سقوط از درخت گردو عامل 20 درصد معلولیت های ضایعه نخاعی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، 20 درصد معلولیت های ضایع نخاعی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل سقوط از درخت گردو است.

سقوط از درخت گردو عامل 20 درصد معلولیت های ضایعه نخاعی کهگیلویه و بویراحمد

به گفته مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد، 20 درصد از معلولیت های ضایع نخایی در استان به دلیل سقوط از درخت گردو هنگام برداشت محصول اتفاق افتاده است.

سید علیرضا موسوی امجد از فرایند کاهشی رشد معلولیت در این استان اطلاع داد. وی در ادامه گفت:

برای 5000 نفر زوج جوان در استان مشاوره ژنتیک اجرا شده است. بعلاوه 2000 نفر 15 تا 20 سال که احتمال معلولیت در آنها می فت غربالگری انجام شد. در سال 95 با مرکز ژنتیک قراردادی با اعتبار 180 میلیون تومان بستیم که براساس این قرارداد 5000 زوج را مورد غربالگری قرار دادیم.

مشاوره ژنتیک برای کاهش معلولیت ها در این استان برای تمام زوج های جوان که می خواهند اقدام به ازدواج نمایند، با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک اجباری شده و حتما باید گواهی مشاوره ژنتیک داشته باشند.

موسوی امجد در ادامه گفت:

بهزیستی باید توانمندسازی کند اما متاسفانه بعضی ها می خواهند این سازمان تنها یاری پولی داشته باشد. در صورتی که مردم و مسئولان همکاری و تعامل با بهزیستی داشته باشند، در سالهای آینده معلولیت از نوع شنوایی در استان نخواهیم داشت. بهزیستی به عنوان مطالبه گر و متولی سلامت اجتماعی است که باید از این منظر به بهزیستی نگاه گردد.

به گفته وی، بسیاری از معلولیت ها در این استان ناشی از ضعف عملکرد سایر دستگاههاست که افراد به وسیله عواملی از جمله استاندارد نبودن راه های ارتباطی، فراوری محصولات غیراستاندارد و فرهنگ سازی نشدن برای استفاده از گاز و رعایت نکردن نکات ایمنی در واحدهای صنعتی معلول می شوند.

3 درصد حق استخدام و بکارگیری معلولان از سوی دستگاه ها، سازمان ها و ادارات مختلف در این استان رعایت نمی گردد، در حالی که این مساله قانون است و همه دستگاه ها موظف به اجرای آن هستند.

موسوی خاطرنشان کرد:

فضای شهر یاسوج برای معلولان مناسب سازی نشده است البته کارها و اقداماتی اجرا شده اما کافی نیست و آقای شهردار باید در این باره پاسخ دهد. بعضی ادارات، سازمان ها، بانک ها، بیمه ها و اماکن عمومی در این شهر مجهز به رمپ و آسانسور نیستند. از رسانه ها و مطبوعات انتظار داریم خدماتی که حق معلولان و جامعه هدف بهزیستی است را از سایر دستگاه ها و سازمان ها مطالبه گری نمایند.

وی در آخر گفت:

مصوباتی در نظام خدمات به معلولین و حمایت از این قشر در قانون تصویب شده، اما هنوز زیرساخت ها فراهم نشده است. چرا قانون اجرا نمی گردد؟ برای ما معین نیست که چرا بهزیستی استان به جلسات شورای برنامه ریزی دعوت نمی گردد و این خلاف قانون است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "سقوط از درخت گردو عامل 20 درصد معلولیت های ضایعه نخاعی کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط از درخت گردو عامل 20 درصد معلولیت های ضایعه نخاعی کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید