جهانی سازی گردشگری در عصر کووید 19

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، مفهوم جهانی سازی از دهه 90 قرن 19 میلادی قدم به واژگان ما گذاشته است. صنعت گردشگری به دلیل راهبردهای خاصی که دارد، ارتباط تنگاتنگی با جهانی سازی دارد. گردشگری به جهانی سازی قدرت می بخشد و اثرات منفی اقتصاد، جامعه و محیط زیاست در میان جوامع مختلف را کاهش می دهد.

جهانی سازی گردشگری در عصر کووید 19

کووید 19 از اواخر سال 2019 آغاز شد و ضربه مستقیم و مهلکی به گردشگری وارد کرد. این عالم گیری توسعه را برای مدتی محدود خواهد نمود، اما نمی تواند تمام دستاوردهای بشر را نابود کند.

در این میان، قدرت دنیای سازی را می توان در کوشش ها برای جلوگیری از شیوع کووید 19 و آسیب های مالی آن مشاهده کرد. به ویژه بخش گردشگری از آن دست بخش هایی است که می تواند به زودی دوباره روی پاهای خودش بایستد. بازار گردشگری اولین بازاری خواهد بود که بعد از اتمام عالم گیری کووید 19 به جریان خواهد افتاد و بخش هایی مانند گردشگری غذا، سفر و تجارت در درون کشورها و همچنین بین کشورها به رونق بازخواهند گشت.

دنیای سازی گردشگری و کاهش نابرابری

درواقع دنیای سازی گردشگری نابرابری را برای انسان های سرتاسر دنیا به لحاظ بهبود دانش گردشگری کاهش می دهد. مشهود است که در این دوران قرنطینه و خانه مانی، توسعه فناوری در گردشگری به یاری مردم می آید تا مهارت های زندگی خود را بهبود بدهند. به این ترتیب انسان های سرتاسر دنیا می توانند در طول زمانی که در خانه هستند دانش خود را ارتقا ببخشند. ایمنی در خانه، بهبود دانش گردشگری و محیط زیستی که این روزها کمتر آلوده می گردد، همگی دارایی های نامرئی ارزشمندی هستند که به افراد یاری می نمایند بازگشتی قدرتمندانه تر داشته باشند. حالا زمان آن رسیده که با اهداف جدید، نقشه های جدید، اقدامات جدید و حتی عادت های جدید برای عصری جدید آماده شویم.

دنیای سازی گردشگری و زنجیره تأمین گردشگری

بااینکه زنجیره ارزش گردشگری در اثر شیوع کووید 19 متوقف شده است، می تواند به یاری ابزارهای آنلاین تغییر کند و در سایر بخش های اقتصاد و صنعت بازیابی گردد. فناوری مبنای تسریع و تسهیل بازارهای مختلفی در طول تاریخ بوده است. بنابراین، دنیای سازی هنوز هم می تواند اثر مثبتی بر روی بخش های گردشگری داشته باشد. برای مثال، گردشگری سینما، بازدید از مناظر، گردشگری خوراک و گردشگری خرید هنوز این امکان رادارند که به وسیله بسترهای اینترنتی به کار خود ادامه بدهند. این موارد می تواند بسیاری از نیازهای مشتری ها را رفع نمایند. همچنین، تمام این برنامه ها انگیزه ای برای گردشگرانی خواهند بود که در آینده قصد دارند بعد از اتمام عامل گیری، به سفر بروند.

دنیای سازی گردشگری با ترند گردشگری جدید

امروزه افراد توجه زیادی به بهداشت و سلامت فردی خوددارند. آن ها نگران کیفیت زندگی، شرایط زندگی، و به ویژه سلامت ذهنی و روانی هستند. بر همین اساس، گردشگری پزشکی در آینده به یکی از نیازهای اساسی در زندگی انسان بدل خواهد شد.

گردشگری سلامت شامل خدمات متنوعی در طول سفر می گردد. این بخش از گردشگری صرفاً شامل سفر برای مراقبت های پزشکی نمی گردد، بلکه ماندن در خانه برای حفظ سلامتی را هم دربرمی گیرد. به ویژه حالا که کووید 19 شیوع پیدانموده است، گردشگرها برای حفظ سلامت خود در خانه می مانند و می توان با درمان های ذهنی و روانی از راه دو آن ها را جلب بازار گردشگری کرد.

صنعت هتلداری هم می تواند در شیوه برآورده سازی نیازهای مشتریانش تجدیدنظر کند و از فناوری های جدید استفاده های بیشتری ببرد. برای مثال، کلاس هاس یوگا یا مدیتیشن که در هتل اجرا می شوند را می تواند به وسیله یک اپلیکیشن مخصوص به آن هتل، به صورت از راه دور و برای مشتریانی که در خانه هستند برگزار کرد.

این برنامه ها هر چه کاربران بیشتری داشته باشند، آن هتل شانس بیشتری برای برون رفت از این بحران مالی خواهد داشت. به علاوه، برنامه های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده را هم می توان به وسیله بسترهای آنلاین برای گردشگردانی که در خانه هستند راه اندازی کرد.

دنیای سازی گردشگری و شراکت دنیای

اکنون در یک شرایط اضطراری هستیم که البته راه نجاتی هم دارد. ضرر و زیاد ناشی از شیوع کووید 19 که به گردشگری تحمیل شده است را می توان با تسکین های فوری دنیای جبران کرد. شراکت و همکاری در میان دولت ها در دوران کووید 19 باعث شده است دنیای سازی قدرت بیشتری پیدا کند. یاری های پزشکی، رفت وآمدها برای مشورت در خصوص راهکارها، تبادل نظرها و ... می توانند روزنه ای باشند برای بازگشت بده بستان های گردشگری میان کشورهای مختلف. به این ترتیب بعد از اتمام شیوع کرونا، کشورهایی که در این دوران باهم همکاری و شراکت نموده اند، اهداف گردشگری مناسبی برای یکدیگر خواهند بود.

به طور خلاصه، کووید 19 فرایند شراکت دنیای را تسریع می نماید. ما در خصوص معماری جدید دنیای تجدیدنظرخواهید کرد و واکنشی منسجم و یکپارچه نشان خواهیم داد. تاریخ عالم گیری های پیشین که دنیا پشت سر گذاشته است این مسئله را ثابت می نماید. انسان حالا با در اختیار داشتن نوآوری ها و فناوری های جدید، باهوش تر از انسانِ عالم گیری های قبلی شده است. به این ترتیب، صنعت گردشگری اولین ذی نفع از این دنیای سازی جدید خواهد بود. گردشگری فرو نخواهد پاشید!

* دبیر بخش آسیا در فروم گردشگری دنیای

منبع: میراث آریا

به "جهانی سازی گردشگری در عصر کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانی سازی گردشگری در عصر کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید