عامل اصلی سرماخوردگی چیست؟

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، واکسن واحدی برای سرماخوردگی وجود ندارد تنها سالانه واکسن فراگیرترین نوع ویروس فراوری می گردد.

عامل اصلی سرماخوردگی چیست؟

به گزارشسرماخوردگی در حقیقت نوعی بیماری تنفسی است که به قسمت فوقانی دستگاه تنفسی مربوط می گردد و ویروس ها عامل اصلی ابتلا به آن هستند. بزرگسالان به طور میانگین دو تا سه بار و بچه ها به طور میانه شش تا هشت بار در در سال سرما می خورند. در هر دوره، سرماخوردگی حدود 14 روز طول می کشد.

سرماخوردگی (به انگلیسی: common cold) که با نام های نازوفارنژیت (nasopharyngitis)، رینوفارنژیت (rhinopharyngitis) و زکام حاد (acute coryza) هم شناخته می گردد، بیماری واگیر مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتاً بینی را تحت تأثیر قرار می دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، عطسه و سردرد شروع می گردد و با علائمی، چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد رفع می گردد و بعضی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس ها (که خود بیش از 99 نوع مختلف شناخته شده هستند) متداول ترین عامل این بیماری هستند. ویروس های عامل بیماری می توانند تا مدت زمانی طولانی (برای راینو ویروس تا بیش از 18 ساعت) در محیط فعال بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند، منتقل شوند. ویروس به وسیله عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بر اساس قسمت هایی از بدن که بیشتر دچار عفونت می شوند، دسته بندی می گردند، که سرماخوردگی عمدتاً بینی، سینوس ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) و همچنین یک یا هر دو چشم را با التهاب ملتحمه تحت تأثیر قرار می دهد. علائم بیماری معمولاً به واکنش دستگاه ایمنی بدن بیشتر مرتبط هستند تا به بافت هایی که ویروس از بین می برد. با هر بار ابتلا به بیماری، بدن انسان پادتن مربوط به ویروس را فراوری می نماید تا در آینده دیگر به آن مبتلا نگردد، اما از آنجا که بیش از دویست ویروس مختلف باعث سرماخوردگی می شوند، با هر بار ابتلا باید پادتن مختص آن ساخته گردد و برای همین یک فرد در طول زندگی خود به طور میانه 50 بار به سرماخوردگی مبتلا می گردد.

برخلاف برداشتی که از نام این بیماری می گردد سرما عامل اصلی ایجاد این بیماری نیست، بلکه می توان از آن به اسم عاملی برای فراهم کردن بستر این بیماری نام برد. در علوم ژنتیکی از ویروس سرماخوردگی به اسم هوشمندترین نوع ویروس ها یاد می گردد یکی از دلایل این معروفیت این است که این ویروس ها یک پوشش محافظ بر روی بدنه شان دارند که به آن کپسول هم گفته می گردد که باعث ایجاد مقاومت در ویروس می گردد و علاوه بر این تغییر کوچکی در کپسول این ویروس ها ایجاد نوع جدیدی از ویروس را می نماید. پس به همین علت واکسن واحدی برای سرماخوردگی وجود ندارد تنها سالانه واکسن فراگیرترین نوع ویروس فراوری می گردد.

عطسه

گرفتگی و آبریزش بینی

قرمزی و آبریزش چشم

درد در ناحیه گوش و گلو

سرفه های خفیف و سرفه های شدیدتر در شب

سوزش و خارش بینی و از بین رفتن حس بویایی و چشایی

تب کم در مواردی کم و کوتاه مدت

ایجاد مسائل تغذیه در بچه ها و بیقراری آن ها

سردرد هم در بعضی افراد

کسلی و خستگی و فرسودگی و بی حالی

ویروس سرماخوردگی را می توان با سهل انگاری به راحتی از راههای: سرفه، عطسه، تماس دست آلوده با مخاط دهان چشم و یا بینی، ایجاد تماس های دهانی و استفاده از لیوان قاشق و یا دیگر مواردی که با ترشحات مخاطی دهان بینی و یا چشم فرد بیمار در تماس بوده است، انتقال داد.

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که به نام سرماخوردگی شدید هم شناخته می گردد. این بیماری به طور مستقیم سیستم تنفسی، بینی، گلو و ریه ها را هدف گرفته و آن ها را درگیر می نماید. انواع این بیماری ویروسی می تواند به حدی باشد که به مرگ افراد منجر گردد. معمولا اشخاصی که جزو یکی از گروه های زیر باشند، هم بیشتر در معرض این بیماری واگیردار هستند و هم در محدوده خطر قرار دارند.

بچه ها زیر 5 سال، به ویژه آن هایی که کمتر از 6 ماه سن دارند

سالمندان بالای 65 سال

کادر درمان و پرستاران

زنان باردار و زنانی که در دو هفته اول بعد از زایمان هستند

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

افرادی که بیماری زمینه ای مانند آسم، بیماری قلبی، بیماران کلیوی، مسائل کبد و دیابت

افرادی که خیلی چاق هستند.

اما موضوع جایی پیچیده می گردد که بعضی علائم و نشانه های میان آنفلونزا و سرماخوردگی معمولی یکسان است. در سرماخوردگی معمولی ممکن است تب، سردرد، آبریزش بینی و سرفه هم داشته باشید. به همین علت تشخیص ویروسی یا باکتریایی بودن آن سخت می گردد. معمولا در سرماخوردگی عامل اصلی ویروس، راینوویروس است. اما باکتری هم می تواند باعث بروز این بیماری گردد که در این حالت نشانه های سرماخوردگی قوی تر است و تا خوب شوید زمان بیشتری طول می کشد.

اما در آنفلونزا جز علائم سرماخوردگی، شاهد موارد دیگر مانند بدن درد، گرفتگی بینی، تعریق و حتی اسهال و استفراغ هستیم. نکته دیگر این است که سرماخوردگی کم کم بروز می نماید، ولی آنفلوآنزا سرعت بیشتری دارد و علائمش ناگهانی دیده می گردد.

به علت ایجاد سرماخوردگی به وسیله ویروس ها این بیماری بوسیله آنتی بیوتیک ها قابل درمان نمی باشد. به همین علت بیماری سرماخوردگی می باید دوره خود را بگذراند. در این مواقع ما برای درمان سعی در دفع هرچه سریعتر ویروس ها و همچنین کم کردن علائم بیماری تلاش می کنیم.

1. استفاده از دارو هایی مانند آسپرین و استامینوفن برای پایین آوردن درجه تب و کم کردن درد های مفصلی و عضلانی.

2. استفاده از دارو هایی مانند آنتی هیستامین دیفن هیدرامین و لوراتادین برای کم کردن علائم مشابه حساسیت، سرفه بسیار یاری می نماید.

3. استفاده از دارو هایی مانند آمانتادین که دارو های ضد ویروس می باشند هم مفید است.

4. استفاده از دارو هایی مانند پزودوافدرین و فنیل افرین هم برای گرفتگی بینی مفیدند.

5. استفاده از سرم فیزیولوژیک و شستشوی بینی به باز شدن بینی، حس سبک شدن سر و سینوس ها و دفع ویروس بسیار یاری می نماید.

6. استفاده از بخور آویشن و یا اکالیپتوس و حتی بخار آب به تنهایی در تسریع بهبود سرماخوردگی بسیار مفید است.

7. همچنین غرغره کردن آب نمک و مسواک زدن باعث سرعت بهبودی و کم شدن گلو درد های احتمالی می گردد.

8. استراحت کردن هم در سرعت بهبودی بی نهایت موثر است.

9. حمام آب گرم هم (در صورت رعایت نکات بعد از حمام) به بیمار یاری می نماید تا زودتر بهبودی کسب کند.

10. همچنین بهتر است بیمار شب هنگام بالشی اضافه زیر سر خود بگذارد تا از گرفتگی بینی او کم گردد.

11. ضمناً نکشیدن سیگار هم برای افراد سیگاری توصیه میگردد.

12. ورزش کردن هم به تقویت سیستم ایمنی بدن هم یاری می نماید. (البته این مورد بیشتر به پیشگیری از بیماری یاری می نماید.)

1. بهتر است در این مواقع مصرف مایعات خود را بالا ببریم.

2. استفاده از ویتامین C به بیمار یاری می نماید تا زودتر سلامتش را بدست بیاورد. (در مرکبات بالاخص پرتقال و انواع لیمو)

3. نوشیدن مایعات گرم مانند سوپ و آش برای بیمار بسیار مقوی است.

4. خوردن اسید های چرب، امگا 3 و امگا 6 هم در بهبود بیمار موثر است. (امگا 3 موجود در انواع ماهی، تخم کتان و کدو حلوایی و روغن شاهدانه و امگا 6 موجود در تخم کتان و تخمه کدو حلوایی و آفتابگردان می باشد)

5. غلات سبوس دار و حبوبات هم منبع خوبی از انواع ویتامین B می باشند که برای بیمار مفید است.

6. آهن و روی هم باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شوند که در سیر و جگر موجودند؛ و دیگر مواد مغزی و معدنی و ویتامین ها برای بدن در حالت ضعف مفیدند.

منبع:بهداشت نیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "عامل اصلی سرماخوردگی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل اصلی سرماخوردگی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید