عوارض بی خوابی و کم خوابی

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، کم خوابی و بی خوابی به طرز فوق العاده ای به سلامتی، فعالیت، ایمنی ما آسیب می رساند به طوریکه متخصصان یکی از دلایل سرطان را در بعضی موارد نداشتن خواب کافی عنوان می نمایند.

عوارض بی خوابی و کم خوابی براساس آمارهای منتشر شده، بیش از 40 درصد از آمریکایی روزانه کمتر از هفت ساعت می خوابند، بر این اساس بیش از 70 میلیون نفر از آمریکایی ها دچار کمبود و اختلالات خواب هستند.

با وجود اینکه همگان از اهمیت میزان مناسب برای خوابیدن مطلع هستند، اما باز هم شاهد کم خوابی مخصوصا در میان جوانان هستیم. در جامعه ایرانی اغلب جوانان پس از بازگشت از محل کار یا دانشگاه مشغول اموراتی نظیر تماشای انواع سریال ها، فیلم های سینمایی یا انجام بازی و وب گردی هستند، از این رو بی خوابی در کشورمان نیز به مسئله ای در میان جوانان تبدیل شده است.

در ادامه به آنالیز خطراتی خواهیم پرداخت که در صورت کم خوابی ممکن است گریبان گیر افرادی گردد که از این مشکل رنج می برند.

بداخلاقیبراساس تحقیقات اجرا شده از سوی جمعی از محققان، بد خلقی از جمله موارد مشهودی است که می توان این موضوع را از شکایات متعدد اطرافیان افرادی که کمتر از میزان طبیعی می خوابند، مشاهده کرد. این تیم از محققان شماری از افراد کم خواب را زیر ذره بین قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند که این افراد در برابر بعضی مسائل واکنش تند تری نشان می دهند. برای مثال می توان به ایجاد مزاحمت در زمانی اشاره نمود که این افراد مشغول کار هستند.

سردردبا وجود اینکه دانشمندان در قرن اخیر به ارتباط بین کم خوابی و سردرد پی برده اند، اما هنوز نتوانسته اند به روشنی ارتباط بین سردرد و کم خوابی را پیدا نمایند. درد های مزمنی نظیر میگرن در اثر کم خوابی شدت می گیرند. براساس تحقیقات اجرا شده به وسیله دانشمندان، 36 تا 58 درصد از افرادی که مبتلا به اختلالات تنفسی در زمان خواب هستند، با سردردهای غیرقابل وصفی در زمان بیدار شدن روبرو می شوند. دلیل این سردردها بیدار شدن های متوالی در طول خواب است که به بی خوابی منجر می گردد.

ناتوانایی در یادگیریبی خوابی در میان نوجوانان و جوانان به موضوعی همه گیر تبدیل شده است. مطالعات دانشمندان حکایت از این دارد که تعویض ساعت شروع به کار مدارس هدایت از ساعت 7:30 به 8:30 منجر به بالا رفتن نمره دانش آموزان در شماری از درس ها شده است. بر این اساس، نمره دانش آموزان در درسی نظیر ریاضی و قرائت به ترتیب 2 و 1 امتیاز افزایش یافته است.

بی خوابی در حافظه کوتاه مدت نیز بی تاثیر نیست. با توجه به اینکه حافظه کوتاه مدت بخش مهمی از چرخه یادگیری است، از این رو بی خوابی می تواند تاثیر شگرفی روی توانایی افراد برای به یاد آوردن کلماتی داشته باشد که روز پیش آن ها را به حافظه خود سپرده اند. در یک مطالعه دیگر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که در صورت تمایل به یادگیری و مطالعه یک موضوع برای اولین بار و تکرار آن، بی خوابی می تواند تاثیر منفی داشته باشد. این تاثیر منفی حتی پس از به خواب رفتن بعد از یادگیری نیز از بین نمی رود.

چاقیافرادی که دچار اختلالات خواب هستند و به میزان کافی نمی خوابند، دچار اختلالات هورمونی شده و در نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذاها با کالری بالا دارند که این موضوع بسیار خطرناک است. هرچند در زمان بیدار بودن می توان کالری بیشتری را سوزاند، اما این میزان کالری سوخته شده در برابر حجم بیشتری از کالری ها که پس از خوردن غذا وارد بدن می گردد، تاثیری ندارد.

مسائل بیناییکم خوابی می توان مسائلی را در بینایی افراد ایجاد کند که از جمله آن می توان به ایجاد دید تونلی، دو بینی و تار شدن بینایی اشاره نمود. میزان بی خوابی رابطه مستقیمی با اختلالات بینایی دارد، بطوریکه هر چه میزان بی خوابی بیشتر باشد، احتمال ایجاد اختلالات بیشتر شده و در نتیجه مسائل زیادی نیز برای فرد مورد نظر پیش می آید. بعلاوه امکان ایجاد توهم آشکار نیز در افراد کم خواب وجود دارد. 1

بیماری قلبیهنگامی که محققان افراد را به مدت 88 ساعت بیدار نگه می داشتند، فشار خون آنها زیاد نرمال نبود اما حتی افرادی که مجاز به خواب 4 ساعت شبانه بودند ،در مقایسه با افرادی که 8 ساعت برایشان در نظر گرفته بودند میزان ضربان قلب شان بالاتر بود. غلظت پروتئین واکنش C، نشانگر خطر بیماری قلبی، در افرادی که به طور کامل و به طور جزئی محروم از خواب بوده، افزایش یافت.

کندی در واکنش هازمانی که شما به میزان کافی نمی خوابید ،زمان واکنش شما به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. هنگامی که محققان بر روی داوطلبان وست پوینت دو آزمایش را انجام دادند که احتیاج به تصمیم گیری و واکنش سریع داشتند، بعضی از آنها مجبور بودند بین آزمایش ها بخوابند، در حالی که دیگران اینطور نبودند کسانی که خواب زده بودند، دومین بار بهتر شده - کسانی که بهتر بودند، واکنش های آنها کاهش یافت. با یک مطالعه برروی ورزشکاران کالج، به نتایج مشابهی دست پیدا کردند.

ریسک پذیری اقتصادیبرنامه ریزی برای ایجاد بعضی تغییرات در مجموعه شما؟ ممکن است بخواهید اطمینان حاصل کنید ،که شما به خوبی استراحت نموده اید. محققان نتیجه گرفتند:یک شب محرومیت از خواب، باعث تغییر استراتژی در زمان تصمیم گیری شد، به طوری که داوطلبان سالم ، از دفاع در برابر ضرر و زیان در پی برنامه ای برای افزایش سود رفتند.

تکرُر ادراروقتی انسان به خواب می رود، بدن، فراوری عادی ادرار خود را کاهش می دهد به همین خاطر است که بیشتر مردم، مجبور نیستند شب را به همان میزان در طول روز ادرار نمایند اما وقتی کسی از خواب محروم می گردد، این کاهش طبیعی اتفاق نمی افتد، و منجر به آنچه محققان تکرُر ادرار شبانه می نامند، می گردد. این شرایط ممکن است به مرطوب شدن رختخواب در بچه ها مرتبط باشد، و در بزرگسالان، به آنچه که تکرار ادار شبانه نامیده می گردد، و بسته به احتیاج به دفع، چندین بار در شب رخ دهد. 2

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنگاهی اوقات یک زخم باز جدی، در بدن شما، مسئله ای به وجود نمی آورد و گاه ممکن است بدن حتی با یک زخم بسیار کوچک، نتواند در مقابل نفوذ میکروارگانیسم ها مقاومت کند.

محرومیت از خواب می تواند سیستم دفاعی بدن را تضعیف کند. حتی یک شب نخوابیدن هم می تواند در این زمینه تاثیرات محسوس داشته باشد.

کاهش اثربخشی واکسن هاهمانطور که می دانید مکانیزم عملکرد واکسن ها، ایجاد آنتی بادی یک ویروس خاص در بدن است. اما زمانی که کم خوابی داریم، به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی، فراوری آنتی بادی ها کمتر می گردد.

آزمایش در خصوص واکسن هپاتیت A نشان داده است کسانی که بعد از واکسن زدن، مجبور شده اند شب بیدار بمانند و کار نمایند، پس از چهار هفته، در بدن خود به میزان نصف حالت عادی (کسانی که خواب منظم خود را در شب پس از واکسن هم به مدت هشت ساعت داشته اند) آنتی بادی هپاتیت A را داشته اند.

البته اجازه بدهید این را هم شرح دهیم که در خصوص واکسن آنفولانزا چنین اثری مشاهده نشده. بنابراین شاید اثر فوق، به همه واکسن ها هم مربوط نباشد. اگر بخواهیم دقت و وسواس علمی را رعایت کنیم باید بگوییم که: نباید از خواب به عنوان یکی از عوامل مهم در اثربخشی واکسیناسیون غافل شد.

دیابتبیداری بودن وقتی که بدن احتیاج به خواب دارد، در سیستم متابولیسم بدن اختلال ایجاد می نماید که این خود می تواند خطر افزایش مقاومت در برابر انسولین را داشته باشد (این حالت pre-diabetes یا پیش دیابت نامیده می گردد). حتی تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد مداخله های پزشکی برای افزایش خواب، می تواند منجر به کاهش ریسک دیابت گردد.

چهار تحقیق مهم و معتبر روی افراد بالغ هم، نشان داده است که رابطه محکمی بین کم خوابی منظم و ریسک دیابت وجود دارد. البته منظور از رابطه، رابطه همبستگی است و نه رابطه دلیل و معلولی. 3

پی نوشت:

1.www.mashreghnews.ir

2.www.namnak.com

3.www.motamem.org

منبع: راسخون

به "عوارض بی خوابی و کم خوابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض بی خوابی و کم خوابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید