جهش در صادرات کالاهای ایرانی با چیگل

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، کارهای روزانه، ارتباط با دوستان، گذران اوقات فراغت و مهم تر از همه خریدکردن از شاخص ترین فعالیت هایی است که با یاری اینترنت و فضای مجازی، حالا آسان تر از همواره انجام می گردد.

جهش در صادرات کالاهای ایرانی با چیگل

تا همین چند ماه پیش برای بسیاری از افراد خرید فرایندی زمان بر و هزینه بر بود؛ اما اکنون به یاری فروشگاه های اینترنتی، بسیاری از مسائل مربوط به خرید رفع شده است.

دسترسی جهانی به کالا و خدمات، صرفه جویی در زمان، قیمت های رقابتی و قابلیت مقایسه قیمت ها، تنوع محصولات، سهولت در سفارش خرید و بعلاوه وجود اطلاعات و نظرات مختلف در خصوص محصولات، از مهم ترین دلایلی هستند که باعث می شوند روزبه روز گرایش به خرید اینترنتی افزایش پیدا کند.

به همین دلیل، شرکت دانش بنیان پیک فرزانه پویان که در فراوری نرم افزار سفارشی برای مصارف خاص و پیچیده تبحر دارد، اقدام به طراحی و ساخت سامانه ای برای عرضه مستقیم کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی نموده و با خوش ذوقی نام آن را چیگِل گذاشته است.

درواقع چیگل از دو واژه چیتا (Cheetah) به معنی یوزپلنگ و ایگِل (Eagle) به معنی عقاب تشکلی شده است تا به نوعی تداعی نماینده سرعت و دقت به اسم مشخصه های اصلی یوزپلنگ و عقاب باشد. از طرف دیگر، یوزایرانی یکی از نمادهای شناخته شده کشورمان است و بعلاوه بال ها و پنجه های عقاب هم در تندیس های مختلفی از محوطه باستانی تخت جمشید دیده می شو د.

فرزانه دانشمند، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت پیک فرزانه پویان است که با نام تجاری همیشه پویا (Is Dynamic) شناخته می گردد.

این مجموعه در خرداد سال 88 به طور رسمی تأسیس شده است و در زمینه فناوری اطلاعات و فراوری نرم افزار فعالیت می نماید.

همیشه پویا در شروع کارش با سه چالش کلی روبه رو بود و تا سال 94 در راستای غلبه بر این معضلات کوشش می کرد.

به گفته دانشمند، یکی از این چالش ها پیچیده بودن ایده و دسترسی نداشتن به فناوری لازم برای پیاده سازی آن در کشور بود؛ اجرای پروژه های دشواری که در آن موقع بازیگری برای انجام آنها وجود نداشت، راه حلی بود که همیشه پویا برای غلبه بر این مشکل درنظر گرفت و سعی کرد با ساخت نرم افزارهای سفارشی برای صنایع مختلفی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، کاشی، فولاد و... به وسیله تمرین کردن و کسب تجربیات عملی، مهارتش را در این زمینه بهبود بخشد.

بعلاوه انجام پروژه های نرم افزاری به صورت غیرمستقیم و به وسیله واسطه هایی در اقصی نقاط جهان مانند استرالیا، چین، آمریکا، هلند و... هم روش دیگری بود که موجب شد دانش فنی روز جهان وارد این مجموعه گردد و درنهایت راه اندازی یک خط فراوری نرم افزار در کشور را می توان برآیند همه این اقدامات دانست. به علت فناوری پیشرفته ای که در اجرای این خط فراوری به کار گرفته شد، همیشه پویا پیروز به اخذ گواهی دانش بنیان از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری شد.

مدیرعامل شرکت پیک فرزانه پویان می افزاید: چالش دیگری که در ابتدا با آن روبرو بودیم کمبود سرمایه بود. در آن موقع همیشه پویا یک مجموعه تازه تأسیس بود و با حداقل نقدینگی به مقدار 100هزار تومان ثبت شده بود که این موضوع کار را برای توسعه کسب وکار بسیار سخت می کرد؛ اما اقداماتی که در جهت ساخت نرم افزارهای سفارشی در سال های اولیه فعالیت مان انجام دادیم، یک مزیت دیگر هم با خودشان به همراه داشتند. انجام آن پروژه ها باعث رشد سرمایه شرکت شدند و توانستیم نقدینگی اولیه مورد نیازمان را ایجاد کنیم. از طرف دیگر، مانع سومی که در مقابل ما قرار داشت مهیانبودن بستر حمایتی در کشور بود؛ این چالش هم با اتخاذ تصمیمات کلان مناسبی مانند اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی که در سطح ملی صورت گرفت، به مرور زمان رفع شد و در سال های 94 و 95 کم کم زمینه طراحی و ساخت محصول اصلی ما ایجاد شد.

خدمات چیگل در یک نگاه

مدیرعامل مجموعه همیشه پویا در گفت وگو با جام جم، چیگل را این گونه معرفی می نماید: چیگل یک پلتفرم بازار اینترنتی یا مارکت پلِیس (Market Place) است که در حوزه فروش داخلی و صادرات خرد و عمده کالاهای ایرانی در سراسر جهان فعالیت می نماید؛ درواقع می توان گفت هدف اصلی ما از راه اندازی سامانه چیگل، توسعه صادرات محصولات ایرانی به خارج از مرزهای کشور بوده است.

او در ادامه ضمن اینکه پشتیبانی پلتفرم چیگل از 20 زبان زنده جهان را یکی از اصلی ترین ویژگی های این سامانه می داند، خاطرنشان می نماید: پشتیبانی از ارزهای کشورهای مختلف، درکنار بهره گیری از بهترین و کارآمدترین زیرساخت های لجستیک حمل کالا، پرداخت های ارزی و ریالی و بعلاوه امکانات پیشرفته مدیریت کاتالوگ الکترونیکی کالا، این سامانه را به یکی از به روزترین پلتفرم های مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی تبدیل نموده است. منبع یابی، تأمین و تدارکات مواد اولیه مورجهانز، ارائه خدمات حمل و توزیع، نگهداری و حفاظت، بسته بندی، کنترل کیفی و بازرسی، استانداردسازی و بعلاوه ارائه خدمات ارزش افزوده در حوزه بازار و هرنوع خدمتی که بتواند توان رقابت و صادرات تأمین نمایندگان کالاهای ایرانی را توسعه دهد، در مأموریت سازمانی چیگل قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه تمرکز اصلی این سامانه بر حمایت از کالاهای دانش بنیان داخلی است، بیان می نماید: دسته بندی کالا در این سامانه الکترونیکی بسیار متنوع است و محدودیتی درخصوص نوع کالا وجود ندارد. تا به امروز 15 دسته بندی کالای دانش بنیان در بخش های مختلفی نظیر گیاهان دارویی، کشاورزی، نانوفناوری و صنایع دستی محصولات شان را در چیگل عرضه نموده اند و بعلاوه فعالیت هایی در بخش پوشاک، مواد غذایی و کشاورزی هم در این سامانه به ارائه محصولات خود پرداخته اند. ضمن اینکه اخیرا رایزنی هایی در بخش فرش هم اجرا شده است تا بتوانیم در این بخش هم به تجارت بپردازیم.

برنامه ریزی ها برای ادامه راستا

بنیان گذار مجموعه همیشه پویا در ادامه، فعالیت های چیگل در حوزه تجارت عمده خارجی را هم راستا با خرده فروشی آنلاین داخلی و خارجی می داند و تصریح می نماید: این جنس فعالیت ها در سامانه چیگل به سرعت درحال توسعه است و درجهت سیاست های کلان مالی کشور، توسعه صادرات محصولات ایرانی به کشورهای حوزه اوراسیا و آفریقا از استراتژی های مهم تجاری چیگل است.

وی درباره جهانی شدن چیگل می گوید: در این راستا، با وجود اینکه چیگل هنوز جوان است، اما پیشنهادهای زیادی برای فروش کالاهای خارجی از طرف فراورینمایندگان و عرضه نمایندگانی در چین، روسیه و کشورهای منطقه خلیج فارس دریافت نموده ایم که این امر بیان گر این مطلب است که پلتفرم چیگل به خوبی توانسته است با نمونه های مشابه در جهان رقابت کند.

او ضمن اشاره به این موضوع که بازارهای اینترنتی هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند، اظهار می نماید: اهمیت یک بازار اینترنتی را می توان از آنجا متوجه شد که عایدی آمازون در سال گذشته، شش برابر عایدی حاصل از صادرات نفت خام ایران بوده است! هدف نهایی ما این است که در آینده به اعضای اصلی بازارهای اینترنتی در جهان بپیوندیم و به هشتمین عضو این مجموعه تبدیل شویم. به همین دلیل، ما همیشه آمادگی جذب سرمایه را داریم و باتوجه به اینکه سختی های اصلی راستا را پشت سر گذاشته ایم و ضمن دستیابی به دانش فنی، محصولمان را هم آماده و روانه بازار نموده ایم، می توانیم حوزه بسیار جذابی برای سرمایه گذاران باهوش، علاقه مند و شکیبا باشیم.

بارزترین مزایای رقابتی چیگل

به گفته مدیرعامل مجموعه همیشه پویا در سامانه چیگل با الگوبرداری از مدل های مرجع در حوزه بازاریابی و تحقیقات بازار و بعلاوه نمایه سازی (Index) یک کالا در بخش های مختلف، تمایزهای قابل ملاحظه ای نسبت به سایر بازارهای اینترنتی به وجود آمده است. چیگل می تواند به اسم یک زیرساخت ملی برای هرکدام از کشورهای جهان و درجهت توسعه صادرات آن کشور، استقرار یابد؛ چنان که به زودی این پلتفرم به صورت بی نشان (Whit-Label) در مناطقی مانند آفریقا، اوراسیا و آسیای جنوبی اجرا خواهد شد و شروع آن از کشورهای کنیا و ویتنام خواهد بود. به این ترتیب شرکت همیشه پویا، فقط زیرساخت این فناوری را صادر می نماید و آن را با نام، طراحی و نشان تجاری مختص کشور میزبان و بعلاوه مطابق با شرایط فرهنگی آن کشور دراختیار مشتریانش قرار می دهد.

دانشمند در رابطه با یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های متمایزنماینده چیگل به جام جم می گوید: درنظرگرفتن موضوع اطلاعاتی کاتالوگ کالا به اسم یک مکعب اطلاعاتی (Information Cube) چندبُعدی و چندوجهی است. پیاده سازی این نوع کاتالوگ که صرفا به صورت الکترونیکی امکان پذیر است، تا به امروز در هیچ کدام از بازارهای اینترنتی عظیم جهان مانند ئی بِی (eBay)، آمازون (Amazon)، راکوتِن (Rakuten) و... اجرایی نشده است. برای مثال، نمایش کالاهای ایرانی برای بازدیدنمایندگانی که از کشور هند از سامانه چیگل بازدید می نمایند، به صورت هوشمندانه و براساس معیارهای مذهبی و فرهنگی آنها و حتی روابط سیاسی و مالی بین دو کشور، تنظیم می گردد. توسعه کاربردهای هوش تجاری و بسیاری کاربردهای پیشرفته دیگر از وجوه تمایز خلاقانه و نوآورانه این زیرساخت به تعداد می رود.

اطلاعات تماس با شرکت پیک فرزانه پویان

وبسایت:cheegel.com

ایمیل:[email protected]

اینستاگرام:cheegel.marketplace

تلفن همراه:09176014957

تلفن ثابت:07136359364

آدرس: شیراز، بلوار دکتر حسابی، شهرک آرین، خیابان فناوری، پارک علم وفناوری فارس، ساختمان مرکز رشد جامع (کدپستی: 7197687811)

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ انجمن گفتگو

منبع: جام جم آنلاین

به "جهش در صادرات کالاهای ایرانی با چیگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش در صادرات کالاهای ایرانی با چیگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید