گزارش 37 میلیارد دلاری قاچاق کالا و ارز در کشوی میز هیئت رئیسه مجلس

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، بلاتکلیفی قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قاچاق کالا آن هم در روزهای پایانی مجلس دهم که دیگر فرصت قرائت آن از دست می رود؛ این روزها اعتراض بسیاری از نمایندگان را با خود به همراه داشته است.

گزارش 37 میلیارد دلاری قاچاق کالا و ارز در کشوی میز هیئت رئیسه مجلس

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری وبلاگ انجمن گفتگو، بلاتکلیفی قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از قاچاق کالا آن هم در روزهای انتهای مجلس دهم که دیگر فرصت قرائت آن از دست می رود؛ این روزها اعتراض بسیاری از نمایندگان را با خود به همراه داشته است.

در حالی که تا پیش از این صحبت از بلاتکلیفی گزارش در هیئت رئیسه و ممانعت از قرائت آن مطرح می شد، روز دوشنبه، علی اکبر کریمی، عضو هیات تحقیق و تفحص حتی از دخالت و تغییر گزارش نهایی شده اطلاع داد.

* تغییر محتوای گزارش نهایی

این عضو کمیسیون مالی در تذکری در صحن علنی مجلس با انتقاد از هیئت رئیسه مجلس درباره عدم قرائت گزارش تفحص از قاچاق کالا و ارز در مجلس گفت: متاسفانه به دلیل برخی از دخالت ها گزارش فوق حتی تغییر کرده است.

کریمی در تذکر خود یادآوری کرد که هیئت تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز در سال 96 تشکیل شد و مدت فعالیتش انتها همین سال بود. با این حال این گزارش در سال 97 تهیه و چاپ و در اختیار هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نهاده شد.

* معطلی سوال برانگیز

این سوال که چرا مجلس چند سال گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق در کشور را معطل گذاشته است؟ است اخیرا از سوی دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد مالی در نامه ای خطاب به هیأت رئیسه مجلس پرسیده شده است.

در این میان صحبت از ممانعت هیئت رئیسه، تعلل و یا سنگ اندازی و کارشکنی نیز از سوی معترضان مطرح می شود.

در نامه داود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد مالی یادآوری شده است که در جلسه مورخه 3 آذر 95 صحن علنی مجلس، تحقیق و تفحص از فرایند مبارزه با قاچاق تصویب و در جلسه 23 آذر 95 کمیسیون مالی، اعضاء کمیته تحقیق و تفحص از قاچاق انتخاب شدند. طی 3سال و نیم گذشته بارها و بارها انتها تحقیق و تفحص اعلام شده و رئیس کمیته تحقیق و تفحص، اعضاء آن و روسای کمیسیون فعلی و سابق مالی مکررا گفته اند که گزارش به زودی در صحن علنی قرائت می شود ولی در عمل اتفاقی نیفتاد که با توجه به دخالت های غیرطبیعی در قرائت گزارش، آقای کریمی عضو کمیته تحقیق و تفحص از ابتدای سال گذشته بخش هایی از گزارش را قرائت و تخلفات برخی از دستگاه ها از قانون مبارزه با قاچاق مانند گمرک و اتاق بازرگانی و حجم قانون گریزی و ... را مطرح نمودند.

* معمای رسیدن یا نرسیدن گزارش به هیات رئیسه

پیش از این هم در دی ماه سال گذشته داود گودرزی، دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد مالی، در برنامه متن و حاشیه شبکه سه سیما این موضوع را مطرح نموده و گفته بود: یکی از بهترین تحقیق و تفحص ها، تحقیق و تفحص از قاچاق بوده که آقای لاریجانی و برخی از نمایندگان جلوی قرائتش را گرفته اند تا تعدیل شود.

البته بعد از آن برنامه تلویزیونی، احمد انارکی محمدی رئیس هیئت تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز ممانعت رئیس مجلس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز را رد کرد و گفت: اساسا فرآیند ارسال گزارش به هیئت رئیسه طی نشده که ایشان بخواهند نسبت به قرائت آن ممانعت داشته باشند.

وی تاکید نمود که گزارش برای قرائت در صحن باید ابتدا به هیئت رئیسه ارسال شود که هنوز این فرایند از سوی هیئت تحقیق و تفحص طی نشده است.

این مسئله اما در حالی مطرح می شد که اعضای هیئت تحقیق و تفحص بارها در مقاطع مختلف از نهایی شدن این گزارش اطلاع داده بودند.

*بالاخره گزارش چه زمانی نهایی شد؟

در این مورد محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس می گوید: تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز که در سال 96 اجرا شده، 2 سال قبل گزارش آن نهایی شده است.

وی البته تاکید می نماید: درباره موضوع عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز در صحن علنی مجلس باید تاکید نمود که ایراد هم به هیئت رئیسه مجلس وارد است و هم هیئت رئیسه هیئت تحقیق و تفحص.

در موضوع عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز در صحن علنی مجلس ایراد هم به هیئت رئیسه مجلس وارد است و هم هیأت رئیسه هیأت تحقیق و تفحص

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی می گوید: متأسفانه رویه ای در مجلس وجود دارد که هیئت رئیسه برخی موارد را مسکوت می گذارد و طبق روال طراحان موضوع را با پیگیری هایی که دارند به پیش می برند.

به گفته وی تحرک و پیگیری خاصی از سوی هیئت رئیسه هیئت تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز برای قرائت این گزارش در صحن مشاهده نمی شود و ضروری است پیگیری ها به صورت جدی تر در این زمینه صورت گیرد.

* سوال از رئیس جمهور در گزارش نهایی

در اردیبهشت ماه سال گذشته زمانی که کمیته تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز گزارش خود را نهایی می کرد در جمع بندی نهایی خود حتی سوال از رئیس جمهور را مطرح نمود. در این مورد علی اکبر کریمی، عضو هیئت رئیسه هیئت کمیته تحقیق و تفحص از قاچاق کالا گفته بود: در بخش انتهای گزارش هیئت تحقیق و تفحص پیشنهاد سوال از رئیس جمهور و وزرای کشور، دادگستری، بهداشت و نفت مطرح شده است.

بر این اساس سوال از رئیس جمهور مورد پیشنهاد هیئت تحقیق و تفحص عبارت بودند از، عدم معین نماینده ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و عدم حضور شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد، ضعف عملکرد و استنکاف دستگاه های اجرایی در مورد تکالیف قانونی در حوزه مبارزه با قاچاق؛ ضعف عملکرد و استنکاف بانک مرکزی در مورد انجام تکالیف قانونی متعدد در سال های گذشته و عدم ایفای نقش صحیح در مداخله ارزی و در نتیجه ایجاد اختلالات ارزی فراوان و تشکیل پفراینده های متعدد قاچاق ارز بود.

گرچه بارها خبر از نهایی شدن این گزارش از سوی هیئت تحقیق و تفحص مطرح شد اما بعد از آن بار دیگر خبر مشابهی منتشر می شد که نشان می دهد در نهایی شدن این گزارش مسائلی وجود دارد. از جمله اینکه بار دیگر در شهریور ماه گذشته از آنالیز گزارش نهایی تحقیق و تفحص از فرایند مبارزه با قاچاق کالا در کمیسیون مالی مجلس خبری منتشر شد و فردای آن روز اعضای هیئت از قرائت قریب الوقوع آن در صحن علنی مجلس اطلاع دادند.

احمد انارکی محمدی رئیس هیئت تحقیق و تفحص ششم شهریور ماه گذشته از فرایند مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اطمینان از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از فرایند مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا یک ماه آینده اطلاع داد و گفت: همزمان با اقدامات کارشناسی هیئت تحقیق و تفحص مسائل دستگاه ها نیز به آنها گوشزد می شد به همین دلیل بسیاری از آنها در صدد برطرف این مسائل برآمدند.

* نامه نگاری دستگاه ها با کمیسیون مالی مجلس

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون مالی مجلس در همان شهریور ماه گفته بود: گزارش نهایی این تحقیق و تفحص جهت آنالیز در صحن آماده شده اما چند دستگاه با نامه نگاری به اینجانب تاکید نمودند اعداد و ارقام و ارزیابی ها عادلانه نیست، از آنجا که هدف از تحقیق و تفحص اجحاف در حق یک شخص و زیرسوال بردن یک دستگاه نیست لذا آنالیز ها کامل تر می شود.

* آیین نامه داخلی مجلس چه می گوید؟

تقاضای نمایندگان برای تحقیق و تفحص از فرایند مبارزه با قاچاق کالا در آذر ماه سال 95 در صحن علنی مجلس تصویب شد. تحقیق و تفحصی که البته کمیسیون مالی مجلس به آن رای منفی داده بود اما با اعتراض نمایندگان و رای منفی آنها به رد تقاضای تحقیق و تفحص روبرو شد.

23 آذر ماه سال 95 در نشست اعضای کمیسیون مالی هیئت تحقیق و تفحص از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین با این ترکیب انتخاب شدند: احمد انارکی محمدی، عین الله شریف پور، علی اکبر کریمی، شهاب نادری، سیدتقی کبیری، الیاس حضرتی، زهرا سعیدی مبارکه، معصومه آقاپور، محمود شکری و محمد حسن نژاد.

با این مصوبه به طور طبیعی باید پس از تشکیل هیئت تحقیق و تفحص و صدور ابلاغ آنها از سوی رئیس مجلس، تحقیق و تفحص مجلس از فرایند مبارزه با قاچاق کالا طی 6 ماه انجام می شد؛ قاعدتا اگر تاریخ تشکیل هیئت را 23 آذر ماه و یا حتی دی ماه در نظر بگیریم که به هر حال مهلتی هم برای صدور ابلاغ آنها لحاظ کنیم باید تا 6 ماه بعد یعنی تیر ماه سال 96 گزارش نهایی می شد و اگر 6 ماه دیگر هم که آیین نامه معین کرده در نظر بگیریم تا دی ماه سال 96 باید گزارش نهایی تحویل هیئت رئیسه می شد اما تیر ماه آن سال تازه موسوی لارگانی نائب رئیس هیئت از شروع به کار آن اطلاع داد.

در این مورد آیین نامه داخلی مجلس می گوید: در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذیربط جهت رسیدگى ارجاع می شود. کمیسیون موظف است در مدت بیست روز اعضای هیئت تحقیق و تفحص را که حداقل یازده وحداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان معین و به رئیس مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید.

بر همین اساس همچنین هیئت حداکثر در مدت یک ماه پس از انتها مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون تسلیم مى نماید. کمیسیون موظف است ظرف یک ماه گزارش هیئت را در جلسه مشترک اعضای کمیسیون و هیئت مطرح و گزارش نهائی را جهت قرائت در مجلس برای مدت نیم ساعت تنظیم و پس از تصویب به هیئت رئیسه ارسال نماید. قبل از رأی گیری در رابطه با گزارش نهائی، وزیر یا مقام مسئول از عملکرد خود دفاع خواهد کرد.

قانون آیین نامه داخلی مجلس در این مورد صراحت دارد که هیئت رئیسه موظف است گزارش کمیسیون را در دستور هفته بعد کارى مجلس قرار دهد تا توسط سخنگوی کمیسیون قرائت شود.

تبصره 8، ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس هم به صراحت می گوید: مهلت انجام تحقیق و تفحص شش ماه از تاریخ صدور ابلاغ اعضای هیئت توسط رئیس مجلس می باشد. در صورت ضرورت با درخواست هیئت و تصویب هیئت رئیسه مجلس تا شش ماه دیگر قابل تمدید می باشد.

بر اساس آنچه اعضای هیئت تفحص از شرایط قاچاق کالا و ارز تا کنون گفته اند آنالیز های آنها تا انتها سال 96 بوده است و این یعنی بعد از آن دیگر آنالیز مستمری صورت نگرفته که بتواند دلیل محکمی برای این تعلل سه ساله باشد.

* رئیس هیئت تحقیق: گزارش نهایی را فقط چند ماه است به هیات رئیسه تحویل داده ایم

احمد انارکی، رئیس هیئت تحقیق و تفحص در این مورد می گوید: ما گزارش نهایی تفحص از قاچاق کالا و ارز تقریبا دی ماه سال 98 به هیئت رئیسه تحویل دادیم.

او پیش از این هم گفته بود که گزارش نهایی به هیئت رئیسه تحویل داده نشده و علت این طولانی شدن را انجام اقدامات تکمیلی، اصلاح برخی فرایندهای معیوب و تصویب قانونی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می داند.

* چند سال معطلی قرائت گزارش تفحص و تردد آزادانه 37 میلیارد دلار قاچاق

اگر هیئت تحقیق و تفحص از قاچاق کالا بر مبنای زمان بندی قانونی آیین نامه تشکیل میشد؛ از به ثمر رسیدن در سال 96 تا به حال باید سه سال از قرائت آن می گذشت و قرائت گزارش یعنی روشن شدن تمام ابعاد معمای قاچاقی که عمدتا از مبادی رسمی کشور انجام می شود و با روشن شدن این ابعاد احتمال مسدود کردن مسیرهای قاچاق بیشتر می شد اما حالا این تعلل بیش از 2 سال یا بهتر بگوییم حدود 3 ساله به نفع قاچاق کالا تمام شده است.

آخرین آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به طور رسمی از شرایط قاچاق در کشور داده مربوط به سال 96 است که حجم قاچاق ورودی را 12.0 میلیارد دلار و حجم قاچاق خروجی را 900 میلیون دلار برآورد کرده است.

در حالی که برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان معتقدند آمار 12.5 میلیارد دلار قاچاق در سال چندان واقعی نیست و معتقدند بر خلاف ادعای دولت رقم قاچاق نصف نشده اما حتی اگر آمارهای رسمی را مد نظر قرار دهیم در این چند سالی که از معطلی گزارش می گذرد اوضاع می توانست بر مبنای گزارش تفحص یاد شده به ضرر قاچاقچیان رقم خورد، در خوشبینانه ترین حالت حدود 37 میلیارد دلار کالای قاچاق آزادانه مرزهای کشور را طی کرده اند.

حتی اگر دی ماه سال گذشته هم گزارش نهایی این تحقیق و تفحص به هیئت رئیسه رسیده باشد تعلل در دستور کار قرار دادن آن چند ماهی به قاچاق مهلت داده است و انتظار اینکه حداقل در یکی دو هفته به جامانده از مجلس دهم گزارش یاد شده در دستور کار مجلس قرار گیرد کمترین انتظاری است که در این مورد وجود دارد.

منبع: فارس

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "گزارش 37 میلیارد دلاری قاچاق کالا و ارز در کشوی میز هیئت رئیسه مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش 37 میلیارد دلاری قاچاق کالا و ارز در کشوی میز هیئت رئیسه مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید