کاهش قیمت برنج با وجود رشد نرخ غلات

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، تهران (پانا) - در شرایطی که قیمت غلات صعود نموده و نگرانی های تورمی را برانگیخته است، برنج سال جاری در آسیا کاهش قیمت داشته است.

کاهش قیمت برنج با وجود رشد نرخ غلات

برخلاف سال 2008 که قیمت گندم و برنج به بالاترین رکورد صعود نموده بودند و نارضایتی عمومی در برخی از کشورها را برانگیخته بودند، این دو غله اساسی سال جاری جهت معکوس پیدا کردند. قیمت معاملات گندم در شیکاگو که قیمت پایه بازار دنیای است، از اواخر دسامبر حدود 30 درصد رشد نموده و به بالاترین قیمت در حدود یک دهه اخیر رسیده است در حالی که قیمت صادرات برنج از تایلند که معیار منطقه ای است، 25 درصد کاهش پیدا نموده و به پایین ترین قیمت چهار سال اخیر نزول نموده است.

خشکسالی شدید در کانادا و بخشهایی از آمریکا و بعلاوه خشکسالی در منطقه دریای سیاه، عرضه گندم را کاهش داده است در حالی که تقاضای دنیای افزایش داشته است. در این بین، بارندگی در تایلند که یکی از بزرگترین صادرکنندگان برنج دنیا است، فراوری این کشور را تقویت نموده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چوکیات اوفاس وونگ، رییس افتخاری انجمن صادرکنندگان برنج تایلند گفت: انتظار می رود فراوری برنج تایلند سال جاری پس از بارندگیهایی که به یک خشکسالی طولانی سرانجام داد، بیش از 20 درصد رشد کند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کاهش قیمت برنج با وجود رشد نرخ غلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش قیمت برنج با وجود رشد نرخ غلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید