خبرنگاران 29 هزار معتاد متجاهر در کشور شناسایی شد

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، اراک - خبرنگاران - معاون درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: 29 هزار معتاد متجاهر در کشور شناسایی شده که با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا باید ساماندهی شوند.

خبرنگاران 29 هزار معتاد متجاهر در کشور شناسایی شد

دکتر فرید براتی سده روز یکشنبه در اولین نشست کمیته استانی هماهنگی ساماندهی معتادان متجاهر مرکز ماده 16 در اراک اضافه نمود: ساماندهی این تعداد معتاد متجاهر احتیاج به همکاری همه دستگاه ها دارد که برای این مهم اعلام آمادگی نموده اند.

وی گفت: ساماندهی معتادان متجاهر باید با توجه به دستورالعمل مشخص شده و استانداردهایی که توسط کمیته درمان مستقر در وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب و ابلاغ شده و با توجه به ملاحظات استانی از هفته جاری در استان های مختلف به تدریج و با توجه به شرایط بیماری کووید - 19 شروع گردد.

معاون درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر با شرایط قبل از کرونا متفاوت شده است و امکان بازگشایی کمپ های ترک ممکن نیست زیرا احتیاجمند الزاماتی است که رعایت آنها کار را سخت نموده است.

دکتر براتی سده اضافه نمود: جمع آوری معتادان متجاهر به سه زیرساخت شامل قرنطینه، مرکزی برای معتادان مبتلا به کووید - 19 مثبت و ملزومات ماده 16 شامل واحد ایزوله احتیاج است.

وی گفت: برای جمع آوری معتادان متجاهر باید زیرساختها فراهم گردد در غیر این صورت طرح جمع آوری ناقص اجرا خواهد شد و نتایج مطلوب به دست نمی آید.

معاون درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا برای ساماندهی معتادان متجاهر، سازمان بهزیستی به عنوان مسئول کمیته هماهنگی ماده 16 مصوباتی داشته که قرار شد مصوبات در استان ها مطرح گردد.

دکتر براتی سده اضافه نمود: قرار شد با توجه به مصوبات کشوری طرح ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر و راهنمایی آنان به مرکز مربوطه در استان ها اجرایی گردد.

معاون درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: جمع آوری معتادان متجاهر باید خوشه ای و مرحله ای صورت گیرد و دانشگاه علوم پزشکی باید بیمارستان یا مرکز درمانی با امکاناتی که برای سایر افراد عادی مبتلا به ویروس کرونا دارد، را فراهم کند.

دکتر براتی سده اضافه نمود: استان مرکزی؛ مرکز ماده 16 با امکانات و تجهیزات خوبی داشته و بعد از فعالیت جمع شده است که اگر منابعی برای تجهیز این مرکز در استان مرکزی وجود دارد باید تجهیز گردد.

وی گفت: باید هرچه سریعتر مرکز ماده 16 استان مرکزی تجهیز و راه اندازی گردد زیرا این حق استان است که آن را مجدد فعال کند زیرا سلیقه ای تعطیل شده است.

معاون درمان و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: سال جاری باید 19 مرکز غربالگری بهزیستی کشور به سامانه تشخیص عنبیه چشم مجهز گردد و ثبت انگشت دیگر وجود ندارد.

دکتر براتی سده اضافه نمود: با استفاده از این سامانه تعداد حضور افراد معتاد به مرکز مورد پایش قرار می گیرد و برای آنالیز به کارشناسان ارجاع می گردد.

وی گفت: شرکت مربوط اعلام داشته که دستگاه ها از خارج تهیه شده و تا خاتمه اردیبهشت ماه این سیستم در واحدهای غربالگری نصب خواهند شد.

استان مرکزی 200 معتاد متجاهر دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز گفت: 200 معتاد متجاهر در 12 شهرستان استان مرکزی شناسایی شده اند که ساماندهی آنان در شرایط شیوع ویروس کرونا ضروری است.

احمد ملک حسینی فزود: این معتادان باید براساس رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت خوشه ای ساماندهی شوند.

وی گفت: ضروری است طرح جمع آوری معتادان متجاهر بعد از استان تهران با گذشت 14 روز در سایر استانها با تامین زیرساخت های لازم شروع گردد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: 200 معتاد متجاهر استان تا تیرماه در مرکز ماده 16 استان ساماندهی خواهند شد و پیگیر تامین ساختمان و تجهیز آن هستیم.

خدمات مددکاری به معتادان

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: معتادان متجاهر در مرکز بهزیستی استان دوره کاهش مصرف مواد مخدر را می گذرانند و با فعالیت مددکار اجتماعی خدمات دریافت می نمایند.

زهرا امینی اضافه نمود: اکنون 98 معتاد از خدمات روانشناسی و مددکاری بهزیستی استان به وسیله کلینک های ترک اعتیاد برخوردار هستند.

وی گفت: گزارش هایی از ساوه و زرندیه برای جمع آوری معتادان متجاهر به بهزیستی اعلام شده است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: باید معتادان متجاهر استان با رعایت تمام پرو تکل های بهداشتی در شرایط شیوع کووید -19 جمع آوری شوند تا به گروه جمع آوری نماینده هیچ آسیبی وارد نگردد.

امینی اضافه نمود: مشارکت همه دستگاه ها برای ساماندهی معتادان متجاهر در استان یک ضرورت است و این مهم به تنهایی از عهده بهزیستی برنمی آید.

وی گفت: علاوه بر مرکز ماده 16 باید سه مرکز برای قبل از ورود معتادان در استان وجود داشته باشد یک مرکز برای قرنطینه، که در صورت مثبت بودن ویروس کرونا به بیمارستان منتقل شوند و در صورت منفی بودن 14 روز در قرنطینه نگهداری و سپس به مرکز ماده 16 وارد شوند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: اکنون در مرکز ماده 16 استان مرکزی 49 نفر نگهداری می شوند که تا 6 ماه اجازه خروج را ندارند.

65 هزار توانجو در استان مرکزی از خدمات بهزیستی استفاده می نمایند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 29 هزار معتاد متجاهر در کشور شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 29 هزار معتاد متجاهر در کشور شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید