طلوع انرژی خورشیدی از بام اصفهان

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، عاطفه علیان- اصفهان- خبرنگار:اصفهان شهری در مرکز فلات ایران، با اقلیمی گرم و خشک دارای حداقل میزان تابش 1972کیلووات ساعت بر متر مربع به صورت سالانه و دارای بیش از 3000 ساعت آفتابی در سال است. 29 تیرماه بود که مصوبه خورشیدی شدن اصفهان به امضای استاندار رسید و برای اجرایی شدن به مناطق شهرداری ابلاغ شد.

طلوع انرژی خورشیدی از بام اصفهان

اگرچه شورای شهر اصفهان از پاییز 96 الزامات خورشیدی شدن را تصویب کرد اما راستا آنقدر ناهموار بود که وقتی خبر خورشیدی شدن این شهر از صحن شورا بیرون آمد، دل دوستداران محیط زیست شاد شد؛ مصوبه ای که شهرداری را موظف می نماید ظرف مدت دوماه بسته سیاست های تشویقی، اجباری و فرهنگی متناسب با برنامه ها و اولویت های مندرج در برنامه های اصفهان 1400 با هدف نهایی استفاده از انرژی خورشیدی و توسعه سالانه ظرفیت فراوری معادل 20 مگاوات در بخش برق خورشیدی و طرح پیاده سازی 100 هزار خانه خورشیدی در بخش گرمایش خورشیدی را تهیه و به شورا ارائه کند که در آن مراحل اجرای طرح به صورت سالیانه و با اولویت درآمدزایی برای شهروندان و شهرداری، پدافند غیرعامل و تبدیل اصفهان به شهر دوستدار محیط زیست رعایت شده باشد.

  • الزامات یک مصوبه

طبق این مصوبه قرار است در ساختمان های ج ود، یعنی ساختمان هایی با زیربنای بیش از 2 هزار متر مربع به طور الزامی تاسیسات خورشیدی نصب گردد. حالا اصفهانی ها برای نصب هر کیلووات صفحه خورشیدی به 10 متر مربع فضای بدون سایه و رو به جنوب احتیاج دارند تا انرژی فراوریی سالانه هرکیلووات سامانه برق خورشیدی معادل 1752 کیلووات در یک ساعت گردد و سالانه یک سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی معادل 70 میلیون ریال برای هر اصفهانی درآمد داشته باشد که هر دوماه یک بار از طرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان پرداخت گردد. بنابراین بازگشت اصل هزینه سرمایه گذاری شهروندان در سامانه انرژی خورشیدی در کمتر از 5 سال خواهد بود. مصوبه ای که اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در فرایند فراوری، نصب و تعمیر و نگهداری پنل های خورشیدی را در بر دارد و می تواند در رونق اقتصاد شهری مفید باشد.

دوستداران محیط زیست از خورشیدی شدن اصفهان به یک دلیل دیگر هم شادند این که این طرح استفاده از آبگرمکن های خورشیدی را در منازل الزامی می نماید. هر آبگرمکن خورشیدی معادل 62 اصله درخت در کاهش دی اکسید کربن موثر است. جدای از آن سامانه های خورشیدی می تواند از میزان آلودگی هایی که نیروگاه های فراوری برق اطراف اصفهان فراوری می نماید هم بکاهد.

  • اصفهان؛ پیشتاز شهر خورشیدی

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این که اصفهان شهری در مرکز فلات ایران، با اقلیمی گرم و خشک دارای حداقل میزان تابش 1972 کیلووات ساعت بر متر مربع به صورت سالانه و دارای بیش از 3000 ساعت آفتاب در سال است، به وبلاگ انجمن گفتگو می گوید: مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان و معرفی این شهر به عنوان شهر خورشیدی اقدامی شایسته و قابل تقدیر است، اما چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه داشت. در این مصوبه نصب آبگرمکن خورشیدی برای ساختمان های گروه ج و د الزامی و نصب پنل های فتوولتائیک توصیه و همچنین حمایت وزارت نیرو از برق خورشیدی و خرید تضمینی هرکیلووات ساعت برق خورشیدی به میزان حدود 8000 ریال در نظر گرفته شده است، بنابراین فراوری برق خورشیدی در ساختمان های فوق جهت تامین بخشی یا کل هزینه های شارژ عمومی ساختمان، مناسب تر به نظر می رسد.

احمدرضا طاهری اصل ادامه می دهد: نکته دوم ایجاد زیرساخت هایی است که به آشنایی مهندسین طراح، ناظر و مجریان ساخت نسبت به مباحث فنی، طراحی و اجرایی قبل از اجرایی شدن طرح احتیاج دارد تا در طرح ها و مباحث نظارتی خود لحاظ نمایند. مهندسین معمار باید نسبت به جانمایی پنل ها، مهندسین سازه نسبت به میزان بار سازه ای تحمیل شده، مهندسین برق و مکانیک از لحاظ سیستم های تاسیساتی، ملاحظات خود را رعایت نمایند.

وی می افزاید: نکته مهم دیگر این است که شهر خورشیدی شدن خوب است، به شرطی که قبل از آن بتوانیم ادعا کنیم از لحاظ مباحث بهینه سازی مصرف انرژی نیز پیشگام هستیم و آن مستلزم رعایت کامل مقررات ملی ساختمان و بالاخص مبحث بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان است. رئیس کمیسیون انرژی نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: با توجه به مسائل آب و انرژی در شهر اصفهان و همچنین توسعه زیرساخت های گردشگری، می توان اصفهان را در راستا شهر سبز تعریف کرد. وی تصریح می نماید: برای این که بتوان در شهر اصفهان، همه زیرساخت های توسعه پایدار را درمعماری سنتی و فضای شهری ایجاد کرد، باید برنامه بازیافت آب خاکستری را پیش برد و از سوی دیگر زیرساخت های تبدیل شدن به شهر هوشمند را ادامه داد.

به گفته طاهری اصل، اصفهان از لحاظ فضای شهری و امکانات بسیار مستعد بوده و از لحاظ معماری سنتی کاملاً مباحث توسعه پایدار در آن رعایت شده و با بهره گیری از انرژی خورشیدی این پازل زیبای شهر پایدار و سبز کامل می گردد. وی می افزاید: همه اقدامات زمانی ارزش دارد که ساختمان هایی که مباحث مقررات ملی ساختمان را کامل رعایت نموده، بهره گیری از انرژی خورشیدی یا تجدیدپذیر را در برنامه داشته و با اصول معماری سبز ساخته شده اند، از سایر ساختمان ها تمیز داده شوند که لازمه آن، ارائه نشان، گواهینامه کیفیت و یا گواهینامه سبز ساختمان است.

  • سامانه های خورشیدی در تابستان به یاری شبکه برق می آید

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان به وبلاگ انجمن گفتگو می گوید: در گذشته مطالعات گسترده ای در نهادهای ویژه ای مانند دانشگاه ها، بر روی سامانه های خورشیدی صورت گرفت و تاثیرات زیست محیطی استفاده از انرژی خورشیدی مرتب گوشزد می شد. از طرف دیگر در تابستان ها اگر بتوانیم در سرمایش منازل و ادارات از انرژی خورشیدی استفاده کنیم بار کمتری بر روی شبکه برق وارد می گردد، خاموشی ها کمتر خواهد شد، شهر تاب آور می گردد و از نظر پدافند غیرعامل هم شانس بیشتری در برابر حوادث غیرمترقبه پیدا می کنیم که مقاومت بیشتری حاصل خواهد شد.

کوروش خسروی می افزاید: در این راستا با شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان توافقی مبنی بر انعقاد قرارداد با شهروندان جهت نصب پنل های خورشیدی و تسهیل فرایند فروش برق حاصل از سامانه های خورشیدی به شبکه توزیع برق اجرا شده است. مشاوره رایگان به شهروندان درباره فواید اجرای طرح و تنظیم قرارداد هم از اقدام های مهم دیگر است.

وی با تاکید بر این که با همکاری شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان و شرکت های فراورینماینده تجهیزات خورشیدی دوره های آموزشی برای شهروندان برگزار می گردد، تصریح می نماید: در تیرماه اولین دوره آموزشی برای شهروندان و بهره برداران در جهت نحوه صحیح بهره گیری از انرژی خورشیدی برگزار گردید که با استقبال خوبی روبرو شد. از هفته گذشته هم مدیران و کارشناسان شهرداری در محلات برای آموزش عموم مردم برنامه هایی را در نظر گرفته اند. خسروی اضافه می نماید: فرهنگسازی و الزام نصب پنل های خورشیدی برای صدور پروانه های ساختمانی از جمله کوشش های مدیریت شهری است که کوشش می نماید اصفهان به عنوان شهری خورشیدی با آلایندگی کمتر و منابع انرژی ارزان تر معرفی گردد.

  • پیشتازی شهرداری در حوزه انرژی خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، با اشاره به این که روند استفاده از انرژی خورشیدی در جهان، روند پرشتابی است اما این روند در ایران سرعت زیادی ندارد، اظهار می نماید: وزارت نیرو برای تشویق مردم به استفاده از انرژی خورشیدی، مشوق هایی را در نظر گرفت اما با افزایش هزینه تجهیزات، این مشوق ها نیز روند نزولی به خود گرفت. حمیدرضا پیرپیران ادامه می دهد: در شهر اصفهان کمتر از یک درصد احتیاج الکتریکی شهر با انرژی خورشیدی تأمین می گردد و در این شرایط، پیشتازی شهرداری و مدیریت شهری اصفهان به برگزاری رویداد تیرماه و همچنین تشویق و الزام مردم به استفاده از انرژی خورشیدی، بسیار ارزشمند است.

وی تصریح می نماید: سالانه 29 میلیارد تن کربن فراوری می گردد که 6 درصد آن در مصارف خانگی، 23 درصد در بخش حمل ونقل و 41 درصد در بخش صنعت برق و گرما است. پیش بینی می گردد تا سال 2050 این رقم به حدود 50 میلیارد تن کربن در سال برسد. مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ابراز می نماید: تابش خورشید در ژاپن نصف کشور ما و در اسپانیا 80 درصد ما است، به بیان دیگر میانگین تابش انرژی خورشیدی در جهان 9/3 کیلووات ساعت بر مترمربع، در ایران 1/5 کیلووات ساعت بر متر مربع و در اصفهان 8/5کیلووات ساعت بر مترمربع است. به گفته وی، جهش فراوری انرژی خورشیدی به 100 هزار مگاوات در سال 2018 نشان می دهد روند توسعه استفاده از این نیروی خدادادی در جهان سرعت بیشتری گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "طلوع انرژی خورشیدی از بام اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلوع انرژی خورشیدی از بام اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید