اهمیت کیفیت محصول در بازار

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، اگر نگاهی جدی به تاریخ صنعت داشته باشیم و موشکافانه به تمامی صنایع بشر نظر بیفکنیم، صادقانه اعتراف خواهیم کرد که عنصر کیفیت تا چه میزان در سرنوشت فراوری اثرگذار بوده است. به گواهی همه مدعیان صنایع، این عنصر کیفیت است که در پویایی محصولات فراوریی نقش موثر و ارزش آفرین داشته است.

اهمیت کیفیت محصول در بازار

همین امر مبین این مسأله است که باید در همه امور نقش کیفیت را بسیار والاتر و با اهمیت تر منظور کرد، زیرا در غیر این صورت همه بخش ها، اعم از فراوری محصول یا خدمات مناسب، دچار افت کامل می گردد و بدین ترتیب همه کوشش های صرف شده بی اثر خواهد شد. می توان مدعی شد که کیفیت با ویژگی های ماهیتی خود موجب راهنمایی هکه بخش ها در مسیری مطلوب و قابل قبول و ایجاد ارزش افزوده و افزایش بهره وری و سود خواهد شد. می توان ادعا کرد که لازمه بقای هر سازمان قبول و پذیرش ویژگی های کیفی فعالیت های آن است، چراکه عنصر کیفیت جزو تفکیک ناپذیر حیات نیروهای کاری سازمان است.

با مدیریت صحیح بر امور می توان انسان ها را در مسیری مناسب برای فراوریی مطلوب و پربازده راهبری کرد و این میسر نخواهد بود مگر با ایجاد انگیزه های مادی و معنوی برای کارکنان سازمان. با پذیرش فرمول فوق می توان به نکات کلیدی حضور در بازار نیز دسترسی داشت. از آنجایی که همیشه علوم و فنون در حال تغییر و تحول دائمی است نمی توان برای کسب موفقیت از این کوشش شتابان و حیرت انگیز غافل ماند. در یک کلام رمز موفقیت در چنین بازار پرتلاطمی، شناخت عمیق رقبا و بازار هدف است. رقبایی که کاملا به مفاهیم ارزش گذار پی برده اند و حتی با مطالعات وسیع و کسب اطلاع کامل از جریانات حضور در بازار، پا به عرصه های فراوری و خدمات گذاشته اند. آنان نیک می دانند که در کجای بازار هستند و چه کسانی جلو هستند، چه کسانی در میانه میدان قرار دارند و چه کسانی در عقب تر نفس نفس زنان این دو ماراتون را درمی نوردند و حتی رقبایی که کاملا بر سلایق مشتریان غالبند می دانند که مشتری چه می خواهد، از چه چیزی بیزار است و به دنبال چه محصولاتی می رود.

آنها غالباً با مطالعات عمیق درمی یابند که انتظارات مشتریان از محصول چیست، بنابراین در چنین بازار آشفته که مشتری انتظارات بسیاری دارد صنعتگران و مدیرانی که قصد حضور و بقا در بازار را دارند چه اقداماتی انجام خواهند داد؟ چگونه می توانند خلاقانه و خردمندانه علاوه بر کاهش هزینه های مختلف، رضایت مشتریان را جلب نمایند و چگونه می توانند علاوه بر این رضایت با رقیبان صنعتی خویش مقابله موثر داشته باشند؟ بی شک، کاربردی ترین پاسخ حفظ کیفیت در همه مراحل فعالیت های صنعتی و خدماتی است. هرگاه موضوع کیفیت و ارتقای آن مورد عنایت تمامی پرسنل و خصوصاًمدیریت قرار گیرد، امیدوارانه می توان اذعان کرد که قفل های ناگگردده بخش های اصلی در بازار رقابت مفتوح خواهد شد.

تسخیر بازار منوط به نگرش سیستمی و نیرومند به عنصر کیفیت در تمامی ابعاد آن است. وارد شدن کوچک ترین خدشه به انسجام این نگرش، مسیری دیگر را به مدیران صنایع رهنمون خواهد نمود که ثمره آن نابودی تدریجی و از دست دادن بازار و استقبال نکردن مشتریان خواهد بود. این هشداری است به مدیرانی که عنصر کیفیت را کم اهمیت و بدون ابزار علمی می نگریستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "اهمیت کیفیت محصول در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت کیفیت محصول در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید