نقش بازی های هیجانی در رشد بچه ها

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نکاتی که والدین باید در خصوص بچه ها مبتلا به ضعف زبانی و ارتباطی بدانند، گفت: بازی نقش مهمی در رشد کودک دارد و از آنجایی که قالب بازی ها عوض شده بچه ها با کمبود بازی های عاطفی و هیجانی روبرو هستند.

نقش بازی های هیجانی در رشد بچه ها

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ انجمن گفتگو، هوشنگ دادگر استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره کنترل هیجان در بچه ها به ویژه در افرادی که دارای نقص زبانی و ارتباطی هستند، گفت: بعضی از بچه ها با توجه به سن خود نمی توانند جملاتی را به صورت کامل مطرح نمایند و به عبارتی نسبت به همسالان خود دچار ضعف زبانی در بیان جملات هستند همچنین این مسئله می تواند مشکل ارتباطی در بچه ها ایجاد کند.

وی اضافه کرد: در بعضی از موارد خانواده ها زمانی که بچه هاشان دچار نقص زبانی یا مشکل در ارتباط هستند آن را نادیده می گیرند در حالی که این مسئله می تواند سبب بروز هیجاناتی در کودک گردد و عواقب روحی و روانی برای آن به همراه داشته باشد.

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران گفت: این بچه ها در معرض هیجانات مثبت یا منفی هستند که هیجان مثبت شامل ذوق زدگی یا خوشحالی و هیجانات منفی شامل ترس، اضطراب و نگرانی در کودک است.

دادگر با اشاره به اینکه بچه ها در زمان کنونی با کمبود بازی های هیجانی و عاطفی روبرو هستند، گفت: به دلیل اینکه قالب بازی ها عوض شده و بیشتر بازی ها با توجه به تکنولوژی های نوین به سمت بازی های رایانه ای پیش رفته است مدیریت هیجان در بچه ها به خوبی انجام نمی گیرد و در واقع بچه ها این مسئله را فرا نگرفته اند که این موضوع در بچه های که دچار نقص زبانی و ارتباطی هستند بسیار حائز اهمیت است و والدین نباید از نقش بازی در کنترل هیجانات کودک خود غافل شوند.

وی در خصوص رفتار های کلیشه ای و تکراری در بعضی بچه ها گفت: گاهی بچه های که مشکوک به اوتیسم هستند ممکن است رفتار هایی کلیشه ای و یا تکراری در آن ها بروز کند که خانواده باید زمان آن ها را ثبت کند و فاکتور های موثر در این پدیده را مورد بررسی قرار دهد چرا که با مدیریت این فاکتور ها می توان اقدامات لازم را جهت پیشگیری از رفتار های کلیشه ای و تکراری در بچه ها انجام داد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بچه ها مبتلا به ضعف زبانی و ارتباطی احتیاج به حمایت ویژه خانواده های خود دارند، گفت: آموزش به خانواده ها و بچه ها در زمینه کنترل هیجانات آن ها بسیار موثر است و می تواند آینده بهتری را در زندگی این بچه ها رقم می زند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نقش بازی های هیجانی در رشد بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش بازی های هیجانی در رشد بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید