ملاقات عون و حریری در کاخ بعبدا، دولت جدید لبنان متولد خواهد شد؟

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، خبرنگاران - گروه بین الملل: روز پنجشنبه 22 اکتبر 2020، میشل عون رئیس جمهور لبنان، پس از ملاقات و رایزنی با جناح های مختلف مجلس این کشور، سعد حریری را کاندیدای مورد نظر خود برای تصدی ریاست دولت گفت. این سیاستمدار 50 ساله که از سال 2016 رئیس دولت لبنان بود، در اکتبر 2019 زیر فشار افکار عمومی و اعتراضات سراسری علیه فساد و ناکارآمدی، از مقام خود کناره گرفت.

ملاقات عون و حریری در کاخ بعبدا، دولت جدید لبنان متولد خواهد شد؟

حسان دیاب، جانشین حریری، ماه اگوست سال 2020 و پس از انفجار هولناک بیروت، استعفا کرد. سپس مصطفی ادیب، سفیر سابق لبنان در آلمان مأمور تشکیل کابینه شد اما او نیز چند هفته بعد به دلیل اختلافات و رقابت های درون جناحی، از وظیفه تشکیل دولت عذرخواست.

کشمکش میان جریان المستقبل و ملی آزاد لبنان

در حالی که لبنان با شرایط سختی دست و پنجه نرم می نماید در این میان کشمکش هایی میان جریان المستقبل و جریان ملی آزاد لبنان رخ داد و به دنبال آن جریان آزاد ملی لبنان به ریاست جبران باسیل بیانیه ای را در مورد تشکیل دولت جدید این کشور صادر و اظهار داشت: المستقبل به ریاست سعد الحریری، نخست وزیر این کشور اصرار زیادی بر نقض قانون اساسی در زمینه تشکیل دولت جدید دارد. طبق ماده 53 قانون اساسی لبنان، رئیس جمهور و نخست وزیر می بایست به طور مشترک فرمان تشکیل دولت جدید را صادر نمایند و این درحالی است که المستقبل می خواهد اختیارات رئیس جمهور در این بند نادیده گرفته گردد. ما همچنان خواهان مشارکت فعال احزاب و جریان های سیاسی در دولت جدید هستیم اما هرگونه نقض قانون اساسی را که به ایجاد هرج و مرج منجر گردد، مردود می دانیم.

همزمان با آن بعضی گروههای غربگرا به سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به لبنان دلخوش نموده بودند که به دلیل ابتلای وی به کرونا این سفر به تعویق افتاد. لبنانی ها لغو سفر امانوئل ماکرون به لبنان بخاطر ابتلاء به کرونا را فرصتی مناسب برای تفاهم گروه های سیاسی برای جلوگیری از دخالت های خارجی در جهت تشکیل دولت جدید می دانند. به ویژه که دخالت های فرانسه، عربستان و آمریکا که آینده اقتصادی و سیاسی خطرناکی را برای لبنان رقم می زند.

در 27 آذرماه گذشته هم شبکه المیادین از ملاقات مجازی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله و جبران باسیل، رئیس جریان مسیحی ملی آزاد (التیار الوطنی الحر) لبنان در مورد تحولات مربوط به توافق مار میخائیل و توافق دو طرف برای تشکیل کمیته مشترک اطلاع داد. طرفین در این ملاقات درباره توسعه روابط در همه زمینه ها و تشکیل کمیته ای مشترک برای پیگیری جزئیات مربوط به توافق سال 2006 مار میخائیل با حضور 2 نماینده از حزب الله و سه نماینده از جریان ملی آزاد به توافق رسیدند.

ملاقات مهم امروز در کاخ بعبدا و روزنه های امید

در این شرایط امروز سعد حریری نخست وزیر لبنان به ملاقات میشل عون در کاخ بعبدا رفت و پس از این ملاقات از گشایش عظیم و فضای مثبتی که حاکم است سخن گفت و اینکه فردا قرار است که اتفاقات بهتری رخ دهد تا کابینه جدید لبنان متولد گردد.

این در شرایطی است که بعضی منابع لبنانی هم فضا و شرایط را مثبت توصیف کردند.

العربی الجدید به نقل از بعضی منابع با اشاره به ملاقات امروز میشل عون رئیس جمهور و سعد حریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان نوشت: این ملاقات پس از کوشش های بشاره الراعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان انجام می گردد که برای نزدیک کردن دیدگاه طرفین وارد عمل شد تا به تفاهمی مشترک دست یابند که تشکیل کابینه و تولد آنرا قبل از انتها امسال رقم بزند.

به هر حال این نشانه مثبت به مثابه روزنه امیدی برای لبنانی هاست به ویژه با توجه به بحران اقتصادی و اقتصادی شدیدی که لبنانی ها با آن دست و پنجه نرم می نمایند و نارضایتی عمومی به اوج رسیده و آشفتگی سیاسی و اقتصادی در بی سابقه ترین شرایط قرار گرفته است.

لبنان اکنون بدترین روزهای خود را سپری می نماید. بحران اقتصادی و گسترش وسیع کرونا و اختلافات سیاسی و از سوی دیگر فساد اقتصادی و اداری، رانت خواری، باندبازی ها و بی کفایتی ها، لبنان را با بحرانی عظیم روبرو نموده است.

بدهی های خارجی لبنان بیش از 80 میلیارد دلار اعلام شده که برابر با 170 درصد فراوری ناخالص ملی این کشور است. مؤسسه اعتبارسنجی استاندارد و پورز، لبنان را بدهکارترین کشور خوانده است.

تشکیل دولت جدید باید سریع تر رخ دهد و دخالت های خارجی به ویژه از سوی آمریکا و سعودی ها متوقف گردد. گروههای غربگرا نباید منتظر باشند تا آمریکا برای آنها کاری انجام بدهد یا اینکه ماکرون بیاید و برای آنها تصمیم بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ملاقات عون و حریری در کاخ بعبدا، دولت جدید لبنان متولد خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات عون و حریری در کاخ بعبدا، دولت جدید لبنان متولد خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید