از مدرسه دارالفنون رفت و با تماشا تابلویی که کمال الملک از چهره اعتضاد السلطنه کشیده بود چنان تحت تاثیر قرار رگفت که دستور داد او به عنوان نقاش در دربار استخدام گردد. کمال الملک از سال 1307 مدتی را در یکی از روستاهای نیشابور سپری کرد و در نهایت در سال 1319 و در سن 94 سالگی از جهان رفت.

منبع: الی گشت

به "آشنایی با آرامگاه کمال الملک در نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آرامگاه کمال الملک در نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید