گزارش رسانه خارجی از شرایط وخیم حوض سلطان

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، دریاچه نمک معروف به حوض سلطان که بین مرکز تهران و شهر قم در ایران قرار گرفته است، به علت گرم شدن کره زمین و خشکسالی در حال انقراض است.

گزارش رسانه خارجی از شرایط وخیم حوض سلطان

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، خبرگزاری آناتولی قم در گزارشی از دریاچه حوض سلطان نوشت: در حالی که عملیات استخراج نمک در بخش کوچکی از دریاچه که آب آن صد ها متر کاهش یافته ادامه دارد، بازتماشامایندگان زیادی برای تماشای طلوع و غروب خورشید به منطقه می آیند.

بخش های فرورفته دریاچه درحال مرگ اکنون خانه مارمولک ها و شتر هایی است که در حال آفتاب گرفتن هستند و در پی کمی علوفه هستند.

بچه هایی که سوار بر موتورسیکلت می شوند دائماً در اطراف می چرخند تا شتر هایی که به مرکز دریاچه نزدیک می شوند را دور نمایند.

حوض سلطان در کیلومتر 80 جاده تهران - قم در سمت چپ جاده واقع شده است.

سطح دریاچه که به نظر می رسد در حین عبور از بزرگراه کل منطقه را پوشانده است، با نزدیک شدن به آن آغاز به کوچک شدن می نماید. تا زمانی که به دریاچه نزدیک نشوید، نمی توان فهمید که آنچه دیده می گردد سراب است. هر چه به دریاچه نزدیکتر می شوید، از دریاچه دورتر می شوید.

تشخیص کف منطقه که ساختار خاکی بایر دارد و منطقه ای که آب ها در آن فرو می فرایند بسیار سخت است.

بزرگترین خطری که در انتظار بازتماشامایندگانی است که با وسایل نقلیه خود برای تماشا سطح شور دریاچه که از تشنگی متورم شده می آیند، گیرکردن با وسایل نقلیه خود در سطح دریاچه است.

اهالی روستا می گویند که در فصل زمستان و بهار ده ها وسیله نقلیه در اینجا گیر می نمایند و آن ها با دریافت هزینه ای تعیین خودرو ها را بیرون می کشند.

اهالی روستا بیان می نمایند که بارندگی ها در سال های اخیر کاهش یافته و آب دریاچه بیش از گذشته کاهش یافته و حوض سلطان بیش از پیش شبیه کویر شده است.

بازتماشامایندگانی که برای مقاصد گردشگری می آیند از چشم انداز ها دریاچه عکس می گیرند و با پای برهنه بر سطح آن قدم می زنند.

امید نامدار که می گوید برای اولین بار به این منطقه آمده است، گفت: این مکان زیبا و توریستی است. الان ساعت 17:30 است و چشم انداز بسیار زیبایی دارد. من آن را به عکاسان و دوستداران طبیعت توصیه می کنم. مکانی که ارزش تماشا دارد. من در خصوص این مکان از دوستانم شنیدم و برای تماشا آن آمدم.

از طرفی علی قهرمان پور گفت که به توصیه دوستان اینجا آمده ام، الان آب کم شده و فقط نمک دیده می گردد. قهرمان پور گفت: شنیدم مقداری آب هم هست و سطح دریاچه آینه مانند بسیار باشکوه به نظر می رسد. وقتی امروز رسیدم امیدوار بودم این را ببینم، اما تماشا این چشم انداز در بهار ممکن است.

کمال سلطانی با بیان اینکه از تهران آمده و در گذر از آنجا همواره از دور این چشم انداز را می دید، گفت: می خواستم این مکان را هم از نزدیک ببینم. امروز این فرصت را داشتم که با خانواده ام بیایم. این مکان دارای چشم انداز طبیعی و دل انگیزی است. همه چیز با نمک پوشیده شده است.

منبع: فرارو

به "گزارش رسانه خارجی از شرایط وخیم حوض سلطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش رسانه خارجی از شرایط وخیم حوض سلطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید