رهبری تحول گرا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، خبرنگاران - ترجمه از یگانه سهرابی: ایلان ماسک همان کسی است که میخواهد به اطراف ماه و سیاره مریخ، مهاجر و گردشگر بفرستد و مغزهایمان را هک کند. بله، به نظر می رسد که این کار کاملا دیوانه وار و غیرممکن باشد! با این حال، به عنوان یکی از بنیانگذاران PayPal و مدیر عامل SpaceX و Tesla، او در حال حاضر به حجم معاملات غیرقابل تصور و پایدار اقتصادی در اینترنت دست یافته است. ایجاد یک راکت قابل استفاده مجدد و فرود آن به صورت عمودی بر روی یک پلت فرم شناور نیز از جمله دیگر موفقیت های او بوده است.

رهبری تحول گرا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

به راستی راز پیروزیت ایلان ماسک چیست؟ او مانند رهبران معمولی یک تیم را راهنمایی نمی نماید. چون او به معنی واقعی کلمه رهبری تحول گرا است.

رهبری تحول گرا چیست؟

رهبری تحول گرا نوعی از رهبری است که در آن فرد تنها مشغول نشان دادن راه درست و غلط به اعضای تیم نیست. در عوض آن ها با اعضای تیمشان کار می نمایند تا فرصت های بالقوه و مسائل خود را شناسایی نمایند و استراتژی های خود را با آن ها توسعه دهند.

رهبری تحول گرا را می توان در یک جمله این گونه توصیف کرد. آن مردان و زنانی که جهان را تغییر می دهند. آن ها با داشتن یک توانایی فوق العاده برای یافتن اجزای قدیمی و ناکارآمد در سیستم های ایجاد شده و استفاده از یک تیم و بازخورد مداوم برای تغییر سیستم ها، همچنین از بین بردن حفره های اقتصادی یا ایجاد مدل های کاملا جدید، به هدفشان می رسند و رویایشان را تحقق می بخشند.

ویژگی های رهبری تحول گرا

ویژگی های زیر در رهبرانی که جهان را تغییر می دهند، مشترک است:

  • آن ها قادر به ایجاد چشم اندازی عالی برای آینده هستند:

    آن ها متوجه احتیاج ها می شوند و می توانند یک پاسخ درست را پیش بینی نمایند، یا تیم خود را تشکیل داده تا بتوانند راه چاره های احتاقتصادی را مورد بارش فکری قرار دهند. چشم انداز آن ها تبدیل به ماموریت آن ها می گردد.
  • آن ها با کارکنان خود همدلی می نمایند:

    آن ها شانه به شانه در کنار اعضای تیم خود در پروژه ها هستند. اگرچه رهبر تیم هستند، اما می توانند به وسیله ارتباط نزدیک با تیم خود تاثیر مثبت داشته باشند. آن ها با اعضای تیم خود و نگرانی هایشان، هم نوا هستند.
  • آن ها همیشه الهام بخش اعضای تیمشان هستند:

    این رهبران می دانند که مسئولیت یک تیم را بر عهده دارند. الهام بخشی از کار رهبری تحول گرا است؛ به همین خاطر همه را سرگرم فعالیتشان و تیم را به سمت خط سرانجام راهنمایی می نمایند.
  • آن ها همیشه از اعضای تیم حمایت می نمایند:

    هدف رهبری تحول گرا تنها تکمیل وظیفه نیست، بلکه تامین ابزار و تشویق اعضای تیم در این مأموریت است، تا رهبران آینده را تربیت نمایند.

مثال های واقعی از رهبران فوق العاده و تحول آفرین

رهبران تحول آفرین پیروز بسیاری هستند که برای تیم خود و حتی جهانیان بسیار الهام بخش هستند. بیایید به برخی از این نمونه ها نگاهی بیندازیم.

ریچارد برانسون: سلطان مراقبت از تیم

ریچارد برانسون، بنیانگذار و مدیرعامل گروه ویرجین، روح رهبری تحول گرا را به تصویر می کشد. او یک بار گفت: آن قدر خوب به مردم آموزش بده که بتوانند بروند و مستقل باشند؛ ولی آن چنان خوب با آن ها رفتار کن که دلشان راضی به رفتن نباشد.

شرکت های برانسون معروف به شرکت هایی شاد و شاداب هستند. شرکت های Virgin Mobile، Virgin Money، Virgin Media و ... فرصت های تعطیلات نامحدود را در کنار سایر مزایا در اختیار کارکنان خود قرار می دهند. او کاملا حواسش به مراقبت از تیمش است. ریچارد برانسون آسان گیر به یک فرمول ساده معتقد است: کارمندان شاد = مشتریان شاد. سرمایه گذاری های پیروز تجاری او ثابت می نماید که این فلسفه کار می نماید.

ویشن لاکیانی: روش فکر کردنتان را تغییر دهید

ویشن لاکیانی، موسس و مدیر عامل شرکت Mind valley، معتقد است که برای یک رهبری تحول گرا باید ساختار ها را شکست. شرکت منحصر به فرد و کارمند محبت آمیز او بر اساس آموزش های تحول آفرین، خلاقیت و تعامل را پرورش می دهد.

او در اتاق کنفرانس از جایگاه های بادی استفاده می نماید و مکان های راحتی برای کار در نظر می گیرد و کارکنانش را به پشت میز نشینی محدود نمی نماید. او هر ساله میزبان فستیوال عالی شدن است. یک جشن همراه با تجربیات آموزنده که در مناطق گرجهتی برگزار می گردد، تا ایده های جدید و راه های خلاقانه تغییر افکار و زاویه دید افراد از جهان اطرافشان را معرفی کند.

از بین بردن محدودیت های فکری شاید برای برخی ها چالش برانگیز باشد، اما در خصوص لاکیانی می توان گفت که هیچ گونه محدودیت فکری وجود ندارد، و از همین رو، او یکی از پیشگامان رهبری تحول گرا محسوب می گردد.

هنری فورد، الکساندر گراهام بل، گاندی و افراد بسیار دیگر: جامعه را تغییر دهید!

اگرچه به نظر می رسد که رهبری تحول گرا در زمان ما به نقطه اوج خودش رسیده است، اما رهبران بسیاری در طول تاریخ از شیوه های مختلفی استفاده نموده اند تا جهان به گونه ای که ما امروزه آن را می بینیم تغییر کند. مطمئنا بدون آن ها ممکن بود ما هنوز در غار زندگی کنیم.

هنری فورد در رویای خود اتوموبیلی را ترسیم کرد و تیمی را با هم جمع کرد تا رویای خود را به واقعیت تبدیل کند. الکساندر گراهام بل در خصوص تلفن این کار را کرد. تسلا و توماس ادیسون در خصوص برق. نلسون ماندلا علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی ایستاد. او یک جنبش ایجاد کرد که دامنه آن در سرتاسر جهان گسترده شد. آپارتاید را سرانجام داد و کشور خود را متحد ساخت. گاندی هم یک رهبر تحول گرای دیگر است که جامعه هند را در عین صلح تغییر داد. هیچ کدام از این رهبران نمی توانستند بدون انگیزه دادن به یک تیم برای پشتیبانی از آن ها، به اهدافشان برسند.

چگونه به رهبری تحول گرا تبدیل شویم؟

1- رویایی داشته باشید که بتوانید آن را در اختیار گروهتان بگذارید

آیا راه چارهی برای یک مشکل می بینید؟ یک منطقه از جامعه احتیاج به بهبود دارد؟ یا یک سیستم قدیمی در محل کار شما که احتیاج به تعمیرات اساسی دارد؟ کمبود های جهان را ببینید و اشتیاق بهبود آن را داشته باشید.

2- گروهی از افراد همفکر را جمع کنید

یک تیم یا گروهی از افراد با افکار مشابه با هم داشته باشید. اگر اهداف و مقاصد شما خیلی متفاوت باشند، مراحل زیر هر چقدر هم که کوشش کنید، عملیاتی نمی شوند! برای انجام این کار، خودتان را در معرض جامعه قرار دهید. به جوامع و کنفرانس های مرتبط با آن چه به آن علاقه دارید، ملحق شوید. شبکه سازی کنید و با افرادی که اهداف شما را به اشتراک می گذارند، ملاقات کنید.

3- راه چاره ها را با تیم تان مورد بارش فکری بگذارید

به همراه تیم تان در خصوص راه چاره های مختلف ممکن، بارش فکری داشته باشید. بدون این که با آن ها در خصوص مسائل بحث نموده باشید، کاری را به آن ها نسپارید. فقط رهبران بد، فکر می نمایند که خودشان همه چیز را می دانند.

تمام گزینه های ممکن را لیست کنید. هزینه ها و مزایای راه چاره های بالقوه را ارزیابی کنید. جوانب مثبت و منفی لیست خود را بسنجید. کارآمدترین راه چاره را انتخاب کنید.

4- یک برنامه کاری محکم بنویسید

آنچه را که لازم دارید بنویسید؛ ابزار، پول، زمان لازم برای به نتیجه رسیدن بهترین راه چاره. وظایف بزرگ را به موارد کوچکتر تقسیم کنید، مطمئن شوید که هر کار قابل انجام و عملی است.

5- هدفتان را مانند یک ماموریت فرض کنید

هدف خود را بلندپروازانه و البته قابل دستیابی کنید. مأموریت تان را با تیم خود به اشتراک بگذارید و کوشش همه را با هدف نهایی همسو کنید. یک هدف روشن می تواند تیم را در تمام طول جهت پر انگیزه نگه دارد.

6- همیشه به فکر تیم تان باشید

در رهبری تحول گرا باید همیشه مشوق و مربی تیم تان باشید و همیشه با اعضای تیم تان برای رسیدن به اهدافتان کار کنید؛ بنابراین با تیم خود صحبت کنید و به نگرانی هایشان گوش دهید. اقدامات مربوطه را انجام دهید. مطمئن باشید که این موارد رهبری تحول گرا، رشد، استقلال و خلاقیت را در شما تقویت می نماید.

7-پیروزی هایتان را جشن و از شکست هایتان درس بگیرید

پیروزی های کوچک را جشن بگیرید، مهم نیست که آن ها چقدر کوچک هستند، پیروزی های کوچکتان را از پیش معین شده ندانید و بابت شان شاد باشید. اشتباه های خود را به عنوان فرصتی برای یادگیری تلقی کنید. از خودتان سوال بپرسید و علت و ریشه این اشتباه را پیدا کنید؛ سعی کنید از آن ها یاد بگیرید و آن ها را یکبار و برای همیشه حل کنید.

رهبری تحول گرا را در آغوش بگیرید، تیم خود را جمع کنید و جهان را تغییر دهید.

منبع: lifehack

منبع: برترین ها

به "رهبری تحول گرا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبری تحول گرا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید