آنچه بودیم، آنچه هستیم؛ کارنامه 30 ساله دانش آموزان ایرانی در ماراتن های جهانی، افت و خیز ها در جهت قدرت نمایی علمی

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، عملکرد دانش آموزان ایرانی در طول 3 دهه حضور در ماراتن های علمی جهانی با وجود افت و خیزها در کسب مدال و صندلی، روند قابل توجه و رو به رشدی را نشان می دهد.

آنچه بودیم، آنچه هستیم؛ کارنامه 30 ساله دانش آموزان ایرانی در ماراتن های جهانی، افت و خیز ها در جهت قدرت نمایی علمی

به گزارش خبرنگار

طی سال های اخیر ایران با توجه به عملکرد قابل توجهی که در ماراتن های علمی دنیای داشته است علاوه بر شرکت در این المپیاد ها چندین دوره هم میزبان برگزاری المپیاد و حضور دیگر کشور ها بوده است و آن طور که دانش آموزان سایر کشور ها از حضور در ایران می گفتند نه تنها میزبانی را نامناسب نداستند بلکه این حضور را فرصتی مغتنم برای گشت و گذار و آشنایی با تاریخ دانستند.

حضور دانش آموزان ایرانی در المپیادهای دنیای اظهارنظرهای بسیاری در پی داشته است و بعضی آن را عمل شناسایی استعدادهای برتر و در نهایت فرار نخبگان می دانند؛ در حالی که چنین تصوری هیچ گاه 100 درصد صحیح یا 100 درصد غلط استنباط نمی شود، اما در اصلاح این نظر هم بحث های بسیاری وجود دارد و نمونه های پیروز دانش آموزان برگزیده المپیاد های دنیای در کشور حضور دارند که با وجود فرصت مهاجرت و امکانات کامل کشور را برای فعالیت انتخاب کردند.

تاریخچه المپیادهای دنیای و حضور ایران در این ماراتن ها

المپیاد های رقابت علمی دنیای میان دانش آموزان دبیرستانی کشور های مختلف دنیا است که در تابستان ها برگزار می شود و ایران هم از سال های بعد از انقلاب و واپسین سال های جنگ در این عرصه وارد شد.

اولین المپیاد ریاضی در سال 1959 میلادی (1338 شمسی) با حضور 52 دانش آموزان از کشور های رومانی، مجارستان، چکسلواکی، لهستان، اتحاد جماهیر شوروی سابق، بلغارستان و آلمان شرقی در بخارست برگزار گردید، اما سابقه حضور دانش آموزان ایرانی در این المپیاد ها به سال 1366 بر می شود.

نخستین دوره المپیاد دنیای شیمی در ژوئن سال 1968 (1347 شمسی) با حضور شش دانش آموز از کشور های لهستان، مجارستان و چکسلواکی در پراگ برگزار گردید اما ایرانی ها از سال 1992 (1371 شمسی) به این رقابت ها راه یافتند.

برگزاری نخستین دوره المپیاد دنیای فیزیک هم به سال 1969 (1348 شمسی) به ابتکار کشور لهستان و با شرکت دانش آموزانی از چند کشور بلوک شرق در شهر ورشو بر می شود و حضور ایرانی در این رقابت از 1368 بوده است.

المپیاد دنیای کامپیوتر عرصه رقابت علمی است که قدمتی از سال 1989 دارد و به همت بلغارستان، یکی دیگر از کشور های بلوک شرق سابق و با حضور بیشتر کشور های اروپای شرق برگزار گردید، اما ایرانی ها از سال 1370 به این جمع پیوستند.

نخستین دوره المپیاد دنیای زیست شناسی هم در جولای سال 1990 با حضور دانش آموز 6 کشور دنیا در چکسلواکی سابق برگزار گردید، اما دانش آموزان ایرانی از سال 1999 و در دهمین دوره این رقابت، حضور خود را اعلام کردند.

المپیاد دنیای نجوم و اختر فیزیک ابتدا به عنوان مسابقه ای بین دانش آموزان جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی برگزار می شد، اما در سال 1996 نخستین دوره این المپیاد بین کشور های روسیه و سوئد برگزار گردید ایرانی ها از سال 1368 در بیستمین المپیاد دنیای در لهستان شرکت کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آنچه بودیم، آنچه هستیم؛ کارنامه 30 ساله دانش آموزان ایرانی در ماراتن های جهانی، افت و خیز ها در جهت قدرت نمایی علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه بودیم، آنچه هستیم؛ کارنامه 30 ساله دانش آموزان ایرانی در ماراتن های جهانی، افت و خیز ها در جهت قدرت نمایی علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید