24 مرکز بهاران در سطح شهر تهران فعال خواهد شد

به گزارش وبلاگ انجمن گفتگو، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی تابع شورای شهر هستیم و با توجه به ورود شهردار تهران به موضوع هر 24 مرکز برای جذب حداکثری مشارکت نهادهای متولی فعال خواهند شد.

24 مرکز بهاران در سطح شهر تهران فعال خواهد شد

سید نجم الدین محمدی در ارتباط با مراکز بهاران اظهار کرد: موضوع مراکز بهاران مربوط به تعهداتی است که شهردار وقت در سال 94 به وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر داد تا در توانمندسازی روانی اجتماعی ایفای نقش کند.

به گزارش آنا، وی با بیان این که شهرداری تهران تا پیش از این هیچ مسئولیتی در این خصوص نداشت، افزود: از سال 94 تا 96 شهرداری تهران در این حوزه فعالیت می کرد تا این که در برنامه ششم توسعه کشور که سال اول آن سال 97 بود این موضوع به عنوان قانون در ماده 80 برنامه ششم توسعه کشور آمد؛ براساس آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(سازمان بهزیستی) با همکاری شهرداری ها موظف است در ارائه خدمت به کاهش آسیب به افراد بی خانمان در قالب گرمخانه ها و همچنین صیانت از بهبودیافتگان فعالیت کند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه در خصوص بحث های مطرح شده مبنی بر واگذاری مدیریت مراکز بهاران به سازمان بهزیستی اذعان کرد: ما موضوعی تحت عنوان قانون داریم که جایگاه آن فراتر از جایگاه شورا، مصوبات شورا، شورای عالی اداری و شورای اجتماعی کشور است.

محمدی افزود: پس از به تصویب رسیدن برنامه ششم توسعه کشور در سلسله جلسات مختلفی که در شورای اجتماعی کشور با حضور استاندار تهران به عنوان رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی استان برگزار گشت مقرر شد 8 مرکز در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده شود که تاکنون دو مرکز واگذار شده است.

وی با اشاره به این که بیش از یک ماه است فرآیند ارجاع لایحه واگذاری مراکز بهاران از شهرداری تهران به شورای شهر در حال طی شدن فرآیند اداری است، گفت: ما در حال پیگیری اداری این موضوع در حوزه اجتماعی هستیم و در این خصوص ایرادهایی مطرح شده که اصلاحات لازم انجام و موضوع در دست پیگیری است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران شرح داد: ما معتقد هستیم واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی نیازمند مصوبه شورا است و در این باره تابع دستورات و مصوبات شورا هستیم ولی این واگذاری زمانی در قالب تفاهم نامه مطرح شد که موضوع از سوی استاندار به عنوان رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی استان و شورای فرهنگی اجتماعی پیگیری می شد.

محمدی اذعان کرد: تنها دو مرکز واگذار شده و واگذاری 6 مرکز دیگر را منوط به مجوز شورای اسلامی شهر تهران کرده ایم که روال اداری آن در شورای شهر در حال پیگیری است.

وی شرح داد: ما پیگیر این موضوع هستیم تا علاوه بر آن 6 مرکز، مجوز دو مرکز واگذار شده را هم از شورای اسلامی شهر تهران دریافت کنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه در واکنش به اظهارات یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر این که چرا شهرداری تهران خود به تنهایی مدیریت این مراکز را بر عهده نگرفته و آن را به سازمان های مردم نهاد واگذار نکرده، اظهار داشت: در صورت قبول چنین مسئولیتی ما به عنوان سازمان تخصصی شناخته خواهیم شد و باید در قبال واگذاری مراکز دلایل و شرحات ارائه دهیم، در حالی که سازمان بهزیستی به عنوان متولی این امور است و شهرداری تهران در کنار آن هزینه مالی و بحث نگهداری گروه هدف را بر عهده خواهد داشت.

محمدی در خصوص این که مراکز بهاران 24 مرکز بودند و به جز 8 مرکز بقیه مراکز تغییر کاربری داده اند، گفت: این موضوع یک عقبه 4 ساله دارد، از یک سو این مراکز به جای واگذاری به متخصصان امر ابتدا به سازمان بازنشستگان و سپس به یک سازمان خیریه برای توانمندسازی ارائه شد و از سوی دیگر تغییر و تحول در شهرداری تهران و شورای شهر باعث حاکم شدن نگاه های متفاوت شهرداران مناطق نسبت به این مراکز شد و این موضوع باعث شد که علیرغم اصرار سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی اقدام به تغییر کاربری این مراکز کنند.

وی شرح داد: در حال حاضر شهردار تهران و معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به این موضوع ورود کرده و در تلاش هستند تا کلیه 24 مرکز در سطح شهر تهران فعال شده تا بتوانیم جذب حداکثری مشارکت نهادهای متولی بهره برده تا در این راستا به ارائه خدمت بپردازیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در پایان اظهار داشت: توانمندسازی بیماران معتاد نیازمند یک هماهنگی بین بخشی است که در رأس آن ستاد مبارزه با مواد مخدر، پس از آن سازمان بهزیستی و دانشگاه های علوم پزشکی را داریم و با توجه به این که قانون گذار ایفای نقش شهرداری را تکلیف کرده باید دست به دست هم تلاش کنیم تا با مشارکت حداکثری این موضوع را پیش ببریم.

منبع: همشهری آنلاین

به "24 مرکز بهاران در سطح شهر تهران فعال خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "24 مرکز بهاران در سطح شهر تهران فعال خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید