شهر باستانی آنی، شهر هزار و یک کلیسا در ترکیه

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، شهر باستانی آنی که در مرز ترکیه و ارمنستان قرار گرفته است، یکی از جاذبه های مهم گردشگری ترکیه محسوب می گردد. این شهر تاریخ و قدمتی طولانی دارد و گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می نماید. برای آشنایی بیشتر با این شهر باستانی، با خبرنگاران همراه شوید.

شهر باستانی آنی، شهر هزار و یک کلیسا در ترکیه

در سال 961 میلادی آشوت سوم، پادشاه ارمنستان، مرکز خود را از شهر قارص به آنی منتقل کرد و راهی برای شکوفایی و پیشرفت این شهر باز کرد. این شهر باستانی درسال 2016 میلادی در لیست میراث جهانی یونسکو نهاده شد و امروزه میزبان بازدیدکنندگان و گردشگران تور ترکیه است.

مقاله های مرتبط

تاریخ

در ابتدا و در روزگاران دور، آنی دژی در استان شیراک محسوب می شد. در سده پنج میلادی و در منابع ارمنی نیز به این دژ اشاره شده است.

یکی از امیران بزرگ ارمنی به نام آشوت یکم، در اواخر سده 8 میلادی دژ آنی را از دودمان کامساراکان خرید. از آن موقع آنی رونق بیشتری پیدا کرد و خاتمه در سال 961 میلادی به عنوان مرکز ارمنستان انتخاب شد. آشوت سوم اولین کسی بود که با ساخت برج و کلیسا به آنی وسعت داد و جانشینانش هم هر کدام به وسیع کردن این شهر تاریخی یاری کردند. به طوری که در مدتی کوتاه، این شهر به شهری ثروتمند و با شکوه تبدیل شد، ساختمان ها و کلیسا های بسیار در آن ساختند و به شهر هزار و یک کلیسا معروف شد.

موقعیت جغرافیایی آنی

شهر آنی در استان آرارات و در منطقه شیراک واقع شده است. سمت چپ این شهر رود آخوریان به چشم می خورد. در جنوبی ترین نقطه این شهر تپه ای با ارتفاع 1200 متر واقع شده است که قلعه مرکزی شهر روی آن قرار داشته است.

این شهر روی کمربند زلزله واقع شده است و اسناد تاریخی فراوانی حاکی از زلزله های متعدد در این شهر وجود دارد. آنی در منطقه ای سردسیر با زمستان های بسیار سرد و یخبندان های شدید واقع شده است. اما در فصل های دیگر آب وهوایی ملایم دارد.

شهر آنی به خاطر داشتن بنا های مستحکم با معماری متنوع اهمیت فراوان دارد. سنگ دوف مهم ترین عنصر به کار رفته در ساخت بنا های این شهر است. این سنگ با قابلیت شکل پذیری در رنگ های مختلف مثل زرد، قرمز، سیاه و خاکستری در دره آخوریان و منطقه ها اطراف آن به چشم می خورد.

خاتمه آنی

نابودی آنی از اواخر سده سیزدهم میلادی شروع شده است. اما سنگ نوشته ها و حکاکی های موجود گویای آن است که آنی تا اواخر سده چهاردهم میلادی همچنان پا بر جا بوده است. بعلاوه بعضی منابع تاریخی از آن حکایت دارند که تا اوایل قرن پانزدهم میلادی هنوز مردمانی در این ناحیه ساکن بوده اند. از این تاریخ به بعد، منابع تاریخی اندکی در این خصوص وجود دارد و به همین علت نمی توان به درستی بیان نمود که بر آنی چه گذشته و چگونه به بیابانی از ویرانه های فراوان تبدیل شده است.

نابودسازی فرهنگی

هم زمان با نسل کشی ارامنه نه تنها اموال قربانیان همه غارت شد، بلکه همه کلیسا ها و دیر ها نیز نابود شدند. این مکان ها نه تنها مکان های مذهبی ارامنه به شمار می رفتند بلکه به عنوان مراکز علمی و فرهنگی نیز شناخته می شدند و به همین علت در آن ها آثار فرهنگی ارزشمندی وجود داشت که همه غارت شدند و بیش از بیست هزار نسخه کتاب های دست نویس که قدمتی صد ها ساله و گاهی بیش از هزار سال داشتند نیز از میان رفتند.

آدرس

ترکیه، استان آرارات، ناحیه شیراک

موقعیت شهر آنی روی نقشه

جهت دسترسی

پس از رفتن به ترکیه می توانید به راحتی خود را به این منطقه برسانید. برای بازدید از شهر و موزه آن، باید ورودی پرداخت کنید که البته مبلغی اندک است.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org

به "شهر باستانی آنی، شهر هزار و یک کلیسا در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر باستانی آنی، شهر هزار و یک کلیسا در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید