سرشاخ شدن لاوروف و پمپئو در فنلاند بر سر کاراکاس

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، حتی لبخندهای نمایشی مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس او هم نتوانست تنش ها و اختلافات جدی ای که بین آنها بر سر بحران ونزوئلا و موضوعات دیگر وجود دارد را مخفی کند.

سرشاخ شدن لاوروف و پمپئو در فنلاند بر سر کاراکاس

آنها در خاتمه ملاقاتی که با هم و در حاشیه یازدهمین نشست وزیران خارجه شورای شمالگان در فنلاند داشتند، در جمع وبلاگ انجمن گفتگو حاضر شده و گفت و گوهایشان را سازنده توصیف کردند اما واقعیت این است که لاوروف پس از دیدار با پمپئو به امریکا هشدار داد، مداخله نظامی احتمالی در ونزوئلا پیامدهای فاجعه باری برایش خواهد داشت. پمپئو هم یک روز قبل از دیدار با لاوروف آشکارا و برای نخستین بار رسماً خاطرنشان کرد، دولت ترامپ در حال آماده شدن برای استفاده از یکسری گزینه ها در راستای سرنگون کردن دولت مادورو است. به گزارش خبرگزاری رویترز، لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه و پس از دیدار با پمپئو به امریکا هشدار داد که مداخله نظامی در ونزوئلا می تواند فاجعه بار و غیرقابل توجیه باشد. او گفت، به مایک پمپئو یادآوری نموده است که هیچ کشوری خارج از چارچوب شورای امنیت حق اقدام نظامی علیه کشور دیگری ندارد. لاوروف به وبلاگ انجمن گفتگو گفت، دیدارش با پمپئو که بر سر موضوعات مختلف منطقه ای، بین المللی و روابط مسکو - واشنگتن بود، سازنده بوده و پیشرفت هایی حاصل شده است اما اخباری که پس از آن منتشر شد به هیچ وجه سازنده بودن دیدار این دو دیپلمات ارشد را نشان نمی داد زیرا الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ونزوئلا خاطرنشان کرد، واشنگتن در حال برنامه ریزی برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه و کوبا، به خاطر حمایت این دو کشور از دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا است.

پمپئو هم یک روز قبل از دیدار با لاوروف در اظهاراتی شفاف و البته برای نخستین بار گفته بود، ونزوئلا خود را برای مداخله نظامی آماده کند.این در حالی است که شماری از کشورهای اروپایی مخالف تحریم کوبا هستند. دیروز نیز یورو نیوز اطلاع داد، مقام های گردشگری اسپانیا که به کوبا سفر نموده اند اطلاع داده اند، مادرید برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه هاوانا 400 میلیون دلار در کوبا سرمایه گذاری می نماید.

ترور مادورو؛ سناریوی محتمل امریکا

آلفرد موریس دو زایاس، گزارشگر ویژه پیشین سازمان ملل در امور ونزوئلا نیز در مصاحبه ای که با اسپوتنیک داشت از سناریوهای دیگر امریکا برای ونزوئلا از جمله سناریوی ترور نیکلاس مادورو سخن به میان آورد و گفت، امریکا احتمالاً به علت شکست کودتای اخیر و وفاداری ارتش ونزوئلا به مادورو، از این پس به دنبال قتل مادورو باشد.

وی اضافه کرد: من اطلاع موثق دارم که امریکا طی ماه های گذشته برای ترغیب افسران ارتش ونزوئلا به فرار و انجام کودتا علیه دولت مادورو، حجم زیادی پول و دیگر مشوق ها پیشنهاد داده است. بدون شک آنها برای انجام هر کودتایی از جمله کوشش های شکست خورده برای ترور مادورو هزینه زیادی متحمل شده اند. امریکا همچنان به این شیوه ادامه خواهد داد و شاید در آینده پیروز به قتل مادورو گردد.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا نیز روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز علت شکست کودتایی که با حمایت امریکا علیه مادورو به پا نموده بود را عمل نکردن بعضی ها به وعده هایشان دانست اما گفت، این بدین معنا نیست که آنها به وعده های خود عمل نخواهند کرد. گوایدو شرح نداد که منظورش از بعضی ها چه کسانی هستند اما تحلیلگران می گویند، منظور او بعضی افسران یا سربازان بودند که احتمالاً امریکا به آنها وعده هایی داده بود اما در آخرین لحظه از خیانت به مادورو منصرف شدند.

رهبر مخالفان ونزوئلا همچنین نسبت به آینده بحران ونزوئلا ابراز امیدواری کرد و گفت: من راجع به این امر که ما به تغییر در ونزوئلا بسیار نزدیک هستیم، بسیار خوش بین هستم. این در حالی است که در بیش از یک ماه اخیر گوایدو و حامیان منطقه ای، غربی و اروپایی اش بویژه امریکا به هر کوششی از تظاهرات گسترده گرفته تا تحریم و کودتا دست زده اند اما پیروز به تغییر دولت نشده اند.

شکست کودتای ونزوئلا برای امریکا آنقدر سنگین بود که در داخل کابینه دولت دونالد ترامپ بر سر مداخله نظامی در ونزوئلا شکاف به وجود آمد و در حالی که ترامپ در گفت و گوی تلفنی اخیر خود با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود مداخله نظامی را منتفی دانسته بود، پمپئو و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در اظهارنظرهای تند، مداخله نظامی را محتمل دانستند.

مشوق های جدید امریکا برای ارتش ونزوئلا در راه است

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولتی امریکا مایک پنس، معاون ترامپ قرار بود دیروز (سه شنبه) طی سخنرانی در نشست شورای امریکای لاتینِ وزارت امور خارجه امریکا مشوق های جدیدی را به ارتش ونزوئلا پیشنهاد دهد تا از حمایت مادورو دست بردارند. وی بنا بود در این سخنرانی هشدار دهد ایالات متحده بزودی 25 نفر دیگر از قضات دیوان عالی ونزوئلا را تحریم خواهد نمود.

در دیدار روز دوشنبه لاوروف و پمپئو موضوعات دیگری هم مطرح شده بود اما اخبار منتشر شده درباره بعضی از این موضوع ها ضد و نقیض بود. به عنوان نمونه، پمپئو در مصاحبه با وبلاگ انجمن گفتگو گفت، از لاوروف درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا سؤال نموده است اما نه لاوروف و نه وزارت خارجه روسیه این اظهارات پمپئو را تأیید نکردند.

نفوذ در شمالگان هم یکی دیگر از موضوعات مورد بحث این دو دیپلمات ارشد بود اما اخباری از جزئیات گفت و گوها درباره این موضوع منتشر نشد. امریکا از افزایش نفوذ روسیه در شمالگان نگران است. موضوع دیگر، احتمال دیدار ترامپ و پوتین در آینده بود که لاوروف در پاسخ به رسانه ها گفت، اطمینان دارد که مانند دیدار پوتین - ترامپ در هلسینکی، دیدار دومی بین دو رهبر رخ خواهد داد اما کرملین مسئول اطلاع رسانی درباره زمان و مکان این دیدار است.

چنین امکانی وجود دارد اما اعلام خبری در این باره برعهده کاخ کرملین است. او اضافه کرد: یادآور می شوم که رؤسای جمهوری دو کشور توافق کردند که در صورت به وجود آمدن فرصت با یکدیگر دیدار نمایند.

منبع: ایران آنلاین

به "سرشاخ شدن لاوروف و پمپئو در فنلاند بر سر کاراکاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرشاخ شدن لاوروف و پمپئو در فنلاند بر سر کاراکاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید