ورزش نکردن هزینه بر تر از ورزش کردن است

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، در اولین گزارش جهانی، سازمان بهداشت جهانی هزینه بالای عدم فعالیت بدنی را برجسته می نماید.

ورزش نکردن هزینه بر تر از ورزش کردن است

اگر دولت ها اقدام فوری برای تشویق فعالیت بدنی بیشتر انجام ندهند، تقریباً 500 میلیون نفر بین سال های 2020 تا 2030 به بیماری های قلبی، چاقی، دیابت یا سایر بیماری های غیرواگیر منتسب به عدم فعالیت بدنی مبتلا خواهند شد، که هزینه آن سالانه 27 میلیارد دلار است.

گزارش شرایط جهانی فعالیت بدنی در سال 2022 که امروز به وسیله سازمان بهداشت جهانی منتشر شد، مقدار اجرای توصیه های دولت ها برای افزایش فعالیت بدنی در تمام سنین و توانایی ها را مقدار گیری می نماید.

داده های 194 کشور نشان می دهد که به طور کلی، پیشرفت کند است و کشور ها باید توسعه و اجرای سیاست هایی را برای افزایش سطح فعالیت بدنی و در نتیجه پیشگیری از بیماری ها و کاهش بار سیستم های مراقبت بهداشتی که قبلاً تحت فشار قرار گرفته اند، تسریع بخشند.

کمتر از 50 درصد کشور ها دارای سیاست ملی فعالیت بدنی هستند که کمتر از 40 درصد آن عملیاتی است.

تنها 30 درصد از کشور ها دستورالعمل ملی فعالیت بدنی برای همه گروه های سنی دارند، در حالی که تقریباً همه کشور ها سیستمی را برای نظارت بر فعالیت بدنی در بزرگسالان گزارش می دهند، 75 ٪ از کشور ها فعالیت بدنی در بین نوجوانان و کمتر از 30 ٪ بر فعالیت بدنی در بچه ها زیر 5 سال نظارت می نمایند.

در حوزه های سیاستی که می توانند حمل ونقل فعال و پایدار را تشویق نمایند، فقط بیش از 40 درصد از کشور ها استاندارد های طراحی جاده ای دارند که پیاده روی و دوچرخه سواری را ایمن تر می نماید.

ما به کشور های بیشتری احتیاج داریم تا اجرای سیاست هایی را برای حمایت از مردم برای فعال تر شدن به وسیله پیاده روی، دوچرخه سواری، ورزش و سایر فعالیت های بدنی افزایش دهند.

مزایای این تبلیغ فعالیت بدنی همگانی، نه تنها برای سلامت جسمی و روانی افراد، بلکه برای جوامع نیز بسیار زیاد است.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس گفت: ما امیدواریم کشور ها و از این گزارش برای ایجاد جوامع فعال تر، سالم تر و عادلانه تر برای همه استفاده نمایند.

بار اقتصادی عدم فعالیت بدنی قابل توجه است و هزینه درمان موارد تازه بیماری های غیرواگیر قابل پیشگیری (NCDs) تا سال 2030 به حدود 300 میلیارد دلار آمریکا خواهد رسید که حدود 27 میلیارد دلار در سال است.

در حالی که سیاست های ملی برای مقابله با بیماری های غیرواگیر و کم تحرکی در سال های اخیر افزایش یافته است.

در حال حاضر گزارش شده است که 28 درصد از سیاست ها تامین اقتصادی یا اجرا نشده اند.

این گزارش نشان داد که فقط بیش از 50 درصد از کشور ها در دو سال گذشته یک کمپین ارتباطات ملی یا رویداد های فعالیت بدنی با مشارکت جمعی را سازماندهی نموده اند.

همه گیری COVID-19 نه تنها این ابتکارات را متوقف نموده است، بلکه بر اجرای سیاست های دیگر نیز تأثیر گذاشته است که نابرابری در دسترسی و فرصت ها درگیر شدن در فعالیت بدنی برای بسیاری از جوامع را افزایش داده است.

برای یاری به کشور ها برای افزایش فعالیت بدنی، برنامه اقدام جهانی WHO در خصوص فعالیت بدنی 2018-2030 توصیه همگانی را ارائه می نماید.

از جمله سیاست هایی برای ایجاد جهت های امن تر برای تشویق حمل و نقل فعال تر، ارائه برنامه ها و فرصت های بیشتر برای فعالیت بدنی مانند مراقبت از بچه ها، مدارس، مراقبت های بهداشتی اولیه و محل کار.

گزارش شرایط جهانی امروز پیشرفت کشور را بر اساس این توصیه ها ارزیابی می نماید و نشان می دهد که کار های بیشتری باید انجام گردد.

یکی از یافته های مهم در گزارش شرایط جهانی فعالیت بدنی وجود کمبود های قابل توجه در داده های جهانی برای ردیابی پیشرفت در اقدامات مهم سیاستی مانند تأمین فضای باز عمومی، تأمین زیرساخت های پیاده روی و دوچرخه سواری، تأمین ورزش و تربیت بدنی در مدارس است.

این گزارش بعلاوه خواهان برطرف نقاط ضعف در بعضی از داده های موجود می باشد.

ما شاخص های تایید شده جهانی برای مقدار گیری دسترسی به پارک ها، خطوط دوچرخه سواری، جهت های پیاده روی را از دست داده ایم، حتی اگر می دانیم که داده ها در بعضی کشور ها وجود دارد.

در نتیجه، ما نمی توانیم زیرساخت های جهانی را گزارش یا ردیابی کنیم که افزایش فعالیت بدنی را تسهیل می نماید.

این گزارش از کشور ها می خواهد که فعالیت بدنی را به عنوان کلیدی برای بهبود سلامت و مقابله با بیماری های غیرواگیر اولویت بندی نمایند، فعالیت بدنی را در تمام سیاست های مربوطه ادغام نمایند و ابزارها، هدایت ها و آموزش ها را برای بهبود اجرا توسعه دهند.

دکتر رودیگر کرچ، مدیر دپارتمان ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: برای سلامت عمومی خوب است و از نظر اقتصادی منطقی است که فعالیت بدنی بیشتر برای همه را ترویج کنیم.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس

وبلاگ انجمن گفتگو علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ورزش نکردن هزینه بر تر از ورزش کردن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش نکردن هزینه بر تر از ورزش کردن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید