اتاق ایران، چگونگی جذب ایده و نوآوری توسط نخبگان، تسریع در فرایند صادرات با همکاری مرکز شتابدهی صادرات

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، خبرنگاران - در نشست مهدی اقتصادی، رئیس مرکز شتاب دهی صادرات ایران با سیدحسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، چگونگی جذب ایده و نوآوری توسط نخبگان و همچنین تسریع در فرایند صادرات با همکاری مرکز شتابدهی صادرات و اتاق های مشترک بازرگانی بحث و بررسی شد.

اتاق ایران، چگونگی جذب ایده و نوآوری توسط نخبگان، تسریع در فرایند صادرات با همکاری مرکز شتابدهی صادرات

اولین مرکز شتابدهی صادرات ایران باهدف جذب ایده های صادراتی و توسعه کسب وکار بین المللی با همکاری اتاق ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهریورماه سال جاری افتتاح شد.

در نشست مهدی اقتصادی، رئیس این مرکز با سیدحسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، چگونگی جذب ایده و نوآوری توسط نخبگان و همچنین تسریع درروند صادرات با همکاری مرکز شتابدهی صادرات و اتاق های مشترک بازرگانی تشریح شد.

اقتصادی در ابتدای این نشست ضمن معرفی اهداف و وظایف مرکز شتابدهی صادرات ایران، توسعه صادرات در شرایط فعلی را اجتناب ناپذیر مطرح کرد و گفت: خوشبختانه همکاری های لازم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای ذی ربط برای همکاری با مرکز شتابدهی صادرات ایران وجود دارد و امیدوار هستیم که در کنار این همکاری، حمایت اتاق های مشترک بازرگانی را هم مبنی بر اشتراک گذاری تجربیات داشته باشیم.

رئیس مرکز شتابدهی صادرات، نیازسنجی برای توسعه صادرات و تمرکز بر بازارهای هدف را به عنوان مهم ترین اولویت های مرکز شتابدهی صادرات مطرح کرد و ظرفیت های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در توسعه صادرات را موردتوجه قرارداد.

اقتصادی پیشنهاد داد تا مرکز شتابدهی صادرات ایران با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، اقدام به برگزاری سمیناری باهدف معرفی ظرفیت های تجاری میان ایران و افغانستان کند.

همچنین برگزاری نمایشگاهی موقت از محصولات صادراتی ایران و سایر کشورهای هدف صادراتی، دیگر پیشنهاد رئیس مرکز شتابد دهی صادرات ایران برای تقویت همکاری مرکز شتابدهی صادرات ایران و اتاق های مشترک بازرگانی است.

اقتصادی بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت های صادراتی در شرایطی که اقتصاد درگیر تحریم است، تأکید کرد و با اشاره به کشور اندونزی گفت: این کشور در طول سال های گذشته به رغم اینکه ارزش پول ملی آن نزول کرده است، اما از این فرصت برای جذب گردشگر استفاده کرد و در حال حاضر یکی از کشورهای پیروز در این حوزه است.

بعدازآن، سید حسین سلیمی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان به ارائه توضیحاتی پرداخت و بر ضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی در شرایطی فعلی و باهدف حمایت از صادرات تأکید کرد.

او معتقد است: یکی از دلایل عدم پیروزیت ایران در حوزه صادرات به خصوص در حجم های بزرگ صادراتی، عدم حضور و مشارکت بخش خصوصی است.

سلیمی همچنین عدم آگاهی از ظرفیت های صادراتی را یکی دیگر از دلایلی مطرح کرد که منجر به عدم توفیق در حوزه صادرات شده است.

او اظهار کرد: یکی از باورهای غلط ما در حوزه صادرات این است که تصور می کنیم اگر محصولی داریم، بقیه کشورها خودبه خود این محصول را می شناسند و می خرند، درصورتی که باید محصولات خود را مانند سایر کشورها در بازارهای بین المللی معرفی کنیم. اقدامی که می تواند با همکاری اتاق های مشترک بازرگانی و مرکز شتابدهی صادرات عملیاتی شود.

سلیمی با تأکید بر اهمیت تجارت فرامرزی اظهار داشت: به رغم ظرفیت های صادراتی ایران اما متأسفانه رقم صادرات ناچیز است و برای بهبود صادرات، معتقدم در اولین قدم باید با افزایش بینش سیاسی کاری کنیم تا بقیه کشورها بپذیرند راهی جز صادرات و تجارت با ما ندارند.

او به همین دلیل بر ضرورت بهینه کردن ارتباطات سیاسی تأکید و درعین حال اظهار داشت نباید برای حل مسائل اقتصادی، دیدی سیاسی اتخاذ کنیم.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "اتاق ایران، چگونگی جذب ایده و نوآوری توسط نخبگان، تسریع در فرایند صادرات با همکاری مرکز شتابدهی صادرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتاق ایران، چگونگی جذب ایده و نوآوری توسط نخبگان، تسریع در فرایند صادرات با همکاری مرکز شتابدهی صادرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید