توصیه های وزارت بهداشت به هیئت ها و مساجد در آستانه محرم

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، رئیس اداره بهداشت محیط غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در آستانه ماه محرم از شروع به کار فعالیت ها نظارتی وزارت بهداشت در این ایام اطلاع داد.

توصیه های وزارت بهداشت به هیئت ها و مساجد در آستانه محرم

مهندس سیدرضا غلامی در گفت وگو با وبلاگ انجمن گفتگو، در خصوص برنامه های نظارتی وزارت بهداشت بر تکایا، مساجد و هیئت ها در ماه محرم گفت: برنامه تشدید نظارت ها در ماه محرم به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است و در دستور کار گروه مهندسی بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.این بازدیدها از پیش از آغاز ماه محرم آغاز شده و در طول ماه محرم نیز ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر این نکته که اولویت نظارت بر مراکز اطعام دهی خواهد بود، ادامه داد: البته مسائلی همچون بهداشت محیط ،آب، فاضلاب، دفع زباله، نظافت محیط و...آنالیز می گردد. از آنجایی که بخشی از این اطعام دهی در منازل صورت می گیرد که بازرسین ما دسترسی نظارتی به این منازل را ندارند، نسبت به ارائه توصیه های بهداشتی از سوی رسانه ها و معاونت های بهداشتی دانشگاه ها اقدام نموده ایم.

رئیس اداره بهداشت محیط غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت در خصوص نحوه توزیع غذا از سوی هیات ها و اماکنی که اقدام به پخش نذورات می نمایند، اظهار کرد: از زمان اتمام طبخ غذا تا زمان توزیع آن نهایتا باید دو ساعت فاصله باشد، مگر اینکه هیات ها امکان نگهداری غذا در دمای زیر چهار درجه سانتی گراد را داشته باشند و یا بتوانند با قرار دادن غذا روی شمعک گاز، دمای آن را در 60 درجه سانتی گراد حفظ نمایند.

وی اضافه کرد: توصیه می کنیم که توزیع غذا به سرعت اتفاق افتد، زیرا کاهش دمای غذای طبخ شده به زیر 60 درجه سانتی گراد و رسیدن به دمای 45 تا 50 درجه سانتی گراد باعث می گردد احتمال رشد میکروب در غذا به ویژه در خورش ها افزایش می یابد که نهایتا می تواند سبب ایجاد مسمومیت در افراد گردد.

غلامی بهترین ظرف برای توزیع غذا میان عزاداران را ظروف معمول دانست و ادامه داد: اگر شرایط گندزدایی و شست وشوی ظروف برای شان فراهم است، بهتر است از ظروف عادی استفاده نمایند؛ اما، اگر به هر دلیلی از ظروف یکبار مصرف استفاده می نمایند باید بلافاصله پس از اتمام کار بسته بندی، توزیع غذا آغاز گردد و بیش از 30دقیقه در ظرف بسته بندی قرار نگیرد. همچنین بهتر است ظروف بسته بندی بر پایه گیاهی و آلومینیومی باشد.

وی درخصوص نحوه استفاده از ظروف یکبار مصرف متذکر شد: در صورت استفاده از این ظروف باید دقت نمایند غذا در دمای بالایی قرار نداشته باشد. ترجیحا 10 الی 15 دقیقه پس از اتمام طبخ غذا صبر نمایند و بعد نسبت به بسته بندی آن در ظروف یکبار مصرف اقدام نمایند. این ظروف باید دارای آرم سیب سلامت بوده و مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد. توصیه اکید ما در استفاده از ظروف یکبار مصرف این است که به هیچ عنوان برای بسته بندی غذاهای گرم از ظروف پلاستیکی شفاف استفاده ننمایند. این ظروف تنها برای بسته بندی غذاهای سرد باید استفاده گردد.

وی با اشاره به صدور کارت بهداشت آشپزان هیات ها توسط دفاتر پیشخوان دولت، گفت: آشپزان پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت به مراکز بهداشتی معرفی شده و پس از انجام معاینه بالینی و در صورت لزوم انجام بعضی آزمایش ها، کارت بهداشت برایشان صادر می گردد.

غلامی ادامه داد: یکی از نکاتی که همیشه به آن تاکید نموده ایم این است که هیات ها و ایستگاه های صلواتی نسبت به دفع زباله خود اقدامات موثر را انجام دهند. بهترین کار این است که سطل های زباله ای در مجاورت خودشان تعبیه نمایند تا از ایجاد آلودگی های محیطی توسط ظروف یکبار مصرف جلوگیری نمایند.

وی در خاتمه صحبت هایش با اشاره به ذبح گوسفند در دسته های عزاداری به عنوان یکی از عادات مذهبی ، گفت: توصیه می کنیم هنگام ذبح دام دقت نمایند که محیط اطراف آلوده نشده و این آلودگی از محیط به لاشه دام نیز منتقل نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توصیه های وزارت بهداشت به هیئت ها و مساجد در آستانه محرم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های وزارت بهداشت به هیئت ها و مساجد در آستانه محرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید