معده درد ممکن است از علایم کرونا باشد

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اگر ناراحتی معده ناشی از مسمومیت غذایی یا مسائل گوارشی باشد معمولاً پس از 48 ساعت بهتر می شود و اگر مدت بیشتری طول کشید ممکن است از نشانه های زودرس کووید- 19 یا عفونت باکتریایی باشد.

معده درد ممکن است از علایم کرونا باشد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام نمود: نتایج حاصل از مطالعات جدید منتشرشده در دنیا نشان می دهد که برخی افراد در مراحل اولیه عفونت با ویروس کرونا ممکن است علائمی مانند درد شکم، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ را تجربه کنند.

وی افزود: به تازگی محققان دانشگاه استنفورد آمریکا در ایالت کالیفرنیا دریافتند که یک سوم از بیماران موردمطالعه مبتلابه شکل خفیف کووید- 19 علائم گوارشی بروز داده اند؛ همچنین در پکن نیز محققان اعلام نمودند که در3 تا 79 درصد از مبتلایان به کووید - 19 علائم گوارشی بروز کرده است.

چاهی بخش اظهارداشت: در کشور ما نیز مواردی از علائم گوارشی در بیماران مبتلابه کووید - 19 مشاهده شده بنابراین ممکن است برخی بیماران بدون نشان دادن علائم ریوی، تنها با مسائل شکمی مراجعه کنند و یا برخی علائمی همچون تهوع، استفراغ یا اسهال را قبل از سایر تظاهرات همچون تب یا علائم تنفسی بروز دهند.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: این علائم گوارشی بیشتر در بیماران بزرگسال گزارش شده ولی در مورد بچه ها نیز مواردی از اسهال مشاهده شده است.

وی اعلام نمود: در صورت وجود علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ و دل درد توصیه می شود افراد دست های خود را به طور مرتب به ویژه پس از اجابت مزاج و یا عطسه، قبل از غذا خوردن و یا پخت وپز با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویند.

چاهی بخش بهترین ضدعفونی کننده دست را محلول حاوی حداقل 70٪ الکل دانست و گفت: وسایل منزل ازجمله سرویس بهداشتی، دستگیره دستشویی و حمام، گوشی و شماره گیر تلفن و هر وسیله دیگری که به طور مشترک توسط اعضای خانواده ممکن است لمس شود را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر دچار اسهال هستید مقدار زیادی مایعات بنوشید

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه اگر دچار اسهال هستید مقدار زیادی مایعات بنوشید گفت: مهم است که به جایگزینی مایعات ازدست رفته، با مصرف مایعات فراوان به ویژه آب ساده و پرهیز از نوشیدن مایعات شیرین توجه کرده و از محلول ORS که حاوی الکترولیت های لازم برای جبران املاح موردنیاز ازدست رفته بدن طی اسهال است طبق نظر پزشک استفاده کنید.

چاهی بخش توصیه کرد: نوشیدنی های حاوی نمک مانند دوغ بدون گاز نیز به تأمین املاح ازدست رفته بدن کمک می کنند.

وی اعلام نمود: در صورت ابتلا به اسهال از یک رژیم غذایی سبک حاوی موز، برنج سفید، کمپوت سیب و نان سفید(کم سبوس) که کربوهیدرات بدن شما را تأمین کرده و فشار برای دفع را کاهش می دهند پیروی شود، همچنین مصرف بلغور جو دوسر، سیب زمینی پخته یا تنوری و مرغ بدون پوست نیز مفید است.

چاهی بخش گفت: در این شرایط بهتر است غذاهای چرب و فست فودها، مصرف بیش ازحد لبنیات، قهوه، نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو، فلفل و سایر ادویه جات، غلات کامل(با سبوس بالا)، غذاهای شور و مصرف گوشت قرمز محدودشده و از پرخوری خودداری شود.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برای بهتر شدن درد شکم به هر علت که باشد مصرف نعناع (در صورت عدم ابتلا به سوزش سر دل) و ریشه زنجبیل تازه (در صورت عدم ابتلا به کاهش پلاکت) کمک کننده است.

منبع: همگردی

به "معده درد ممکن است از علایم کرونا باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معده درد ممکن است از علایم کرونا باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید