انتها نشست شورای همکاری در جده، بن علوی: سفرای سه کشور عربی به دوحه باز می گردند

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، خبرنگاران: وزیر خارجه سلطان نشین عمان خاطرنشان کرد که مشکل سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر حل شده و سفرای سه کشور امارات، عربستان و بحرین به دوحه باز می گردند.

انتها نشست شورای همکاری در جده، بن علوی: سفرای سه کشور عربی به دوحه باز می گردند

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز،، نشست وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در جده عربستان لحظاتی پیش به انتها رسید.

روزنامه الوطن عربستان اظهار داشت که وزیر خارجه قطر پس از انتها این نشست از هرگونه اظهار نظر درباره این نشست خودداری نموده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یوسف بن علوی وزیر خارجه سلطان نشین عمان اظهار داشت که مسائل سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر حل شده و سفرای سه کشور امارات، عربستان و بحرین بزودی به دوحه باز خواهند گشت.

کشورهای عربستان سعودی، امارات و بحرین در تاریخ 5 مارس سفرای خود را از دوحه فراخواندند و کشور قطر را به دخالت در امور داخلی خود و پیگیری سیاست هایی که باعث بی ثبات شدن منطقه می شد متهم کردند.

وزرای شش کشور شورای همکاری خلیج فارس امروز در جده گردهم آمدند تا به راه حلی برای انتها دادن به اختلافات با قطر بیابند که به زعمشان دوحه از خط مشی این شورا عدول نموده و سیاستی یکجانبه در منطقه که بی ثباتی در منطقه دامن می زند، اتخاذ می نماید.

این یکصدوسی و دومین نشست شورای همکاری خلیج فارس است که برای اجرای توافقنامه ریاض که پیش از این دوحه و اعضای این شورا متعهد به اجرای آن شده بودند، برگزار گردید.

6عضو شورای همکاری خلیج فارس در تاریخ 17 آوریل و در شهر ریاض به توافقی برای انتها دادن اختلافات با قطر دست یافته و آن را توافقنامه ریاض نامیدند.

در این راستا و با هدف انتها دادن این اختلافات، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان دیروز از ریاض وارد قاهره شده و با مقامات مصری در مورد بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس با قطر به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امروز در عربستان جلسه داشته و آنچه میزان پایبندی قطر به بندهای توافقنامه ریاض خوانده شده است ، آنالیز کردند.

این درحالی است که چهارشنبه هفته گذشته سعود الفیصل وزیر خارجه به همراه خالد بن بندر بن عبدالعزیز رئیس اطلاعات کل و محمد بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور سعودی سفری کوتاه به قطر، بحرین و امارات داشتند و در این سفر مذاکرات دوجانبه ای را با رهبران سیاسی آنها برگزار کردند.

بعضی از منابع غیررسمی پیش از این از توافق بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خبر داده اعلام نموده بودند به احتمال زیاد سفرای سه کشور امارات، بحرین و عربستان بزودی به قطر باز می گردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در این جلسه همچنین افزایش خطر تندروها آنالیز شده است.

ر

منبع: تسنیم

به "انتها نشست شورای همکاری در جده، بن علوی: سفرای سه کشور عربی به دوحه باز می گردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها نشست شورای همکاری در جده، بن علوی: سفرای سه کشور عربی به دوحه باز می گردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید