تنها 5 درصد قطارهای ایران پنج ستاره اند

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی توضیح داد: در حال حاضر قطارها به سه دسته پنج ستاره، چهار ستاره و سه ستاره تقسیم بندی می گردد که تنها پنج درصد قطارها پنج ستاره بوده و مابقی سه ستاره و چهار ستاره هستند.

تنها 5 درصد قطارهای ایران پنج ستاره اند

به گزارش خبرنگار وبلاگ انجمن گفتگو، سعید رسولی امروز (20 شهریور) پس از بازدید از راستا راه آهن ملایر-کرمانشاه در نشست با استاندار و جمعی از مدیران استان با بیان اینکه همیشه اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی کشور در دستور کار قرار داشته، گفت: خوشبختانه در این دولت چهار مرکز استان از جمله کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل شدند.

رسولی، مالی شدن راستا ریلی را منوط به جابجایی بار دانست و اضافه کرد: به همین دلیل تیم بهره برداری به استان کرمانشاه اعزام شدند وچشمه های بار شناسایی شده و کوشش بر این است بتوانیم چشمه های بار استان را به راستا ریلی متصل کنیم تا استفاده از این راستا صرفه مالی لازم را پیدا کند.

وی به جابجایی ریلی بار در بسیاری بنادر و دهکده های خشک جهان اشاره نمود واضافه کرد: ما به هیچ عنوان رقیب جاده نستیم اما قاعدتا جابجایی بارهای حجیم آن هم در مسافت های طولانی تنها بوسیله قطار توجیه پذیر خواهد بود.

وی به کوشش های شرکت راه آهن برای افزایش جابجایی ریلی بار اشاره نمود واضافه کرد: در گذشته صاحبان بارهای عمده جهت استفاده از راستا ریلی باید سرمایه گذاری در ساخت این راستا می داشتند، اما امروزه با توجه به بحث احتیاج مالی که به جابجایی ریلی بار داریم، از دولت و مجلس خواسته ایم که اجازه دهند این سرمایه گذاری توسط خود دولت صورت گیرد تا مشوقی برای استفاده صاحبان بار از راستا ریلی گردد.

سرعت حرکت قطارهای کرمانشاه 2 برابر می گردد

وی در ادامه در مورد سرعت پایین حرکت قطارها در راستا کرمانشاه-ملایر، گفت: بعضی مسائل فنی این راستا باقی مانده که با توجه به بحث نزدیکی ایام اربعین ظرف یک ماه آینده عملیات جهادی در این راستا خواهیم داشت.

رسولی توضیح داد: به نظر می رسد با این اقدامات ظرف مدت کوتاهی سرعت حرکت قطارها در بخش هایی از این راستا افزایش می یابد و با ادامه کارهای باقی مانده، ظرف مدت کوتاهی زمان حرکت قطارها در این راستا به بیش از نصف کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: از هم اکنون این آمادگی را داریم که سرعت قطارها را افزایش دهیم، اما با توجه به اینکه بخشی از عملیات عمرانی در این راستا باقی مانده، ترجیح می دهیم کارهای خط تمام گردد و بعد سرعت قطارها را افزایش دهیم.

قطار کرمانشاه 4 ستاره است

رسولی در مورد فرسوده بودن واگن های قطارها در راستا کرمانشاه-ملایر هم گفت: تمام کوششمان این است که قطارهای با کیفیت در این راستا تردد نمایند.

وی با اشاره به واگذاری ناوگان حمل و نقل ریلی کشور به بخش خصوصی، گفت: ما تنها ناظر بر وضعیت فعالیت آنها هستیم و سال جاری بسیاری واگن ها به دلیل فرسودگی و عدم توانایی شرکت های مسافربری در تعمیر آنها از گردونه استفاده خارج شدند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری هم طرح رتبه بندی قطارهای مسافری به اجرا درآمده تا مسافرین متوجه کیفیت قطارها و امکانات آنها شوند.

رسولی توضیح داد: در حال حاضر قطارها به سه دسته پنج ستاره، چهار ستاره و سه ستاره تقسیم بندی میگردد که تنها پنج درصد قطارها پنج ستاره بوده و مابقی سه ستاره و چهار ستاره هستند.

وی اضافه کرد: قطاری که در راستا کرمانشاه تردد می نماید از نوع چهارستاره است و کوشش ما این است که بتوانیم در تمام راستاهای کشور سبدی از قطارهای سه تا پنج ستاره را داشته باشیم تا مسافران امکان انتخاب داشته باشند.

معاون وزیر راه در مورد راه اندازی اداره کل راه آهن در استان کرمانشاه هم گفت: شاخص هایی برای راه اندازی اداره کل راه آهن معین نموده ایم، از جمله بحث میزان بار و مسافر و طول خط و ... و کرمانشاه باید کوشش کند ویژگی های تردد در راستا ریلی خود را به این شاخص ها نزدیک کند.

وی ادامه داد: با توجه به قطبیت استان در غرب کشور و ادامه راستا تا مرز خسروی و پتانسیل بالایی که از هم اکنون این راستا در جذب بار دارد، در حد اختیارات خود به زودی مدیری برای راه آهن کرمانشاه در استان منصوب می کنیم. این مدیر در استان اختیار تام داشته و میتواند تمام مسائل در حوزه راه آهن را رفع کند.

رسولی یادآور شد: در مورد راه اندازی اداره کل راه آهن اختیاری نداریم و مربوط به سازمان امور استخدامی است که باید مصوب نمایند، اما معین مدیر از سوی شرکت راه آهن می تواند کارهای استان در حوزه راه آهن را تسریع نموده و مسائل را رفع کند.

معاون وزیر راه در ادامه با اشاره به تردد قطار گردشگری دربسیاری راستاهای ریلی کشور و استقبال از آن، گفت: این آمادگی را داریم که در استان کرمانشاه نیز این قطار به حرکت در بیاید و فعال گردد و امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه در استان پای کار بیاید.

رسولی توضیح داد: همچنین آمادگی داریم بخش خصوصی در زمینه راه اندازی مراکز خرید و فرهنگی و ... در محدوده ایستگاه راه آهن کرمانشاه ورود کند.

14 هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داریم

مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه با بیان اینکه توسعه راه آهن همیشه به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشور ها مطرح است، گفت: توسعه راه آهن به دلیل بعضی ویژگی های ذاتی و منحصر به فرد از جمله صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تلفات جاده ای و نیز کاهش آلاینده های زیست محیطی همیشه مورد توجه دولت ها قرار داشته است.

وی اضافه کرد: کلنگ راه آهن سراسری در ایران نیز در سال 1306 زده شده و اولین راستا راه آهن سراسری در سال 1317 به بهره برداری رسید، هرچند پیش از آن در بعضی مناطق از جمله جلفا راه آهن منطقه ای فعالیت می کرد.

رسولی اعلام کرد: تا پیش از انقلاب حدود 4000 کیلومتر راستا راه آهن در کشور به بهره برداری رسیده و امروزه شاهد بهره بردازی از حدود 14 هزار کیلومتر راستا ریلی در کشور هستیم.

معاون وزیر راه در ادامه از ساخت واگن و لوکومتیو در کشور اطلاع داد و اضافه کرد: یک تفاهم نامه 2000 میلیارد تومانی در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه داریم و بر اساس آن سال جاری 974 دستگاه واگن و لوکومتیو در کشور در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: آمادگی کامل را برای ورود بخش خصوصی به این حوزه داریم و از تمام فعالان بخش خصوصی استان کرمانشاه نیز در مورد ساخت ناوگان ریلی دعوت به همکاری می کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تنها 5 درصد قطارهای ایران پنج ستاره اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها 5 درصد قطارهای ایران پنج ستاره اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید