مارتین گریفیث به عدن می رود

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، منابع آگاه اعلام کردند، فرستاده سازمان ملل به یمن قرار است به زودی به عدن برود و نشست های مستقیمی را میان انصارالله و دولت مستعفی یمن برگزار کند.

مارتین گریفیث به عدن می رود

به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، منابع مرتبط با پفراینده یمن اعلام کردند، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به این کشور معتقد است فضای مثبتی که در پی تشکیل دولت دست نشانده عربستان و امارات در یمن براساس توافق ریاض، ایجاد شده و بازگشت این دولت به عدن می تواند به برگزاری مذاکرات فراگیر درباره پیش نویس بیانیه مشترک کمک کند.

این پیش نویس بر رسیدن به آتش بس فراگیر در یمن و توافق با تدابیر انسانی، اقتصادی و ازسرگیری فرایند صلح میان طرف ها تأکید دارد.

گریفیث معتقد است مذاکرات غیرمستقیم میان طرف ها درباره پیش نویس بیانیه مشترک با موفقیت همراه بوده است. در این راستا قرار است وی طی چند روز آینده به عدن برود.

منابع مذکور اعلام کردند: ماه ها منتظر اجرای توافق ریاض بودیم. بازگشت دولت و اجرای تدابیر امنیتی و نظامی برای گریفیث مسئله بسیار خوبی است. وی به دلیل اینکه برخی شرایط خارج از کنترل او بود، ناخرسند و ناامید بود و مسئول این پفراینده نبود و بدون پیشرفت در پفراینده توافق ریاض امکان پیشرفت در مذاکرات فراگیر با نظارت سازمان ملل وجود نداشت.

گریفیث اخیرا تماس تلفنی با احمد بن مبارک، وزیر خارجه دولت دست نشانده امارات و عربستان برقرار کرده و حمله به فرودگاه عدن را محکوم کرد. وی گفت: تشکیل دولت جدید نور امیدی است و تحقق آشتی ممکن است.

به گفته این منابع، گریفیث معتقد است سفر وی به مسقط، صنعا و ریاض و دیدارهایش با طرف ها طی دوره گذشته مفید بوده و اکنون به مذاکرات مستقیم نیاز است. او قصد دارد اوایل سال میلادی جاری مذاکرات مستقیم را برگزار کند.

این منابع می گویند توافقی میان طرف های درگیر یمنی درباره بسکمک از بخش های پیش نویس بیانیه مشترک به ویژه بخش اول و سوم آن وجود دارد. بخش اول درباره جزئیات آتش بس و بخش سوم درباره جزئیات روش مذاکرات درباره حل و فصل سیاسی فراگیر است.

به گفته منابع، بخشی که بیشتر به مذاکره نیاز دارد، بخش دوم از پیش نویس درباره تدابیر اقتصادی و انسانی است. هنوز اختلافاتی در این باره وجود دارد. گریفیث قصد دارد طرف های یمنی را بر سر میز مذاکرات بنشاند تا درباره اختلافات بر سر فرودگاه، الحدیده و حقوق ها مذاکره کنند.

منابع بعید نمی دانند که برخی بندهای پیش نویس بیانیه مشترک به صورت جداگانه بررسی شود تا هرگونه مانعی بر سر مذاکرات آینده برداشته شود. موفقیت فرایند تبادل اسرا میان انصارالله و دولت مستعفی یمن مهم ترین مثال برای این مسئله است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "مارتین گریفیث به عدن می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارتین گریفیث به عدن می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید