اسپلیت، شهری با دیدنی های فراموش نشدنی

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، از نقاط برجسته محله قدیمی شهر اسپلیت می توان به کاخ معروف دیوکلتیان (Diočletian)، موزه باستان شناسی و بهترین موزه هنر کرواسی یعنی ایوان مستروویچ (Ivan Meštrović) اشاره نمود. مرکز گردشگری اصلی اسپلیت در شرق خیابان ساحلی واقع شده است که گردشگران می توانند بعضی از بهترین رستوران ها، سرگرمی ها و هتل ها را در آن پیدا نمایند. در ادامه با مهم ترین جاذبه های گردشگری اسپلیت آشنا خواهید شد.

اسپلیت، شهری با دیدنی های فراموش نشدنی

1. کاخ دیوکلتیان

این کاخ به دستور امپراطوری به همین نام ساخته شد. کاخ دیوکلتیان (Diocletian) بسیار تماشایی بوده و سازه ای نسبتاً سالم به سبک کمپ های ارتش روم است. علیرغم آن که امپراطور تنها 8 سال در این ساختمان زندگی کرد و در سال 313 میلادی درگذشت، این بنا به نقش مهم خود به عنوان مرکز اجرایی و اقامتگاه امپراطور ادامه داد. 3 قرن بعد در سال 615، کاخ دیوکلتیان به عنوان پناهگاهی برای ساکنین سالونا استفاده شد که شهرشان توسط آوارها (Avars) غارت شده بود. این سازه در اصل 215 متر طول و 180 متر عرض داشت و با دیوارهای ضخیمی به ارتفاع 28 متر محصور می شد. علاوه بر این، برج هایی در گوشه های مختلف و 4 ورودی نیز امنیت آن را بیشتر می کردند. از این میان می توان به 3 دروازه طلایی، نقره ای و آهنی اشاره نمود.

2. کلیسای جامع سنت دومنیوس

این بنا در داخل محوطه باستانی کاخ دیوکلتیان قرار داشته و در اصل مقبره این امپراطور بود که توسط فیلوتاس (Filotas) در قرن 7 ساخته شد. این کلیسای جامع از آن موقع تغییر اندکی نموده است. برج ناقوس 60 متری در چند مرحله از قرن 12 تا 16 ساخته شد و می توانید با بالا رفتن از آن، مناظری زیبا از کاخ را تماشا کرد. این سازه بر روی یک الگوی هشت وجهی با 2 ردیف ستون بنا شد و از نقاط برجسته آن می توان به سکوی خطابه سنگی سبک رمانسک متعلق به قرن 13 و مذبح سنت دومنیوس اشاره نمود.

3. گالری ایوان مستروویچ

هر چند نمونه های عالی و متعدد کار ایوان مستروویچ را می توان در سرتاسر شهر دید، بهترین جا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این هنرمند بسیار معروف کرواسی جایی جز یک گالری به نام خود او نیست. ایوان مستروویچ یکی از دوستان رودَن (Rodin) بود و او را در بین تأثیرگذارترین مجسمه سازان قرن بیستم نام می برند. وی خود شخصاً بر روی طراحی گالری نظارت داشت. گالری مستروویچ که طی دهه 1930 محل سکونت این هنرمند بود، در سال 1952 به طور رسمی با اهدای آثاری از خود هنرمند آغاز به کار کرد. نقاط برجسته شامل مجموعه ای از 86 مجسمه مرمری، سنگی، برنزی، چوبی و گچی هستند. علاوه بر این تعداد زیادی طراحی و 8 مجسمه برنزی عظیم در باغ های گالری وجود دارند که دیدنشان خالی از لطف نخواهد بود.

4. پارک جنگلی مریان

ساکنین شهر اسپلیت به پارک جنگلی مریان (Marjan) می بالند و برای این امر دلیلی خوبی دارند. قدمت این پارک زیبا به قرن چهارم میلادی بازگشته و یک شبه جزیره مشرف به شهر را در بر می گیرد که بسیار شگفت انگیز و دیدنی است. در کنار نواحی استراحت متعدد و نیمکت ها، این پارک به خاطر درختان کاج بلندش که بر روی مسیرهای پیاده روی سایه می اندازند نیز شهرت دارد. پلکان مریان با ایجاد دسترسی به تلگرین (Telegrin) با نماهایی فوق العاده از دریا و خلیج کاستلا (Kastela) و جزایر دیگر بسیار جذاب خواهد بود. ورزش سنگنوردی بر روی صخره های این نواحی خیلی محبوب است.

5. میدان مردم

تاریخ این میدان به قرن 15 بازگشته و شاخصه های جذابی مانند سازه های رنسانسی و گوتیکی ساخته شده طی سال های مختلف را به نمایش می گذارد. از این میان می توان به طور خاص به کاخ چامبی (Čambi) اشاره نمود. همچنین ساختمان شهرداری به سبک رنسانسی که محل موزه قوم شناسی اسپلیت است را نیز نباید از دست داد. تندیس گرگور نینسکی (Grgur Ninski) که در همین نزدیکی به چشم می خورد، از آثار مجسمه ساز معروف کرواسی، ایوان مستروویچ محسوب می گردد.

6. موزه یادمان های باستان شناسی کرواسی

این موزه با تمرکز بر دست سازه های قرن 7 تا 15، یکی از مهم ترین جاذبه های فرهنگی تاریخی شهر اسپلیت به شمار می رود که هر بازدید کننده ای باید به آن سر بزند. موزه یادمان های باستان شناسی از قدیمی ترین موزه های کرواسی بوده (تأسیس 1893) و به تحقیقات مربوطه و جمع آوری اقلام جدید به ویژه در جنوب کرواسی یاری بسیاری نموده است. این موزه در یک ساختمان مدرن متعلق به سال 1976 قرار داشته و حدود 20,000 مورد تاریخی را به مرور به نمایش می گذارد. این مجموعه بیشتر از جواهرآلات، سلاح و حکاکی های روی سنگ متعلق به کلیساها تشکیل می گردد.

7. کلیسای سنت دومینیک

این کلیسا در قرن 17 دوباره بازسازی شد و در دهه 1930 توسعه یافت. سنت دومینیک بر روی محوطه سابق کلیسای کاترین مقدس قرار گرفته است. این سازه در اصل در قرون وسطی ساخته شده بود و آثار هنری تماشایی جالبی در آن به چشم می خورند. علاوه بر خود بنا می توانید به بازار این نزدیکی با گستره ای از میوه ها، سبزیجات، پنیرها و انواع گوشت از سرتاسر کشور نیز سر بزنید.

8. تئاتر ملی کرواسی

تئاتر ملی کرواسی در سال 1893 بازگشایی شد و یکی از قدیمی ترین ساختمان های شهر در این زمینه به شمار می رود. در تئاتر ملی اسپلیت می توانید جامعه ای پویا و سر زنده از فرهنگ و هنر را تماشا کنید. این تئاتر، سالانه بیش از 300 اجرای متفاوت را به روی صحنه برده که از باله تا تئاتر و اجراهای موسیقی تنوع دارند. بعضی فستیوال های مهم نیز در این ساختمان برگزار می شوند که از این میان می توان به جشنواره تابستانه، یکی از قدیمی ترین رویدادهای هنرهای اجرایی در کشور و هفته مارولیچ (Marulić) مرتبط به ادبیات کرواسی اشاره نمود.

9. موزه باستان شناسی اسپلیت

موزه باستان شناسی یکی از جاذبه های مهم تاریخی شهر به حساب می آید. اینجا یکی از قدیمی ترین انستیتوی های باستان شناسی کرواسی بوده که در سال 1820 تأسیس شد و از سال 1922 در مکان فعلی قرار گرفته است. از نقاط برجسته آن می توان به 150,000 مورد از عظیم ترین مجموعه سنگ های قیمتی کشور، حکاکی های سنگی، سرامیک ، شیشه های رومی، 1600 عدد چراغ گلی و تعداد زیادی استخوان و اشیای فلزی اشاره نمود.

10. تعمیدگاه سنت جان و کاخ پاپالیچ

تعمیدگاه سنت جان در مرکز کاخ دیوکلتیان قرار گرفته است. این بنا در قرن 6 پی ریزی شده و در اصل یک ساختمان مذهبی رومی به نام معبد ژوپیتر بود. مقبره دو اسقف از قرن 8 و 11 را می توانید در این مکان تماشا کنید. کاخ پاپالیچ (Papalić) امروزه میزبان موزه اسپلیت بوده و یکی از بهترین سازه های قرن 15 و 16 در محوطه کاخ دیوکلتیان شمار می رود.

منبع: گردشبان

به "اسپلیت، شهری با دیدنی های فراموش نشدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپلیت، شهری با دیدنی های فراموش نشدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید