آخرین قیمت وانت ها؛ خارجی و ایرانی

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، فراوری خودروهای وانت یکی از مهم ترین بخش ها در بعضی از کمپانی های خودروساز به شمار می فرایند؛ چرا که وانت ها نقش مهمی را در چرخه حمل ونقل جاده ای ایفا می نمایند و در صورت نبود آنها جابه جایی و حمل کالا با اختلال روبه رو خواهد شد. این پارامتر باعث شده است صندلی وانت ها یا همان پیکاپ ها در بسیاری از کشورها حائز اهمیت باشد.

آخرین قیمت وانت ها؛ خارجی و ایرانی

وانت ها به دو صورت تک کابین و دو کابین فراوری می شوند. در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، تنوع بالایی در حضور پیکاپ ها در جاده ها و خیابان ها دیده می گردد. محدودیت های تجاری و اعمال تحریم های بین المللی را می توان دو عاملی دانست که دامنه حضور وانت ها با ساخت کشورهای مختلف را محدود نموده است.

در ایران جز دو یا سه مدل وانت که توسط خودروسازان داخلی فراوری می شد، وانت دیگری در بازار ایران وجود نداشت. وانت پیکان باردو ایران خودروی تبریز، وانت مزدا گروه بهمن، در دو مدل 1600 سی سی و 2000 سی سی در کلاس های تک کابین و دو کابین و وانت نیسان Z24 شرکت زامیاد در کلاس های مختلف در بازار ایران دارای مشتریان خاص خود بوده و هستند.

فراوری بعضی از وانت ها مانند نیسان پیکاپ که توسط شرکت پارس خودرو فراوری می شد، به دلیل بعضی محدودیت ها متوقف شده است و بعضی از شرکت های خودروساز داخلی برای فراوری وانت های چینی اقدام نموده اند.

وانت های داخلی

خودروسازان داخلی برای عقب نماندن از قافله ساخت وانت ها، با طراحی و فراوری خودروهای وانت روی پلت فرم خودروهای فراوریی خود، محصولاتی مانند وانت پراید، وانت تندر و وانت آریسان را به بازار عرضه نموده اند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می گردد.

پیشرانه وانت تندر 90 همان پیشرانه 1.6 لیتری خودرو تندر سدان بوده که گیربکس آن نیز تقویت شده است. این موتور قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 نیوتون متر فراوری می نماید که توسط گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می گردد. این وانت توانایی حمل 800 کیلوگرم بار را دارد.

وانت پراید 151 یک وانت کوچک و جمع وجور از موتور ارتقا یافته پرایدهای سواری با حجم 1.4 لیتر است که 68 اسب بخار توان برایش فراهم می نماید. سایپا 151 همانند پرایدهای سواری، یک خودرو دیفرانسیل جلو است و همچون همه نمونه های جدید آن روی پلت فرم ارتقا یافته X100 سایپا ساخته شده است و البته تغییراتی در مجموعه تعلیق عقب خودرو و گیربکس و دیفرانسیل آن اعمال شده تا مناسب باربری گردد. ظرفیت حمل بار این وانت تا 500 کیلوگرم است.

وانت مزدا-کارا 2000 هم توسط گروه بهمن فراوری می گردد و امکان حمل بار 600 کیلوگرم را دارد. از لحاظ ابعادی مانند مدل تک کابین بوده و تنها وزن، حجم محفظه بار و تعداد سرنشین آنها با هم متفاوت است. مدل تک کابین نیز توانایی حمل یک تن بار را دارد و مورد استفاده شرکت ها و کارخانجات زیادی است. هر دو مدل از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر انژکتوری با قدرت 95 اسب بخار و گشتاور 151 نیوتون متر نیرو می گیرد.

وانت زامیاد 24z از دیرباز خودرویی مناسب برای حمل ونقل سنگین به شمار می رود. این خودرو مجهز به یک موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری، حداکثر قدرت 100 اسب بخار و گشتاور 190 نیوتون متر است. دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 و ظرفیت مجاز بار 2100 کیلوگرم است.

وانت های خارجی

وانت تونلند که به صورت دوکابین دو دیفرانسیل توسط ایران خودرو دیزل فراوری می گردد، از یک پیشرانه توربو دیزل 2.8 لیتری با قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 360 نیوتون متر بهره می برد که توسط گیربکس 5 سرعته دستی و حداکثر سرعت 150 کیلومتر در ساعت را برایش فراهم می نماید. این خودرو توانایی حمل یک تن بار را دارد.

گروه خودروسازی بهمن وانت چینی به نام کاپرا فراوری می نماید که محصول شرکت Zhang Xing Auto بوده و با اقتباس از وانت تویوتا توندرا طراحی شده است. کاپرا دو دیفرانسیلی توسط یک موتور 2.4 لیتری بنزینی، توانایی ایجاد قدرت 125 اسب بخار و گشتاور 205 نیوتون متر را دارد. قدرت توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ ها منتقل می گردد. این وانت توانایی حمل یک تن بار را دارد.

شرکت پارس خودرو هم با معرفی وانت دوکابین ریچ به بازار، بار دیگر شانس خود را برای حضور در بازار ویژه خودروهای کلاس وانت امتحان می نماید. وانت دو کابین ریچ که محصول شرکت دانگ فنگ چین است، به یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 2.4 لیتری با قدرت 133 اسب بخار مجهز شده و قدرت موتور آن توسط گیربکس 5 سرعته دستی به چهار چرخ منقل می گردد. این وانت توانایی حمل یک تن بار را دارد.

اما یکی از محصولات ایران خودرو که در گروه وانت های دو کابین موجود در بازار داخلی کشور جای گرفته است، فوتون نام دارد. این خودرو در دو نمونه بنزینی و دیزلی عرضه شده است که نمونه دیزلی این خودرو مدتیست از خط فراوری خارج شده و مدل بنزینی آن با مدل ساخت 1397 فراوری و به بازار فروش عرضه می گردد. از دیگر وانت های دو کابین موجود در بازار خودرویی ایران هم، می توان گریت وال وینگل 5 را نام برد. این خودرو توسط شرکت دیار خودرو به بازار داخلی کشور عرضه می گردد.

در جدول زیر آخرین قیمت وانت های خارجی و داخلی در بازار زیر ذره بین قرار گرفته است.

منبع: ایرنا زندگی

به "آخرین قیمت وانت ها؛ خارجی و ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین قیمت وانت ها؛ خارجی و ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید