صدای بیماران اوتیسم را بشنویم

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، خبرنگاران/اصفهان مدیرعامل انجمن اوتیسم اصفهان با بیان اینکه تا به امروز دلیل مشخصی برای ابتلا به اوتیسم ثابت نشده، ولی ژنتیک و عوامل محیطی در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است، گفت: طبق آمار پسران 4 برابر بیشتر از دختران به اوتیسم مبتلا می شوند، اما شدت بیماری در دختران بیشتر است.

صدای بیماران اوتیسم را بشنویم

رویا قرائتی در گفت وگو با وبلاگ انجمن گفتگو، با بیان اینکه این انجمن حدود 630 مددجوی تحت پوشش دارد، اظهار کرد: بیماری این بچه ها از طریق غربالگری خاصی تشخیص داده نشده، بلکه خانواده این افراد با مراجعه به روانپزشک متوجه بیماری شده و بعد از آن هم به انجمن اوتیسم اصفهان ارجاع داده شده اند.

وی با اشاره به اینکه بچه ها مبتلا به اوتیسم دچار سه مشکل گفتاری، ارتباطی و شناختی هستند، افزود: اصلی ترین مشکل بیماران ارتباطی است، به این صورت که این بچه ها در روبرو با افراد دیگر نمی توانند ارتباط به هنگام و به موقع برقرار کنند.

مدیرعامل انجمن اتیسم اصفهان با اشاره به اینکه این بچه ها با بیماری اتیسم متولد می شوند، افزود: این بیماری یک طیف است و نمی توان بچه ها مبتلا را مانند هم دانست، در سال های گذشته این بیماری توسط روانپزشکان دیر تشخیص داده می شد، اما اکنون روانپزشکان زودتر این بیماری را تشخیص می دهند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم اصفهان با بیان اینکه سن تشخیص بیماری اوتیسم در بچه ها حدود یک و نیم تا 2 سال است، گفت: اگر بیماری این بچه ها توسط روانپزشک به موقع تشخیص داده شود و بلافاصله تحت آموزش قرار گیرند، بسکمک از مسائل بچه ها کم رنگ می شود و یا می توانند با انجام برخی تست ها و سنجش ها در مدارس عادی تحصیل کنند.

قرائتی، آموزش را اصلی ترین درمان بچه ها مبتلا به اوتیسم دانست و شرح داد: اگر بچه ها فرصت طلایی آموزش را از دست دهند، نمی توانند به مدارس عادی راه پیدا کنند، این درحالی است که ضعف آموزش های به هنگام در طیف بزرگسال مبتلا به بیماری اوتیسم که در حین یادگیری حرفه هستند، در مقایسه با بچه های که بیماری آنها به موقع تشخیص داده شده تعیین است.

وی شرح داد: اصلی ترین راه تشخیص بیماری اوتیسم، عدم عکس العمل کودک به صدا زدن اسم خود توسط افراد خانواده است و بسکمک از خانواده ها تصور می کنند که کودک آن ها ناشنوا است، درحالی که عدم واکنش، ویژگی شاخص این بچه ها است. همچنین بچه ها زیر یک سال نگاه مستقیم و تقلید به موقع ندارند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم اصفهان با بیان اینکه این بچه ها در زمینه یکپارچگی حسی دچار مشکل هستند، گفت: این بچه ها معمولا نسبت به صداها واکنش خیلی زیادی دارند و در واقع صداها برای آن ها آزاردهنده است. از دیگر ویژگی های این بچه ها عدم حس درد است و برخی از این بچه ها در صورتی که آسیب ببینند؛ هیچ واکنشی نشان نمی دهند و به صورت کلی حس های متعادلی ندارند.

قرائتی با اشاره به مردمی بودن انجمن اوتیسم، یادآور شد: آموزش این بچه ها هزینه بالایی دارد، چرا که هر یک یا دو کودک باید یک مربی داشته باشد، به همین دلیل بخشی از هزینه آموزش بچه ها اوتیسم را بهزیستی، بخشی را خانواده و بخش عمده ای را خیران پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: از بدو ورود خانواده ها به انجمن، تاکید بر روی آموزش بچه ها داریم و بعد از آن خدمات درمانی، مشاوره ای و... انجام می شود. از سوی دیگر برخی از این خانواده ها که مسائل معیشتی دارند در قالب بسته های حمایتی به آن ها کمک می شود.

مدیرعامل انجمن اوتیسم اصفهان با اشاره به بالا بودن هزینه داروهای این بیماران، گفت: درصورت نیاز بچه ها به دارو، خانواده بیماران به یک یا دو داروخانه معرفی می شوند.

قرائتی با بیان اینکه بچه ها مبتلا به اوتیسم عمر طبیعی دارند، شرح داد: آگاهی جامعه و خانواده در زمینه شناخت این بچه ها و تشخیص به هنگام روان پزشکان در کاهش آمار بچه ها مبتلا به اوتیسم بسیار موثر بوده است، چرا که اختلالات طیف اوتیسم در گذشته هم زیاد بوده، ولی با سایر بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شد، بنابراین اگر امروزه آمار بیماری اوتیسم بالا رفته، به دلیل تشخیص درست است.

وی با بیان اینکه تا به امروز دلیل تعیینی برای ابتلا به اوتیسم ثابت نشده، ولی ژنتیک و تاثیرات محیطی در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است، افزود: طبق آمار پسران 4 برابر بیشتر از دختران به اوتیسم مبتلا می شوند، اما شدت بیماری در دختران بیشتر است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم اصفهان با اشاره به اینکه خوشبختانه علم کارشناسان ما در این زمینه به روز است و اطلاعات بسیار خوبی وجود دارد، یادآور شد: با این وجود متاسفانه محیط آموزشی برای بچه ها اوتیسم ناکافی و غیراستاندارد است، بنابراین از مسئولان و خیران تقاضا داریم صدای بیماران اوتیسم را بشنوند.

قرائتی با اشاره به اهدای قطعه زمینی به انجمن اوتیسیم از سوی یک خیر، گفت: این زمین کاربری کشاورزی داشت، اما با پیگیری های صورت گرفته تغییر کاربری شد و فعلا در مرحله تهیه نقشه هستیم. برای ساخت این ساختمان مبلغ زیادی لازم است که فعلا برای انجمن جنبه آرمانی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "صدای بیماران اوتیسم را بشنویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای بیماران اوتیسم را بشنویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید