هشدار برای از بین رفتن جنگل های ایران ، احتمال نابودی جنگل ها تا 50 سال آینده!

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، تا 50 سال آینده تمامی جنگل ها و در 80 سال آینده تمامی مراتع ایران از دست می رود. این هشداری است که یک فعال محیط زیست درباره جنگل های ایران می دهد.

هشدار برای از بین رفتن جنگل های ایران ، احتمال نابودی جنگل ها تا 50 سال آینده!

فرزاد علیزاده، فعال محیط زیست، با بیان اینکه از 165 میلیون هکتار وسعت کشور 12میلیون هکتار آن شامل جنگل ها می شود، گفت: جنگل های بلوط زاگرس با وسعت شش میلیون هکتار مساحت نزدیک به 50 درصد جنگل های ایران را تشکیل می دهند؛ 80 درصد عشایر کشور و بیش از 50 درصد دام کشور (65 میلیون دام سنتی در کشور وجود دارد) در این منطقه حضور دارند و 40 درصد آب کشور از این منطقه تامین می شود.

بارندگی ایران یک سوم میانه جهانی

این در حالی است که پیش تر بیت اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به وبلاگ انجمن گفتگو گفته بود: به طور میانه میزان بارندگی در ایران یک سوم میانه جهانی و میزان تبخیر سه برابر میانه جهانی است.

بر اساس گفته های بیت اللهی 35 درصد مساحت سرزمینی ایران منطقه به شدت خشک، 25 درصد منطقه خشک و 25 درصد منطقه نیمه خشک است. از سوی دیگر در 23 حوضه از مجموع 30 حوضه، برداشت بی رویه آب صورت می گیرد.

تجارت زغال در جنگل های زاگرس

در چنین شرایطی آتش سوزی های گسترده و پی در پی نیز بخش زیادی از جنگل ها را از بین می برد. آنطور که علیزاده به ایسنا گفته تنها در خرداد ماه امسال آتش سوزی هفت روزه جنگل های زاگرس در کهمره سرخی فارس 15 هزار هکتار از بلوط های چند صد ساله این منطقه را به خاکستر تبدیل کرد.

موضوع دیگری که جنگل ها را تهدید می کند تجارت زغال است. پیش تر مریم مرادی، فعال محیط زیست به روزنامه همدلی گفته بود: افزون بر آتش سوزی های گسترده که به صورت عمدی یا سهوی دامن جنگل های زاگرس را گرفته است فعالیت کارخانه های زغال گیری در این منطقه ها با هدف تهیه ذعال زخم دیگر بر پیکر بی جان طبیعت این منطقه ها است.

کنندگان در پی استفاده از جنگل های شمال

در همین حال برخی از فعالان محیط زیست از قطع درختان در جنگل های شمال ابراز نگرانی کرده اند. اخیرا برخی از کنندگان استان های شمالی در مجلس دیداری با ابراهیم رئیسی داشتند که در آن جلسه بر اصلاح طرح تنفس جنگل های شمال تاکید کردند. آنها درخواست استفاده از درختان شکسته و پوسیده جنگل های شمال را داشتند.

هادی کیا دلیری، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات به وبلاگ انجمن گفتگو گفته بود: استفاده از درختان شکسته و پوسیده بهانه و معبری است برای دست اندازی و غارت کردن طبیعت. به بهانه استفاده از درختان شکسته، درختان دیگر را زخمی می کنند تا بعد از مدتی بیفتد و از آن استفاده کنند.

منبع: تجارت نیوز

به "هشدار برای از بین رفتن جنگل های ایران ، احتمال نابودی جنگل ها تا 50 سال آینده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار برای از بین رفتن جنگل های ایران ، احتمال نابودی جنگل ها تا 50 سال آینده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید