کاخ شیروان شاه ؛ مروارید معماری آذربایجان

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، شهر باکو در کشور آذربایجان، از جمله شهر های زیبا و پرگردشگر در این کشور است که آمیزه ای از سنت و مدرنیته را به تصویر می کشد. شهر باکو، در کنار سازه های مدرن و خیره کننده اش، مملو از ساختمان های تاریخی و مجذوب کننده است که هر یک از آن ها داستان و قدمت و ماجرایی شنیدنی دارند. در میان بناهای تاریخی و دیدنی باکو، آنچه بیش از همه خودنمایی می نماید و زیبایی و شکوه خود را به رخ می کشد، کاخ شیروان شاه است.

کاخ شیروان شاه ؛ مروارید معماری آذربایجان

کاخی بزرگ، زیبا و قدیمی که قدمت آن به قرن پانزدهم و سلسله شروان شاهان باز می گردد. بنای این کاخ، آنقدر چشم نواز و حیرت انگیز است که آن را مروارید معماری آذربایجان نامیده اند.

اگر دوست دارید با کاخ شیروان شاه، این شاهکار معماری در کشور آذربایجان بیشتر آشنا شوید، در ادامه با وبلاگ انجمن گفتگو همراه باشید:

کاخ شیروان شاه کجاست؟

کاخ شیروان شاه

کاخ شیروان شاه در شهر زیبای باکو و در قسمت تاریخی این شهر واقع شده است که نام آن در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این کاخ یادگار قرن پانزدهم است که از طریق سلسله شروان شاهان ساخته شده و بنای آن به بخش های مختلفی از جمله ساختمان اصلی قصر، دیوان خانه، مسجد، مقبره سید یحیی و … تقسیم می گردد.

با فتح باکو از طریق سلسله صفوی، این کاخ ویران شد، اما بعدها با بازسازی و بازسازی، به موزه ای مهم و تاریخی در کشور باکو تبدیل شد که امروزه مورد استقبال تعداد زیادی از گردشگران قرار گرفته است.

معماری کاخ شیروان شاه

بنای اصلی این کاخ را شیروان شاه شیخ ابراهیم اول ساخته است. ساختمان قصر دو طبقه است و معماری خاص و عجیبی دارد. قسمت بیرونی بنا با سه راه پله باریک و پر پیچ و خم به هم مرتبط شده اند. دروازه این کاخ، از حیاط مستقیما به طبقه دوم و اتاقی که بر روی آن گنبدی واقع شده است، می رسد. این قسمت از کاخ شیروان شاه از طریق راهرویی کوچک و هشت ضلعی به اتاق های دیگر کاخ مرتبط می گردد.

یکی از زیباترین بخش های داخلی کاخ شیروان شاه ، دیوان خانه است. دیوان خانه غرفه ای کوچک و سنگی است که در وسط یک حیاط نه چندان وسیع واقع شده است. اگر به دیدن این قسمت از کاخ بروید، می توانید گالری های مختلفی را دیدن کنید که سه طرف آن را احاطه نموده است. این غرفه سقفی گنبدی شکل دارد و زیبایی چشم نوازی را به این قسمت بخشیده است.

دروازه اصلی این قسمت با کتیبه هایی به خط عربی و نقش هایی از برگ انجیر تزیین شده است. زیبایی قسمت های داخلی کاخ به مقدار ای است که باید زمان مناسب و در حدود 2 ساعت را به دیدنی تک به تک قسمت ها و هنرهای به کار رفته در آن اختصاص داد. مقبره شیروان شاه نیز یکی از زیباترین قسمت های این کاخ است که به شکل مستطیل ساخته شده و روی آن قبه ای شش گوش واقع شده است که با ستاره های مختلفی تزیین شده است.

جاذبه های دیدنی اطراف کاخ شیروان شاه

کاخ شیروان شاه به تنهایی یک مکان تمام عیار و زیبای تاریخی است که می توان گفت تمامی مسافران باکو، بازدید از آن را در برنامه سفرشان می گنجانند. اما فضای اطراف کاخ شیروان شاه نیز دیدنی های مجذوب کنندهی همانند بخش تاریخی باکو، قلعه دختر، رستوران ها و مغازه های سنتی و فضای سبزی دلپذیر دارد.

برای گشت و گذار در این کاخ زیبا می توانید از ساعت 10 صبح تا 6 عصر به مجموعه کاخ شیروان شاه بروید. کاخ شیروان شاه در شهر زیبا و دیدنی باکو، شما را با گوشه ای از تاریخ این کشور و پیوند های آن با تاریخ ایران آشنا می نماید. این کاخ، از پرطرفدارترین و محبوب ترین مکان های دیدنیی باکو از سوی گردشگران است.

برترین زمان سفر به باکو

از آنجایی که کشور آذربایجان، در هر 4 فصل سال دیدنی و زیباست، بنابراین برای سفر به این کشور و مرکز آن یعنی شهر باکو و دیدن آثار تاریخی و جاذبه های آن، خصوصا کاخ شیروان شاه، نیازی نیست که خودتان را به فصل و زمان خاصی محدود کنید. اما باید بدانید آب و هوای باکو در دو فصل بهار و خصوصا تابستان، مطبوع و دلپذیرتر است. اگر در بازه زمانی اوایل بهار تا اواخر شهریور ماه در فصل تابستان به این کشور سفر کنید، می توانید از هوای خوب این شهر بهره ببرید و لذت ببرید.

کاخ شیروان شاه

چگونه به کشور آذربایجان سفر کنیم؟

برای سفر به کشور آذربایجان که در همسایگی کشور عزیزمان، ایران، واقع شده است، می توانید با انتخاب تورهای مسافرتی مورد اعتماد خود، به دو صورت زمینی و هوایی، خودتان را به آنجا برسانید. سفر به باکو، بر اساس زمان، بودجه و محدودیت های شما با یکی از این دو روش صورت می گیرد که البته پیشنهاد ما انتخاب راستا هوایی به این کشور است؛ چرا که هم در زمانتان صرفه جویی می گردد و هم خستگی راه را برای شما کم تر می نماید.

پرواز تهران-باکو در حدود 1 ساعت و 30 دقیقه زمان می برد و شما را به سرعت به این شهر دیدنی می رساند. نوع پرواز بسته به آژانس و توری که انتخاب می کنید فرق دارد، بنابراین تور مورد نظر خود را از آژانس های مسافرتی شناخته شده بخرید تا خیالتان از بابت کیفیت پرواز و سفر راحت باشد.

آنچه در سفر به کشور آذربایجان باید بدانید

اولین نکته ای که برای سفر به کشور آذربایجان و یا هر سفر داخلی و خارجی دیگر، باید بدانید این است که پیش از سفر، درباره تاریخ آن مکان، جاهای دیدنی آن، راستاها، پاساژها و… مطالعه کنید تا با یک آشنایی اولیه و یک سری اطلاعات کوچک به آن منطقه بروید. در صورت انجام این کار، مکان های مورد نظرتان را راحت تر و بهتر پیدا می کنید و سرگردان نمی شوید.در اینگونه سفرها، خصوصا سفرهای گروهی همراه با تور، چمدان هایتان را سبک و کم حجم ببندید تا برای حمل آن دچار زحمت نشوید و حرکت گروهی را متوقف نکنید. علاوه بر آن سبک سفر کردن شما را از پرداخت اضافه بار در فرودگاه نجات می دهد! اگر در فصل بهار و تابستان به این کشور زیبا سفر می کنید، حتما کلاه لبه دار، کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی به همراه داشته باشید و اگر در فصول دیگر به آنجا می روید، لباس گرم همراهتان باشد.

برای آنکه هنگام تحویل بار و یا در صورت گم کردن چمدانتان، آن را به راحتی پیدا کنید، چمدان هایتان را با یک رنگ خاص یا کاور معین از دیگر چمدان ها متمایز کنید. در هنگام بازدید از دیدنی های باکو، خصوصا کاخ شیروان شاه ، نهایت دقت و حساسیت را برای حفظ و نگهداری این آثار زیبا و تاریخی به خرج دهید. و نکته آخر اینکه دوربین عکاسیتان را برای ثبت زیبایی های این کشور و لحظات به یاد ماندنی آن، همراه خود ببرید.

نظر شما درباره سفر به کشور آذربایجان چیست؟ آیا تا به حال شهر باکو، مرکز دیدنی آذربایجان را نزدیک دیده اید؟ شما درباره جاهای دیدنی باکو، خصوصا کاخ شیروان شاه چه نظری دارید؟ نکات و تجربیات ارزشمند خودتان را از سفر به این کشور زیبا و دیدنی با دیگر دوستان وبلاگ انجمن گفتگو خود به اشتراک بگذارید و آن ها برای آغاز سفری مجذوب کننده و خاطره انگیز هدایت کنید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "کاخ شیروان شاه ؛ مروارید معماری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ شیروان شاه ؛ مروارید معماری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید