ناسا از فضاپیماهای تجاری متنوع تری برای اعزام فضانوردان استفاده خواهد نمود

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، ناسا میخواهد در کنار فضاپیمای کارآزموده اسپیس ایکس و فضاپیمای در حال توسعه بوئینگ، از فضاپیماهای تجاری دیگری هم برای اعزام فضانوردان، از جمله به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده کند.

ناسا از فضاپیماهای تجاری متنوع تری برای اعزام فضانوردان استفاده خواهد نمود

این آژانس فراخوانی را برای ارائه طرح های گوناگون منتشر نموده که گامی اولیه برای اعطای قرارداد محسوب می گردد. طی این فراخوان ناسا از شرکت های بیشتری در بخش خصوصی می خواهد تا فضانوردان را به فضا از جمله به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل نمایند.

فراخوان ناسا چند روز پس از آن صورت می گیرد که بوئینگ به عنوان یکی از پیمانکاران ناسا در بخش خصوصی، اظهار داشت پرواز آزمایشی بعدی فضاپیمای استارلاینر (Starliner) تا سال 2022 به تعویق افتاده است. استارلاینر در ابتدا قرار بود ماه آگوست پرتاب گردد اما مسئله ای در دریچه های فضاپیما باعث بازگشت آن به کارخانه و تعویق برنامه تا زمانی نامشخص در سال آینده شد.

فیل مک آلستر (Phil McAlister) مدیر پروازهای فضایی تجاری ناسا، گفت: ناسا افزون بر 12 مأموریتی که طبق قرارداد فعلی به بوئینگ و اسپیس ایکس اعطا نموده است، احتیاج به پروازهای سرنشین دار دیگری هم به ایستگاه فضایی بین المللی دارد.

قراردادهای فعلی از سال 2014 شروع شده است؛ زمانی که ناسا پس از بازنشستگی شاتل، طبق برنامه سرنشین دار تجاری (Commercial Crew Program) با بوئینگ و اسپیس ایکس قراردادهایی برای اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی منعقد کرد.

در پی این قراردادها بوئینگ فضاپیمای استارلاینر را توسعه داد که تا به امروز تنها یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین انجام داده است اما در رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی پیروز نبود.

در همین حال اسپیس ایکس تا به امروز 3 مأموریت سرنشین دار (1 مأموریت آزمایشی و 2 مأموریت عملیاتی) را به آزمایشگاه مداری زمین انجام داده است و آماده است تا هفته آینده گروه دیگری شامل 4 فضانورد را به ایستگاه فضایی اعزام کند.

برنامه اولیه ناسا این بود که پروازهای سرنشین دار تجاری در سال 2017 شروع گردد اما تأخیر از سوی هر دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ ناسا را مجبور کرد همچنان از فضاپیمای سایوز روسیه برای اعزام فضانوردان استفاده کند. خاتمه در ماه می سال 2020 باب بنکن (Bob Behnken) و داگ هارلی (Doug Hurley) نخستین فضانوردان بودند که به وسیله کپسول دراگون (Dragon) اسپیس ایکس با پیروزیت به ایستگاه فضایی بین المللی رفتند و بازگشتند.

اکنون ناسا می خواهد لیست گزینه های خود را برای پروازهای تجاری افزایش دهد. این آژانس سال 2027 را به عنوان مهلت دریافت گواهینامه برای سامانه های پرواز آینده اعلام نموده است. تعداد مأموریت های سرنشین دار تجاری که ناسا قصد انجام آن ها را دارد و بعلاوه تعداد جایگاه هایی که آژانس میخواهد در هر مأموریت از شرکت ها خریداری کند، بسته به احتیاج مأموریت مشخص خواهد شد.

عکس کاور: فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس متصل به ایستگاه فضایی بین المللی

Credit: NASA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "ناسا از فضاپیماهای تجاری متنوع تری برای اعزام فضانوردان استفاده خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا از فضاپیماهای تجاری متنوع تری برای اعزام فضانوردان استفاده خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید