تاریخچه روز ملی موزه و میراث فرهنگی ، این روز را چگونه جشن بگیریم؟

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، روز جهانی موزه و میراث فرهنگی 28 اردیبهشت

انجمن بین المللی موزه ها (ICOM) از سال 1977، روز 18 می (28 اردیبهشت) را روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نام گذاری نموده است. این روز، روزی منحصربه فرد برای موزه ها و کارشناسان موزه به شمار می رود.

تاریخچه روز ملی موزه و میراث فرهنگی ، این روز را چگونه جشن بگیریم؟

در این روز، موزه های عضو این انجمن، فعالیت ها و مراسم ویژه ای برای عموم مردم تدارک می بینند و اهمیت نقش موزه ها را به عنوان مکان های آموزشیِ در خدمت جامعه و رشد و ترقی آن، به مردم معرفی نموده و نشان می دهند.

پیشینه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

از سال 1977 همه موزه های جهان به منظور افزایش و ترویج نقش موزه ها در جهان، دعوت شدند تا با سازماند هی فعالیت های سرگرم نماینده و آزاد پیرامون شعاری که هر سال به وسیله انجمن موزه ها و کارشناسان موزه معین می شود، در گرامیداشت این روز شرکت داشته باشند.

این شعار هر سال فرق دارد و بیشتر پیرامون مسائل روز جهان از قبیل جهانی سازی، آشنایی با مردم بومی در سرتاسر جهان و ساختار فرهنگی و اجتماعی آنها، کاهش شکاف های فرهنگی، و حفاظت از محیط زیست تعریف می شوند.

از زمان معین این روز به عنوان روز موزه ها، محبوبیت این روز رفته رفته در میان موزه ها و مردم افزایش داشته است، به گونه ای که در روز موزه سال 2009 نزدیک به 20000 موزه در بیش از 90 کشور جهان در گرامیداشت این روز مشارکت داشته اند. در سال 2012، 129 کشور و بیش از 30000 موزه این روز را جشن گرفتند.

برای بازدید از موزه های سراسر جهان، می توانید از تورهای اروپا وبلاگ انجمن گفتگو بهره ببرید.

افزایش شرکت نمایندگان روز جهانی موزه

با گذشت سال ها، مردم کره زمین این شانس بزرگ را داشته اند که با وجود سلطه روز افزون تکنولوژی بر زندگی انسانی، همچنان بر احیا و پاسداشت فرهنگ و سنت گذشته خود اهتمام داشته باشند. موزه فقط جای نگهداری ظرف و ظروف شکسته قدیمی نیست، بلکه جایی برای فکر کردن و یادگرفتن از گذشته است.

با این که در دهه گذشته درصد مشارکت نمایندگان در این روز فرایند صعودی داشته، اما از پنج سال پیش، نرخ صعودی سرعت بسیار بالاتری پیدا نموده است. وقتی به این رشد سریع نگاه می کنیم، باید از خودمان بپرسیم علت این افزایش چیست. این درصد صعودی سریع، یک علت ساده دارد: دانستن درباره تاریخ، چیزی نیست که دست کم گرفته شود، ضمن این که یک دانستنی مجذوب نماینده برای همه مردم به شمار می رود.

درست است که ما در جامعه ای تکنولوژی محور زندگی می کنیم، اما به نظر می رسد هرچه بر سلطه تکنولوژی بر زندگی مردم افزوده می شود، تمایل مردم به سمت چیزهایی که می ترسند از دست بدهند، بیشتر می شود.

در این میان، چه جایی بهتر از موزه است که بتواند مردم را با گذشته و فرهنگ و سنت قدیم هر ناحیه و جهان مرتبط کند؟ چه جایی بهتر از موزه می تواند مردم به خصوص جوانان را به تاریخ و پیشینه طبیعت و انسان علاقه مند سازد؟ به همین علت است که باید بر گرامیداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی تأکید شود.

هر چه جوامع جلوتر می فرایند، میراث فرهنگی بیشتری پشت سر خود بر جای می گذارند و با همه تاریخی که اکنون پشت جامعه انسانی قرار گرفته، احتیاج به جایی داریم که یادآوری کند کجا بوده ایم و چه مسیری را طی نموده ایم تا به اینجا که الان هستیم برسیم. از این طریق، سفر پیش رویمان را هم با اعتماد به نفس بیشتری طی خواهیم کرد.

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره موزه ها هستید، نگاهی به پست برترین موزه های اروپا بیاندازید.

چگونه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی را جشن بگیریم؟

برای گرامیداشت این روز چه راهی بهتر از این که سری به موزه های شهرمان بزنیم، چه تنها و چه با خانواده. به خصوص که در این روز، بازدید از بیشتر موزه ها رایگان هم هست.

در هر شهری، موزه های بسیاری براساس میراث فرهنگی و تاریخ آن شهر، ساخته شده است. چه بهتر از این که اول از شهر خودمان آغاز کنیم تا دست کم با تاریخ و پیشینه مردمی که پیش از ما در شهر ما زندگی می نموده اند، آشنا شویم.

بچه ها را هم نباید فراموش کرد. این بچه ها هستند که آینده جوامع بشری را می سازند و یادگیری تاریخ و فرهنگ و میراث گذشتگان نقش بسیار مهمی در تربیت یک نسل مطلع و اندیشمند خواهد داشت.

جمع بندی

این روزها، برای یافتن پاسخ هر پرسشی، می توان به سرعت به اینترنت وصل شد و جواب را پیدا کرد. اما چقدر از این اطلاعات درست و برای ما ملموس هستند. موزه ها، محیطی طبیعی را فراهم می نمایند که در آنها می توانیم اطلاعات عینی و ملموسی از دوران قدیم به دست بیاوریم.

اروپا مملو از مقاصد زیبا از شهرهایی با معماری خیره نماینده...

ادامه مطلب

باگذشت سال ها و توسعه استفاده از تکنولوژی، استانداردهای ...

ادامه مطلب

این قلعه در چند کیلومتری غرب براتیسلاوا واقع شده است. قلعه ا...

ادامه مطلب

حمل پول در سفر در جهانی امروز که چک و کارت های اعتباری، ...

ادامه مطلب

اروپا میزبان متنوع ترین ملت های جهان است که در یکی از کو...

ادامه مطلب

کشورها در مساحت ها و میزان های مختلف وجود دارند. برخی ا...

ادامه مطلب

بروکسل دپارتمان سرمایه داری جامعه اروپا (و در حال ...

ادامه مطلب

روز ملی انگلیسسالانه مناسبت های زیادی هستند که در سرار د...

ادامه مطلب

معرفی 5 سوغاتی معروف بلژیکدر بلژیک اقلامی مانند شکلات، ن...

ادامه مطلب

در هرکشور یک سری مناسبت ها و تاریخ ها وجود دارد که برای مر...

ادامه مطلب

موزه بیزانتین و مسیحیتاین موزه برجسته در آتن، مجموعه متش...

ادامه مطلب

براتیسلاوا تکه ای از تاریخبراتیسلاوا، مرکز اسلواکی، در...

ادامه مطلب

منبع: ژیوار

به "تاریخچه روز ملی موزه و میراث فرهنگی ، این روز را چگونه جشن بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه روز ملی موزه و میراث فرهنگی ، این روز را چگونه جشن بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید