استعفای نظربایف به معنای خداحافظی با قدرت نیست

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، به اعتقاد کارشناس سیاسی قزاق، استعفای نورسلطان نظربایف از سمت ریاست جمهوری این کشور به معنای کنار رفتن کامل وی از قدرت نیست.

استعفای نظربایف به معنای خداحافظی با قدرت نیست

آندره چباتوریوف کارشناس سیاسی قزاق در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ انجمن گفتگو در دوشنبه با اشاره به موضوع استعفای نظربایف گفت: البته استعفای نورسلطان نظربایف از سمت ریاست جمهوری قزاقستان قابل پیش بینی بود و در این مورد کارشناسان زیاد صحبت نموده بودند.

وی اضافه کرد: در سال 2018 زمانی که در رابطه با تغییر وضعیت حقوقی و صندلی شورای امنیت قزاقستان به وسیله اصلاح قانون اساسی اقدام شد، دیگر نسبت به اینکه نظربایف برای کنار گذاشتن سمت ریاست جمهوری آماده می گردد، تردیدی باقی نمانده بود اما زمان چنین اقدامی را هیچ یک از کارشناسان نمی توانست دقیق پیش بینی کند. در هر صورت به اعتقاد من نظربایف به موقع و عاقلانه اقدام کرد.

چباتوریوف ادامه داد: نظربایف همواره از استعداد فوق العاده موقعیت شناسی برخوردار بود و بنا به این ویژگی خود طی 30 سال مدیریتش بر قزاقستان توانست از سخت ترین شرایط با حد اقل خسارات بیرون آید. الآن هم به احتمال زیاد به خاطر روبرو نشدن با بعضی مسائل در داخل کشور و همچنین در عرصه بین الملل کنار رفتن خود را ترجیح داد.

این کارشناس سیاسی قزاق در بخش دیگری از این گفت وگو گفت: نقطه قابل تامل این است که نظربایف انتقال قدرت را (به معنای قدرت ریاست جمهوری) در یک شرایط و محیط کاملا امن و قابل کنترل انجام داد. و نکته بعد که مهم به نظر می رسد این است که نظربایف در آستانه نوروز اقدام به استعفا کرد و از این طریق به نحوی با الگو دریافت از بهار طبیعت، ضرورت و اهمیت تغییر و تحول را مورد تاکید قرار داد.

چباتوریوف با بیان اینکه طبق قانون اساسی قزاقستان تا برگزاری انتخابات جدید، اختیارات ریاست جمهوری با قاسم جامارت تاکایف رئیس مجلس سنای این کشور می باشد، توضیح داد: تاکایف نخستین مقام رسمی قزاقستان بود که در سال 2018 ضمن مصاحبه با رسانه ها برای اولین بار احتمال عدم حضور نظربایف در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را بیان نمود.

به گفته وی، این بدان معنا است که وی از شخصیت های نزدیک به نظربایف بوده و به این دلیل حق طرح چنین یک موضوع حساسی برایش واگذار شده بود اما تاکایف به عنوان رئیس جمهور موقت احتیاج به حمایت های نظربایف به عنوان نخستین رئیس جمهور و ریاست شورای امنیت قزاقستان را دارد، چرا که در غیر این صورت کنترل وضعیت کشور و ایجاد توازن میان منافع نخبگان کشور و... برایش بسیار سخت خواهد بود.

وی با اشاره به نقش تظربایف به عنوان ریاست شورای امنیت قزاقستان، بیان نمود: بر اساس اصلاح قانون اساسی قزاقستان که در سال گذشته میلادی انجام شد، نظربایف به عنوان نخستین رئیس جمهور قزاقستان به طور مادام العمر بر شورای امنیت کشورش مدیریت خواهد نمود.

به گفته وی، با توجه به وضعیت حقوقی جدید، شورای امنیت قزاقستان در امر کنترل بر اجرای قوانین، تامین امنیت ملی، حفظ ثبات سیاسی داخلی و منافع ملی در عرصه جهانی از اختیارات گسترده ای برخوردار می باشد. همچنین طبق شرایط جدید، رئیس جمهور در برابر شورای امنیت پاسخ گو خواهد بود. بنابر این از استعفای نظربایف می توان این تعریف را داشت که رفت تا بماند.

چباتوریوف در پاسخ به این پرسش که انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی برگذار خواهد شد، گفت: به احتمال بسیار زیاد انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان سال آینده صورت خواهد گرفت. زمان برگزاری انتخابات را شورای قانون اساسی این کشور مشخص خواهد نمود.

وی اضافه کرد: همانگونه که اشاره شد تاکایف به عنوان ریاست مجلس سنای قزاقستان نقش رئیس جمهور موقت را ایفا خواهد نمود اما اینکه وی نامزد اصلی برای انتخابات جدید ریاست جمهوری خواهد بود یا خیر، هنوز روشن نیست. اگر تاکایف به عنوان نامزد مورد تائید نظربایف بود، پس طی یک سال آینده سیستم حاکمیتی قزاقستان روی زمینه سازی انتخاب وی به عنوان دومین رئیس جمهور قزاقستان کار خواهد نمود.

این کارشناس سیاسی قزاق توضیح داد: ولی این احتمال نیز وجود دارد که به تاکایف فقط مسئولیت آماده سازی زمینه انتقال قدرت واگذار شده و در انتخابات یکی از اعضای خانواده نظربایف حضور خواهد یافت. اینکه تحولات در جهت کدام یک از این 2 سناریو پیش خواهد رفت، طی ماه های آینده معلوم خواهد شد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "استعفای نظربایف به معنای خداحافظی با قدرت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعفای نظربایف به معنای خداحافظی با قدرت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید